Pug Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Hvordan fungerer det med fremkalling av digitale bilder? Må jeg levere minnekortet? Eller CD? Må jeg beskjære de til riktig format selv? Hvordan? Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 På elkjøp har de sånne maskiner som tar alle minnekort. Bare stapp i kortet og så kan du få utskrifter i vanlig fotostørrelse. Vet ikke om kvliteten er noe bra. Ellers tar vel de fleste seriøse fotobutikker nå imot minnekort. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Du kan sende bilder via epost til ulike fotoforretninger. Så får du de tilbake i posten og vanligvis med faktura i pakken. http://www.fotoknudsen.no/nettbilder/eb_priser.asp Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Mange firma som er kjent for postordreframkalling av bilder driver også med framkalling av bilder fra digitale kilder, f.eks. foto knudsen og EuroFoto. Tror det var dinside.no som hadde testa slike framkallere og fant ut at de to var de beste... Noen firma har integrerte løsninger for opplasting og redigering (G-Org). Men husk at formatet er litt endret fra normale 10x15 (2:3 eller omvendt?) - 10x13 (3:4)... Beskjære bør du nok gjøre sjøl, men lagre da i et format som er mindre ødeleggende enn jpeg for påfølgende lagringer. Lenke til kommentar
gnyxx Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 ... Beskjære bør du nok gjøre sjøl, men lagre da i et format som er mindre ødeleggende enn jpeg for påfølgende lagringer. Hvilket format er å anbefale ? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Hvilket format er å anbefale Formatet bestemmes av hva man skal bruke bildene til? Fotoalbum, ha på veggen osv. Vil du ha STORE bilder; plakater på 50x70 (kr 400,-) eller 70x100 (kr 680,-), kanskje 150x200, kan du kontakte www.allkopi.no . Lenke til kommentar
Pug Skrevet 25. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2003 Finnes det programmer som beskjærer bildene til riktig format? Blir ikke bildefilene veldig store å send med e-post? Eller holder det å forminske bildene til den størrelsen du vil ha de fremkalt i? Som f.eks. 10x15? Lenke til kommentar
svingen Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 vel får og sei det slik var eg glad når eg kom heim fra påska og hadde 2.3mbit shdsl,det var ca 180 mb med bilder.....men mener det er noen som har mulighet til og sende inn CD så legger dei det på sin side og da er det bare og bestile fra nettsiden Lenke til kommentar
adder1972 Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Fotoknudsen.no fungerer supert og der kan du laste opp via nettsiden deres. Bor du i en av de store byene kan du spare 20,- på å hente bildene i en butikk. Anbefales! Snorre Lenke til kommentar
Pug Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 Ja, men finnes det programmer til å beskjære bildene til riktig format? Og Fungerer det fint å sende bildene i 10x15 til framkalling, eller er det lurt å sende de så store som mulig? Lenke til kommentar
lunikz Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Ja, men finnes det programmer til å beskjære bildene til riktig format? Og Fungerer det fint å sende bildene i 10x15 til framkalling, eller er det lurt å sende de så store som mulig? Det finnes mange programmer du kan beskjære med, i farten kommer jeg ikke på andre enn Adobe Photoshop og PaintShop Pro. Du kan lagre de i TIFF format, da taper du ikke mye kvalitet, men filene blir stoore. Du kan jo lagre de som JPG uten komprimering, det tror jeg blir godkjent! Send bildene så store som de var når de "kom ut" av kameraet. Lenke til kommentar
oil Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Jeg leverte bare en cd med 300 bilder i fullt format på en fotobutikk og fikk bildene tilbake i 10 x 13 cm format. Enkelt og greit. Du trenger ikke å bruke tid på å beskjære bildene selv... Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Er ikke alle kamera du trenger å beskjære bildene med. Har selv et Kodak dx4330. De tar bilder i "rett" format. Så da trenger jeg ikke å beskjære de før de blir fremkalt. Ellers så kan jeg anbefale eurofoto.no. Der har en slik integrerte løsninger for opplasting og redigering ned G-Org. Er svært enkelt. Lenke til kommentar
Pug Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 Jeg hadde tenkt å bestille Casio Exilim EX-Z3... Det tar ikke bilder i riktig "papir-format"... Finnes det gratisprogrammer du kan bruke til å beskjære med, eller funker det bra å sende inn uten å beskjære selv, når jeg har Casio Exilim EX-Z3? Lenke til kommentar
isen Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Det er ikke noe problem å beskjære bildene, for eks. i photoshop elements 2. Det tar litt tid hvis det er mange bilder, men fult mulig brukbart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Du kan beskjære bilder i Microsoft Photo Editor (følger med Office), eller i programmet som fulgte med kameraet, eller andre programmet. JPEGCROP er et enkelt program du kan laste ned gratis. Det tar litt tid å beskjære og balansere/justere alle bildene, men resultatet blir mye bedre dersom man tar seg den tiden. Har forsøkt mange oppkoblinger mot fotolabber, men har best erfaring med FotoLabo. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå