HeHauken Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) 1. Trois couleurs: Bleu 2. Kikujiro no natsu 3. Glengarry Glen Ross 4. Så som i himmelen 5. Blade Runner 6. Chung Him sam lam 7. The Remains of the Day 8. Antichrist 9. Gegen die Wand 10. Bin-Jip 11. Caché 12. Zerkalo 13. La dolce vita 14. Crna macka, beli macor 15. Der freie Wille 16. The Straight Story 17. Vals Im Bashir 18. Vozvrashcheniye 19. Persona 20. Vertigo Endret 29. november 2011 av HeHauken Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 4. 8½ Veldig kjedelig film. Som LarsP sier: Zzzz 7. Persona Begynnelsen er veldig lovende, men filmen taper seg etter prologen og blir delvis uinteressant. 8. Vertigo God, men likevel forglemmelig film, langt fra Hitchcocks beste. 9. Funny Games Nå begynner vi å snakke. Herlig, iskald og kynisk realisme som tar et aldri så lite oppgjør med vårt forhold til medievold. 12. 2001: A Space Odyssey En kunstfilm jeg ikke var klar for da jeg så den. Syns den var helt forjævlig da. 13. 1900 (Novecento) En film/miniserie jeg syns er utter crap (literally). Hva skjer med analfetisjen og den vanvittige sexfikseringen? Donald Sutherlands baldhead er latterlig. Nei, håpløse greier. 16. Vals Im Bashir Endelig en felles favoritt. Freskt fraspark, kan man si. 17. Gomorra Liker denne veldig godt. Syns den fragmenterte handlingen uten klassisk kausalitet gjør at den fremstår som unik og annerledes i forhold til mye annet. 18. The Godfather Classic 19. Mulholland Dr. Liker denne også veldig godt, og lar meg fascinere av den drømmeaktige stemningen og handlingen som Lynch får til på en vellykket måte. 20. Idi i Smotri Yikes, en krigsfilm som jeg aldri har sett maken til. Enda en favoritt vi deler Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 *sipsnap* 4. Synes det første gang jeg filmen også, men ved andre og tredje gjensyn ble jeg mer og mer begeistret. 7. Begynnelsen er absolutt den sterkeste siden ved filmen, men jeg er ikke enig i at den blir kjedelig. 8. Hvilke andre Hitch-filmer liker du da? 12. Nok en film som blir bedre ved gjensyn. Synes også den var et stort gjesp første gang. 13. Både De Niro og Depardieu storspiller. Sutherland er bad-ass, men det funker. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Det er faktisk en del av disse jeg ikke har sett, men de jeg har sett er fantastiske! Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Tommel opp for Vertigo, 2001, The Godfather, Mulholland Dr., Persona, 8 1/2 og Zerkalo! Alle over 8.5 Idi i Smotri - må få sett snart. Samme med Rocco and his brothers, har den på dvd. Så som i himmelen kan vel heller ikke være særlig dårlig med en slik plassering... Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Det er faktisk en del av disse jeg ikke har sett, men de jeg har sett er fantastiske! Hvilke er det du ikke har sett? Tommel opp for Vertigo, 2001, The Godfather, Mulholland Dr., Persona, 8 1/2 og Zerkalo! Alle over 8.5 Idi i Smotri - må få sett snart. Samme med Rocco and his brothers, har den på dvd. Så som i himmelen kan vel heller ikke være særlig dårlig med en slik plassering... Tror du vil like de to du nevner (utifra dine egne topp-filmer). Jeg anbefaler naturligvis også Så som i himmelen, om du har lyst til å le og grine litt. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det er faktisk en del av disse jeg ikke har sett, men de jeg har sett er fantastiske! Hvilke er det du ikke har sett? 1 2 5 6 9 10 11 16 17 Lenke til kommentar
Gonzolaz Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Filmer jeg ikke kommenterer har jeg dessverre ikke sett. 2. La double vie de Véronique En veldig god film, men syntes filmen Blå var bedre. Stemningen er likevel ganske så fantastisk. 3. Zerkalo Mesterverk, flott å se den så høyt på listen! 4. 8½ En annen veldig, veldig god film, som jeg selv setter veldig høyt, selv om den er ganske langt fra Fellini’s beste. 7. Persona Et annet mesterverk, men fortsatt ikke Bergman’s beste. 8. Vertigo Kanskje Hitchcock’s beste? Ikke langt ifra, bytter litt på å like denne og Notorious best, men likevel, gjennomført fantastisk film. 9. Funny Games Så denne for noen dager siden, har fortsatt ikke klart å bestemme meg om den er en god film eller en svada ”meta” film som banker poenget litt for hardt og uten noen form for smarthet eller intelligens. Syntes Hidden var mye bedre gjennomført på dette punktet. 11. Rocco e i suoi fratelli Denne har jeg ikke sett, men har den liggende, og har stor sans for Visconti. 12. 2001: A Space Odyssey Kubrick’s beste. 14. Bin Jip Veldig god film og godt gjennomført manus. Viser hvor mye film fra Asia for øyeblikket er langt foran både Hollywood og Europeisk film. 15. Repulsion Elsker denne filmen, atmosfæren er fantastisk. 18. The Godfather Typisk klassiker, og en utrolig god film. 19. Mulholland Dr. Lynch er kjedelig, og det er denne filmen også. Totalt uinteressant. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Måtte se en gang til for å se om du hadde satt Så som i himmelen på nr.1. En herlig feel-goodfilm, men i forhold til hvilke flinkisfilmer du har satt på de resterende plassene er det et pussig valg. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Måtte se en gang til for å se om du hadde satt Så som i himmelen på nr.1. En herlig feel-goodfilm, men i forhold til hvilke flinkisfilmer du har satt på de resterende plassene er det et pussig valg. Jeg ser hva du mener. Den er kanskje langt lettere å fordøye enn de andre filmene, men jeg elsker alt ved den. Historien er bra, skuespillet er på topp, og sist men ikke minst; musikken er fantastisk. Jeg grein som bare det flere steder første gang jeg så den. Enda blir øyet mitt vått under Gabriellas Song (selv om den sangen etterhvert har blitt mer pop enn Britney var på slutten av 90-tallet). Uansett er det ingen som slår Helen Sjöholms vakre englesang. De herlige komiske sekvensene bryter perfekt med de sørgmodige, og kritikken til et avlukket bondesamfunn og til religion er så tydelig at det nesten bikker over til det sarkastiske. En film som har alt. Endret 29. desember 2010 av HeHauken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå