Gå til innhold

Flekkete gitarhals. Noen tips om hvordan jeg får fjerna det?

Yngviz

Anbefalte innlegg

Hola!

Jeg har en gitarhals, som jeg skal lakkere....Men treverket er flekkete, og så på et gitarforum var det en som hadde en hals som så lignende ut og han brukte wood bleach. Men jeg finner ikke noe sånt her til lands.

Er det noen som vet hva jeg kan rense/bleke treverket med? Jeg fikk et råd av en om å bruke Klorin, men så sa en annen at det kunne skade halsen  :dontgetit:

halsbakside.th.jpg

halshodebakside.th.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver gang jeg skifter alle strengene på gitaren min (1-2 ganger i året) pleier jeg å skrubbe halsen med en potetbørste og gammel tannbørste, med vann og litt zalo. Tørker over det hele etterpå. Vet ikke om det er den riktige tingen å gjøre, men halsen har klart seg bra i 4 år hittil :)

Lenke til kommentar

Hola banola!

Ikke veldig dyr den gitarhalsen der kanskje, eller veldig gammel? Sånne flekker pleier å komme av dårlig lakkert treverk, da blir det forskjellig tæring over tid..

Jeg er enig med mr edge; ser faktisk kul ut! du kan ikke utnytte det med å bruke en svak interiør beis (Jotun vann), da får treverket uthevet sine naturlige flammer =) Så kan du hardcore lakkere over det igjen.

Men over til Wood Bleach; eller "Bleking av treverk" på godt norsk. Det er ikke "Ett" produkt, det er en fremgangsmåte.

Det er to forskjellige senario som kan gi flekker:

1. Mikrobiologisk

2. Kjemisk

Her må det faktisk prøves og feiles for å finne hvilken.

For å bleke treverk benyttes enten Oksalsyre (C2O2, oksalklorid) eller klor.

for en mer spesifikk veiledning, prøv Her

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det samme, lakk eller beis. Jeg har egentlig ikke så god peiling på slikt, men som kommentar til khaffner: litt avhengig av type treverk, kanskje du skulle prøvd ut sitronolje? Det selges gjerne på instrumentforretninger, ta en tur og hør hva de har å enbefale til den type treverk halsen din er av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...