Gå til innhold

Hjelp med rimelig bra spill-PC

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ganske nybegynner innen PC-bygging og trenger litt hjelp her. Jeg har googlet, lest og spekulert til jeg kom opp med en mulig kjøpsliste på komponenter.

Har enda ikke bestemt meg for kabinett og psu, burde jeg ha 6-700w?

Vurderte en Zalman til cpuen da jeg har hørt at boxed-vifta ikke er noe særlig.

Jeg er også litt usikker på hovedkortet, om jeg kan endre litt i pris mot et ca like godt kort eller bedre? Og har det noe å si om skjermkorter er f. eks XFX eller Gigabyte?

Lurer også på om i5 er nok, ble anbefalt i7-920 d0 stepping men jeg vil helst redusere prisen en del :)

Skjermkortet tok jeg mest pga dx11, men vet ikke om jeg får bruk til det uten et større oppsett enn mitt, kanskje bytte til 4890?

-Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

-ASUS P6T SE

-XFX Radeon HD 5850

-Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

-Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Det ble en del spørsmål, men som sagt er jeg relativt ny og setter stor pris på all hjelp jeg kan få. :p

Endret av chaddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får mer ytelse for pengene hvis du går for et system basert på Intel P55/Core i5 eller AMD Phenom II. Til spilling har faktisk ikke CPUen all verdens å si - den skal bare holde følge med GPUen(e) som gjør det meste av jobben.

Prismessig kan det lønne seg å gå for et system basert på AMD 790FX og en Phenom II X3 eller X4, parret med 4GB RAM og et Radeon HD5850 eller HD5870 på grafikkfronten. Fordelen med AMD 790FX over Intel P55, utover prissforskjellen, er at du får bedre støtte for Crossfire siden dette brikkesettet leverer full hastighet på PCI-Express ved bruk av flere skjermkort, mens P55 halverer hastigheten på den ene porten. X58 har også full støtte for Crossfire, men koster vesentlig mer og er etter min mening ikke verdt det. Med tanke på at du nevner at du vil ha ned prisen, ville jeg gått for et system basert på AMD. Mange her vil nok heller anbefale Core i5, og det er heller ikke noe dårlig valg, men det koster litt mer. CPU har som sagt ikke mye å si for spillytelsen, og jeg synes Intel bedriver litt råttent spill for tiden...og det bør ikke belønnes ;)

Ang. valg av PSU, så har kvalitet ofte mer å si enn antallet Watt den leverer. Du bør også tenke litt over hvordan du ser for deg PC-bruken din i fremtiden. Hvis du vet at du kommer til å bygge et eller annet sinnsykt effektkrevende system i fremtiden bør du dimensjonere PSUen deretter, mens hvis du stort sett kommer til å sitte på systemer i den klassen du skisserer nå, så holder en PSU på rundt 600W i massevis. PSU er uansett en komponent man ikke bør være gjerrig på siden man kan beholde den lenge hvis man kjøper kvalitet, uten at man skal overdimensjonere den unødig av den grunn.

Det samme gjelder for kabinettet. Legger du i litt ekstra penger kan du beholde kassen lenge. Men her spiller også smak en veldig stor rolle. Har du noe i tankene?

(Forresten, systemet du har satt opp fra før benytter DDR3-minne og ikke DDR2 som du har valgt.)

For å svare på de siste spørsmålene dine også:

Standardkjøleren holder fint dersom du ikke skal overklokke og ikke er veldig allergisk mot lyd.

Det spiller ingen rolle hvilken produsent som står bak grafikkortet, så fremt ikke kortet er overklokket fra fabrikk eller har annen type kjøler. Så vidt jeg vet er aller HD58**-kortene "stock" foreløbig, og dermed er det bare klistremerket på kortet og evt. bundle som skiller de ulike produsentene.

Satte opp et forslag til oppsett hos Amentio (pga kluss med prisguiden):

AMD Pehnom II X4 965 BE 125W AM3: 1462,-

MSI Mainboard S-AM3 AMD790FX: 1256,-

CORSAIR Powersupply 650W: 806,-

ANTEC Nine Hundred Two: 1040,-

POWERCOLOR ATI HD5870: 2122,-

SAMSUNG F1 1TB: 586,-

LG DVDRW 22X SATA: 194,-

KINGSTON 4GB (2x2GB) 1800MHZ DDR3 NON-ECC CL8: 896,-

Totalt eks. frakt: 8362,-

Dette kan gjøres en god del billigere mtp HK og CPU, bare så det er sagt. Nå valgte jeg noe som ligger tett opp mot Core i5/P55 både i ytelse og pris.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Henter popcorn, og venter på en hard meningsutveksling her.

Fra spøk til revolver, overskriften her rimer overhode ikke med oppsettet. Hugo nå er nok prisen på det 5870 kortet feil. Du har imidlertid rett når det gjelder 790fx chipsettet, flere brukere har sedd opptil 18% forskjell mellom pcie 16x16 vs pcie 8x8.

Men rimelig og god spill pc får en ved å ofre crosffire mulighet.

Innmaten er da slik

770 chipset AM3 med singel pcie 16 kr 558,-

Phenom II 955 3,2 ghz kr 1259,-

4 gb DDR3 - 1333 mhz ram

Radeon 5870

God 550 w psu

ca 6200,-

For å oppgradere dette til crossfire mulighet må en ut med min 300 mer for hk, det gir da 8x8 crossfire, men en må ut med 600 kr for 790 FX full 16x16 crossfirestøtte, psu bør da opp til 750w, gjerne 300 kr til ekstra, cpu, her bør en nok gå til 965, da en nok trenger den klokket til ca 4 ghz for å drive 2 x 5870. DVS crossfire mulighet koster ca kr 1100 ekstra. Er det verdt det, vanskelig å si, dersom en skal spille på en skjerm vil jeg si nei, men dersom en øsnker et eyefinityoppsett så ja. Uansett så så går radeon om 2 år til 28 nm og ny arkitektur som gjør 5870 til et mid range kort igjen. På det tidspunket skal også bulldozer være kommet som forhåpentligvis gjør phenom II 965 til low end.

Ser vi nå på de 1100 hundre vi har spart, så er en naturlig plass å plassere disse for maks ytelse i en SSD disk, men her bør vi opp i rundt 1600 for å få intel 80 gb gen 2

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Det er nok vanskelig for deg å løsrive deg fra lan-treffet og colaen for å høre dette, men Mac er uovertruffen når det gjelder spilling.

At du ikke har fått med deg dette, er dessverre ikke mitt problem

Da ser jeg gjerne at du linker til en iMac med gode spillspesifikasjoner, for de eneste jeg finner i prisguiden er noen overprisede utgaver med gamle Radeon HD2***-serie kort som i grunn duger til fint lite nå. Og så må du også gjerne forklare meg hvordan Mac kan være uovertruffen på spilling når så og si alt av spill er laget for Windows og ikke OSX.

Så er det også fint da, at du glatt overser det faktum at trådstarter vil bygge PC selv og også er ute etter å gjøre det billigst mulig. På hvilken måte oppfyller iMac disse to kriteriene?

Hugo nå er nok prisen på det 5870 kortet feil.

Hmm, det var kanskje litt vel billig ja, men det er samtidig flere butikker som har listet kortet til ca samme pris. Kan jo bare prøve å bestille og se hva som skjer... ;) Er ellers enig i det du skriver om Crossfire.

Edit: leif

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Takker for all tilbakemelding og hjelp!

Osse, ditt oppsett så ut til å være i en grei prisklasse, men skjermkortet var muligens litt dyrt de fleste steder? Hva med et 5850 eller 5770 som er ganske rimelig? 550w psu virket lavt må jeg si, selv om kvaliteten teller. Kan tenkes at jeg clocker litt.

Hugo, takk for responsen, løste opp en del kluss :) Jeg skal nok ikke crossfire, så jeg antar MSI 770-C45 vil være et rimelig kjøp? Powercolor-kortet var da veldig billig til å være 5870??

Takker igjen! Feilet litt med RAMen der, men sånt skjer. :p

Endret av chaddy
Lenke til kommentar

går du or 5850 har du ikke behove for å klokke en phenomII 955 mye, bygger du med 5770 så ville jeg bygd klart for crossfire. 550 gode what holder til det oppsettet, men ikke til et crossfireoppsett.

Det gjelper svært lite å blodklokke en dyr cpu dersom en ikke har grafikkort til å følge det opp.

Men nå vil 5850 holde i lange baner et par års tid for en skjerm.

Mitt råd blir da kjøp heller phii 720 2,8 ghz, gi den en lett overklokking til rundt 3,4 ghz, den vil da drive radeon 5850 like bra som en i7-920 eller en phenom II 965 på 3,4 ghz. Dog med noen flere framedrops.

Om du skal bygge for crossfire så koster dette ca 500-1100 kr ekstra uten at du får mer ytelse før du går til crossfire.

Lenke til kommentar

Hva slags skjerm har du? Skjermkortet er det som har helt klart mest å si for spillytelsen, og du bør i hvertfall ikke satse på noe dårligere enn HD5850 etter min mening. Med tanke på prisnivået på det Powercolor-kortet også i andre nettbutikker, så tror jeg altså prisen er riktig. Det er jo bare å bestille og se...

Med kun ett skjermkort holder 550W i massevis. Var en fyr her på forumet som kjørte benchmark med 2 stk HD4870X2 og Core2Quad - alt overklokket - og hele sulamitten ble drevet av en Corsair 650W. Dette er nok på ingen måte å anbefale siden PSUen da kjører på tilnærmet max hele tiden, men det sier litt om hva en god PSU faktisk klarer. Til ditt bruk, selv hvis du overklokker en god del, så holder 550W i massevis.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til å spare inn på HK, dette er vel en komponent som lever lengst og er "vanskeligst" å bytte. Jeg har ikke mye kjennskap til 770 chipsettet, skal prøve å få lest meg litt opp på det. Men hvis det er et noe bra, så vil jeg si at oppsettet til Osse er en god anbefalning. 550W burde holde her, PSU blir som regel veldig overdimmensjonert.

HD5850 er også et alternativ, litt lavere ytelse. Men fremdeles et knallkort!

Lenke til kommentar

Det blir vel igjen opp til trådstarter å vurdere. HK bør, i likhet med PSU, velges ut fra både de nåværende kriteriene man har for systemet, men også hva man mulig ser for seg at man vil gjøre av oppgraderinger i fremtiden. Det er dumt å spare inn på HK hvis dette medfører at man blir nødt til å bytte det igjen ved neste oppgradering. Men det er også dumt å legge ekstra penger i et HK som har en masse funksjoner man aldri får bruk for.

Lenke til kommentar
Hva slags skjerm har du? Skjermkortet er det som har helt klart mest å si for spillytelsen, og du bør i hvertfall ikke satse på noe dårligere enn HD5850 etter min mening. Med tanke på prisnivået på det Powercolor-kortet også i andre nettbutikker, så tror jeg altså prisen er riktig. Det er jo bare å bestille og se...

Med kun ett skjermkort holder 550W i massevis. Var en fyr her på forumet som kjørte benchmark med 2 stk HD4870X2 og Core2Quad - alt overklokket - og hele sulamitten ble drevet av en Corsair 650W. Dette er nok på ingen måte å anbefale siden PSUen da kjører på tilnærmet max hele tiden, men det sier litt om hva en god PSU faktisk klarer. Til ditt bruk, selv hvis du overklokker en god del, så holder 550W i massevis.

Tenker å kjøpe en BenQ 21,5" LCD T2210HD

http://www.amentio.no/SearchResult.aspx?q=...color;r:pg;gr:0 hva er egentlig forskjellen mellom de to?

Ah, takker. Antar jeg skaffer 550 eller 650 alt ettersom.

@osse

Ikke innebygd grafikk? Hva vil det si? Og hva vil 770 chipset og 710 southbridge si? Føler meg passe nybegynner nå. :p

Endret av chaddy
Lenke til kommentar

da 4870 og 4890 var toppkort så jeg grunn til å anbefale hk med crossfire støtte, men nå mener jeg at så lenge en skal gå for enkel skjerm holder 5870, vel også 5850, det er tross alt under 2 år til neste generasjon grafikkort på 28 nm, som nok vil gjøre dagens high end kort til sinker, vidre så er det også under 2 år til neste sokkel hos AMD iallefall. Så jeg ser egentlig liten grunn til high end kort, særskilt når en har cpu med ulåst multiplayaer, en er på langt nær så avhengig av et korts klokke egenskaper her som med cpu'er med låst multiplayer.

Men en grunn til at jeg ser liten grunn til crossfire hovedkort er også at der trenger vi blodklokka i7/phII på over 4 ghz for å kunne dra nytte av 2 slike kort. Dette samt at de fleste skjermer har en oppfriskingrate på 60 bilder i sekundet, så burde både 5850 og 5870 holde lenge.

Unntaket mener jeg er dersom en vil utforske eyefinity oppsett med 3 skjermer i spill.

Lenke til kommentar

770 er navnet på chipsett på kortet, det er et på en måte kontrolleren til hovedkortet, det er ikke et meget avansert chipset med støtte for full multigpu oppsett, det her heller ikke innebygget grafikkort slik som 78x chipset 790gx, sørbrua har med mulighter du har i bios til å tweeke rigge, og kontrollere or disker , raid osv, 710 er heller ikke toppversjonen , men holder i lange baner.

Lenke til kommentar

De to kortene fra Amentio ser helt identiske ut, bortsett fra at det er bundlet et spill på det billigste. Det er altså litt merkelig, men jeg hadde nå prøvd å bestille jeg da. Verste som skjer er at du får en mail der de beklager at de har feilpriset varen. I beste fall får du et grusebra kort til en veldig bra bris ;)

Lenke til kommentar

@osse

Takker, tror jeg går for hovedkortet du linka og så evt Phenom II X4 955 eller lignende, muligens en SSD-disk om det blir noe kjappere.

Kjekt om man får et spill+skjermkort for den prisen, det må da være feil, men skader ikke å prøve. :p

Har noen en formening om dette kabinettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...