Plutoid Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Et objektiv gir skarpere bilder ved lavere blender. Ved f8 får du skarpere bilde enn ved f2,8 (samme objektiv). La oss anta en situasjon der jeg skal ta bilde av en gutt og har lukkertid på 1/60 sek. Får da f2,8 og ISO 400. Skal man gå opp på ISO til 800 eller ennå mer for å få en bedre blender, men da med mer støy fra høy ISO. Finnes det "fasit". Selvfølgelig er nyere camera bedre ved høy ISO enn mitt eos 30D, men er det noen handregler man benytter seg av med tanke på å øke ISO for å bedre blender. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Du burde tenke mer på det kreative aspektet rundt stor og liten dybdeskarphet enn skarphet ved ulike blendere. De fleste f/2.8-objektiver er mer enn skarpe nok vidåpent likevel. Altså - velg den dybdeskarpheten du synes passer best for motivet og juster ISO'en deretter. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 ... og bare ha i bakhodet at om du eksponerer godt nok mot høyre på histogrammet så trenger ikke støy nødvendigvis bli et problem. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 ... og bare ha i bakhodet at om du eksponerer godt nok mot høyre på histogrammet så trenger ikke støy nødvendigvis bli et problem. Viktig moment mange fort glemmer i kampens hete Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Husk også at mindre blenderåpning gir bedre skarphet, men kun til et visst punkt; etter dette blir det mer uskarpt på grunn av diffraksjon. Mellom f/5.6 og f/11 pleier å være sweet spot for de fleste objektivene på fullframe og APS-C. Men - gå etter det som står over i tråden - juster blenderen til dybdeskarpheten som passer best for motivet, og juster om mulig lukker og ISO etter det. Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Takker for gode svar. Men når det gjelder histogrammet kommer jeg til kort, var ikke på mitt gamle Canon AF-1 eller Pentax Super A. Er vant til manuell fokus og brukte skala på objektivet "blenderåpning og avstand" for å få riktig dybdeskarphet. Kan for lite om mulighetene jeg har med mitt 30d. Når jeg ser tester på nye objektiver og de viser masse grafer vet jeg ikke hvordan de skal tolkes. Er det nettsider (helst norske) som forklarer noe av dette. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Dybdeskarphet behøver du ikke lese grafer for å forstå. Kikk i søkeren. Nå ser du nogenlunde hvordan det blir på full blenderåpning. Sett over i Av - blenderprioritet-modus. Velg ønsket blender, for eksempel f/8. Trykk på nedblendingsknappen. Det er knappen foran på kameraet ved objektivet, like ved knappen for å løsne objektivet. Nå ser du i søkeren hvordan dybdeskarpheten blir på f/8. Eksperimenter med forskjellige blendere - på full åpning (når blendertallet er minst f.eks f/2.8) er det et tynt fokusplan, så ting i forgrunnen og bakgrunnen er ute av fokus, og på minste blenderåpning (når blendertallet er størst, f.eks. f/22) så er det masser masser av dybdeskarphet. Men - det krever mere lys. Den største forskjellen når du blender ned er ikke "at bildet blir skarpere", men at dybdeskarpheten blir større - at det ikke bare er noe som er på en viss avstand som er skarpt. Jo større blenderåpning, jo tynnere fokusplan. I tillegg fungerer gjerne objektivet enda litt bedre blendet et par trinn ned, så ting i fokusplanet faktisk også blir bittelitt skarpere, men det er detaljer i forhold til endret dybdeskarphet. Les gjerne mer på de glimrende tutorial-trådene. Det er ellers ingen harde tommelfingerregler for hva for en maks ISO du bør bruke - prøv deg fram med forskjellig ISO og se hva du synes er plagsom støy med ditt kamera. På min 20D prøver jeg å unngå ISO 800 og høyere, men skyter gjerne i 3200 ISO på 5DmkII. Det vi mener med at du skal velge dybdeskarphet selv er at det kommer an på hva du ønsker å ta bilde av. Skal jeg ta bilde av et landskap, så ønsker jeg liten blenderåpning, så jeg får så mye som mulig i fokus. Tar jeg et portrett ønsker jeg ofte så stor blender som mulig, så bakgrunnen blir behagelig ute av fokus. Jeg pleier å velge blender ut fra hva jeg skal ta bilde av, og så endrer jeg lukkertid og eventuelt ISO så det passer til dette. Skyter derfor stort sett alltid i Av-modus. Prøv deg litt fram med å aktivt velge blender ut fra motiv. Skal du beregne ISO/lukkertid/blender, så går dette i "trinn". Et trinn er å doble/halvere ISO, doble/halvere lukkertid og å endre blender med roten av to - et hakk på blenderrekken: 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32. Går du to hakk opp i blenderrekken - for eksempel fra 2.8 til 5.6, så kan du kompansere dette ved å doble ISO to ganger, for eksempel fra ISO 200 til ISO 800. ..Eller du kan firedoble lukkertiden, eller doble både ISO og lukkertid. Eller... (..) Skal du (for å ta ditt eksempel) gå fra 1/60s, ISO 400 og f/2.8 til f/8, så er dette tre eksponeringtrinn, 2.8->4->5.6->8. Skyter du håndholdt, så er det vanskelig å senke lukkertiden uten at det blir veeldig shaky - så skal du eventuelt øke iso til 3200, som nok er litt i overkant. Eller - du kan bruke stativ og skyte på ISO 400 og 1/8s. Eller - hvis det er innendørs - bruke blits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå