Gå til innhold

Hvordan funker SSD'en med spill fra "Steam"?

Anbefalte innlegg

Hei der!

Jeg skal kjøpe en PC med en Intel X25-M SSD 160GB. Jeg kjøper den til å ha OS på og programmer, men også spill. Jeg har ca 90% av spillene mine på steam.

Hvis jeg har installert Steam på SSD'en vil alle spillene jeg laster ned og installerer også bli installert på SSD'en? Jeg er ikke helt sikker på hvordan det her fungerer.

Kan noen fortelle meg om jeg får utnytte av SSD'en i spill fra Steam?

Takk får alle tilbakemeldinger =)

Endret av Alkohoel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare sjekke om spillene ligger i Steam mappa.. Bør ikke ta mange sekundene å sjekke størrelsen på steam folderen. Er den på et par MB så er det kun steam som er installert der. Er den på et par GB så har du nok sannsyneligvis også spillene installert der.

Men når jeg tenker meg om så ville aldri steam klart å installert spillene dine noe annet sted enn C: disken (om steam ligger her). Programmet klarer/kan jo ikke bare begynne å legge spill utover andre disker uten at du vil det selv.

Konklusjon: Ja, det går nok utmerket. Men det krever naturligvis at du legger spillene på SSD'en.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det går an å bruke junctions og kjøre mappene til de spillene man ønsker fra SSD.

Feks:

lage juction

junction D:\Games\Steam\steamapps\common\torchlight X:\boost\torchlight

fjerne junction

junction D:\Games\Steam\steamapps\common\torchlight -d

D: er snurredisk

X: er ssd

man må kopiere spillmappa til ssden, så må man slette mappen fra snurredisken

så setter man junctionen (beste er å lage batchfil)

Så er det bare å kjøre steam som normalt bare at det aktuelle spillet nå kjøres fra SSD.

Man må selfølgelig laste ned og installere junctions for å få til dette.

På denne måten kan man velge å kun kjøre det man vil booste fra SSD.

Jeg har brukt junctions i mange år nå og kunne ikke tenke meg å være uten.

Det kan lønne seg å ta backup av filene før man begynner, sepsielt om man er ny med junctions eller aldri har skrevet en dos-kommandolinje.

EDIT: Husk å skrive ned vilke junctions du oppretter slik at du får en oversikt over hva du har gjort.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

takk får svar!

Jeg har et spørsmål til

- Er 160gb nødvendig, eller holder 80gb, ettersom jeg bare skal bruke den til programmer, spill og OS?

Jeg har planer om å ha 15-20 spill, Windows 7 og noen andre programmer kjørende på SSD'en. Jeg har en følelse at 80gb blir alt får lite da:/

Endret av Alkohoel
Lenke til kommentar

Raid lønner seg ikke over tid siden man mister fordelen av TRIM, og da må man styre med manuelt vedlikehold. Dessuten klarer få av dagens kontrollere å få 2x80 til å yte vesentlig bedre enn 1x160, siden de er så kjappe i utgangspunktet.

*mine innlegg, må huske junctions når jeg skal ha noen spill på min fremtidige X25-M*

Lenke til kommentar
takk får svar!

Jeg har et spørsmål til

- Er 160gb nødvendig, eller holder 80gb, ettersom jeg bare skal bruke den til programmer, spill og OS?

Jeg har planer om å ha 15-20 spill, Windows 7 og noen andre programmer kjørende på SSD'en. Jeg har en følelse at 80gb blir alt får lite da:/

80GB blir litt lite kom jeg frem til, og endte derfor opp med en 160GB. Husk at du da bare får 148 GB om du regner etter windows sin måte. Og med 15-20 spill så blir det raskt spist opp. At du har litt ledig plass er også fordelmessig.

Som allerede sagt, så kan du ikke få TRIM med et Raid oppsett, og med tanke på hvor potensielt mye bedre ytelse du får ut av TRIM så lønner det seg foreløpig med en 160GB disk. I tillegg så får du med den nyeste firmwaren bedre skriveytelse på 160GB disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...