abene Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Elever får bruke nettet under eksamen - et prøveprosjekt i Danmark. Les mer Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Hvilke trinn er det snakk om? Ser det er attenåringer, altså noe tilsvarende vår videregående. Jeg ville ikke stolt på at de ikke kommuniserer ... Endret 6. november 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
unwill Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 En Wiki eller blogg der de forteller om hva de gjør? Jeg forstår at folk er litt skeptisk. Og tilrettelegge for juks slik. Kan de kommunisere med andre som ikke tar eksamen ? Lenke til kommentar
Crisz Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hvilke trinn er det snakk om? Hva tror du? Man har bare eksamen en gang før videregående... 10'ende klasse. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hva tror du? Man har bare eksamen en gang før videregående... 10'ende klasse. Beklager at jeg ikke har store kunnskapene om det danske skolesystemet. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Dette liker jeg! Håper dette er noe Norge også vil ta i bruk etterhvert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Dette stiller ganske store krav til spørsmålstillingene som blir benyttet under eksamen og den vil bli mer krevende å besvare. Det vil dermed antagelig også kreve langt større ressurser å gå igjennom besvarelsene. Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Eg likar det, absolutt, men eg tykkjer ikkje at det passer. I så tilfelle må det vera total overvåkning av kva dei går inn på for å forsikra seg om at dei ikkje chatter, og om dei kan nok om data blir det ikkje eit problem for ungdommen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Liker godt grunntanken i dette... nå for tiden gjelder ikke bare hva du kan men hvor flink du er til å søke etter og forstå informasjon i en begrenset tid. Altså slik en jobbhverdag vil være for mange.... Lenke til kommentar
Porto Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Det hadde jo vært helt supert! alt ville blitt mye enklere når du bare kunne google ting du lurer på. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Dette er bare ett steg de tar pga de skjønner at noen med nogelunde god pc kunnskap kan lett få tilgang til kommunikasjon under eksamen. Er jeg den eneste som har hsda kort i pcn min? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 alt ville blitt mye enklere når du bare kunne google ting du lurer på. Tja... Jeg antar spørsmålstillingene blir endret, eksempelvis; Nevn tre ting Michelangelo særlig er kjent for til Forklar betydningen av Michelangelo's viktigste verker med hensyn til hvordan disse påvirket religøse og politiske prosesser i hans samtid. Så om ting reéllt sett blir enklere er høyst usikkert. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Her har jo elevene og tillgang til nettverk når de har eksamen. Vi har ett lisensiert og godkjent overvåkningsprogram som holder styr på at de ikke jukser tho. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Liker godt grunntanken i dette... nå for tiden gjelder ikke bare hva du kan men hvor flink du er til å søke etter og forstå informasjon i en begrenset tid. Du trenger kun å mestre ett fag: Google Lenke til kommentar
Frode99 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) VI var også på nett under vår eksamen. Det kan overvåkes og kontrolleres hvilke nettsider du kan gå inn på etc. Så lenge nettaktiviteten kontrolleres så synes jeg det er en bra ide. Og selvsagt at spørsmålene blir i en slik grad at det kreves MER av eleven for at den klarer å svare på spørsmålet. Endret 6. november 2009 av Frode789 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Skeptikerne hevder det er stor fare for juks, men initiativtagerne mener dette er en tillitserklæring til elevene. De mener elevene er såpass disiplinerte at de ikke kommer til å jukse. Dansker er virkelige naive om de tror at det ikke blir kommunikasjon mellom elevene når den eneste barrieren er elevdisiplin. dersom forsøket blir vellykket skal dette utvides til alle skoler i Danmark innen 2011 Og hva er kriteriene for "vellykket forsøk"? Alle får 6? Endret 6. november 2009 av Valkyria Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Det å komunisere har aldri vært noe problem, selv om internett er stengt. bluetooth ligger åpent og gjør det lett å sende meldinger og filer mellom pc'ene. Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Høyt nivå på en eventuell besvarelse er orginalitet og egen analyse. Hvis man leser flere kilder, og omformulerer det med sin egen vri (og oppgir kilder) er dette ikke juks. Hvis man kopierer en oppgave fra internettet, er det lett for plagiatkontroll programmer. Syns dette er et godt tiltak, for å unngå kommunikasjon er vel å kjøre kontrollert nettverk. Mange skoler blokkerer allerede facebook, msn, osv. Lett å utvide til de mest kjente sidene, eller bare kjøre en kryssjekk av kjente websider (f.eks ebuddy.com) i loggen etter endt eksamen. Dette ganger elevene, og det gagner det offentlige også. Hvis alt av hjelpemidler er tillat bortsett fra kommunikasjon trenger man bare én prøvevakt for ganske mange elever for å hindre muntlig kommunikasjon, kan kjøres et dataprogram for å overvåke den aktiviteten. Sparer ressurser. Flott tiltak Danmark! Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hva blir egentlig forskjellen på dette og en hjemmeeksamen? Føler meningen med en eksamen faller litt bort hvis man har evig med ressurser. Lenke til kommentar
bikubedronning Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) asdasd Endret 14. september 2017 av Tecfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå