Stjernestøv Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Glem ditt første avsnitt og kons på det andre: "akkurat før den begynte å ringe" Det er nettopp denne usannsynlighet som hendte to ganger. Men fenomenet har flere tekniske forklaringer. I dette tilfeldet var den telefonen jeg ringte en "securitytelefon anno 1947" så det kan ha vært lyttertjeneste. Dette ble senere obligatorisk avvist av min Far da sådan tjeneste ikke var lovlig på private telefoner på den tiden. Så mysteriet er stående. Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano, gått i takt til telefone og dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo for at dette skulle kunne være mulig. Sa en teletekniker ved en anledning. Forsvaret hadde med andre ord satt opp en sikret telesentral på basen som dere kunne ringe til hverandre på. Dette impliserer at dere ikke var på et åpent linjesystem med muligheten til å ringe ut av systemet. Slike begrensede nettverk har derfor ikke et nummersystem unødvendig mye lengre enn det antallet "abonenter" krever. 167 abonnenter ville krevd et firesifret telefonnummer for eksempel. Påstanden "Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano, gått i takt til telefone og dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo for at dette skulle kunne være mulig" holder ikke vann. En elektrisk forbindelse mellom to telefonapparat (analoge) krever at det dannes en krets mellom disse to. Dette skjer kun etter at hele nummeret er slått og at motparten løfter opp røret. Da først er signallinjen åpen mellom apparatene. Så her har du påstanden din: "Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano" - Spiller ingen rolle. "gått i takt til telefonen" - Spiller ingen rolle. "dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo" - Spiller ingen rolle. Det eneste som kreves er at den ene slår nummeret og at den andre plukker opp røret like før telefonen ringer. Og ja jeg har brukt analoge telefoner og ja jeg har vært i forsvaret og har brukt interne telefonsystem. Jeg er ikke helt fri for hår i baken om det var det du trodde... Og angripe meg for å være yngre enn deg er et fryktelig dårlig argument i en saklig diskusjon. Dette høster du ikke respekt av. Min erfaring i bruk av søkemotorer på nett får du også til å virke som en svært negativ egenskap.... ? Det faller på sin egen urimelighet å hevde noe slik. Ps. Jeg forsøker og argumentere mot "uforklarlige fenomener" her og ønsket ikke i utgangspunktet at dette skulle dreie seg om person. Vi kan helt fint la slikt ligge Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano, gått i takt til telefone og dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo for at dette skulle kunne være mulig. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror det. Det eneste som har skjedd er at han var ferdig med å slå det siste nummeret akkurat da du tok opp telefonen. Forklaringen din er ikke engang konsekvent. Du sier bl.a. i den opplagt overtroiske forklaringen du har fått at dere må ha dreiet nummerskiven i samme tempo, men på den andre siden står det i den første beskrivelsen at du ikke fikk summetone da du tok av røret første gang. Det må jo bety at ikke du hadde begynt å bruke nummerskiven. Han kan ha sittet og lett etter telefonnummeret ditt i 5 minutter alt da du kom på å ringe ham for alt du vet. Det ville gitt akkurat samme resultat så lenge han var ferdig med å slå det siste nummeret rett før du tok av røret. Lenke til kommentar
AstroMartin Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Glem ditt første avsnitt og kons på det andre: "akkurat før den begynte å ringe" Det er nettopp denne usannsynlighet som hendte to ganger. Men fenomenet har flere tekniske forklaringer. I dette tilfeldet var den telefonen jeg ringte en "securitytelefon anno 1947" så det kan ha vært lyttertjeneste. Dette ble senere obligatorisk avvist av min Far da sådan tjeneste ikke var lovlig på private telefoner på den tiden. Så mysteriet er stående. Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano, gått i takt til telefone og dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo for at dette skulle kunne være mulig. Sa en teletekniker ved en anledning. Forsvaret hadde med andre ord satt opp en sikret telesentral på basen som dere kunne ringe til hverandre på. Dette impliserer at dere ikke var på et åpent linjesystem med muligheten til å ringe ut av systemet. Slike begrensede nettverk har derfor ikke et nummersystem unødvendig mye lengre enn det antallet "abonenter" krever. 167 abonnenter ville krevd et firesifret telefonnummer for eksempel. Påstanden "Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano, gått i takt til telefone og dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo for at dette skulle kunne være mulig" holder ikke vann. En elektrisk forbindelse mellom to telefonapparat (analoge) krever at det dannes en krets mellom disse to. Dette skjer kun etter at hele nummeret er slått og at motparten løfter opp røret. Da først er signallinjen åpen mellom apparatene. Så her har du påstanden din: "Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano" - Spiller ingen rolle. "gått i takt til telefonen" - Spiller ingen rolle. "dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo" - Spiller ingen rolle. Det eneste som kreves er at den ene slår nummeret og at den andre plukker opp røret like før telefonen ringer. Og ja jeg har brukt analoge telefoner og ja jeg har vært i forsvaret og har brukt interne telefonsystem. Jeg er ikke helt fri for hår i baken om det var det du trodde... Og angripe meg for å være yngre enn deg er et fryktelig dårlig argument i en saklig diskusjon. Dette høster du ikke respekt av. Min erfaring i bruk av søkemotorer på nett får du også til å virke som en svært negativ egenskap.... ? Det faller på sin egen urimelighet å hevde noe slik. Ps. Jeg forsøker og argumentere mot "uforklarlige fenomener" her og ønsket ikke i utgangspunktet at dette skulle dreie seg om person. Vi kan helt fint la slikt ligge [/quote Det dreier seg her om to private telefoner hjemme hos to sikkerhetstjenestefolk utenfor basen like etter krigen(Kalle og jeg var 10 år gamle og opptatt av George Adamski og Desmond Leslie) Hva du enn bedriver i din selvopphøyede allvitenhet aner jeg ikke, men å kaste lys over denne naive historien lykkes du ikke med. At jeg tiltaler deg som person er tydeligvis irritant, jeg foretrkker det framfor å snakke med veggen eller en metalldukke:-) Lenke til kommentar
AstroMartin Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Min venn og jeg må ha kommet på ideen å ringe hverandre i samme nano, gått i takt til telefone og dreiet på nummerskiven i nøyaktig samme tempo for at dette skulle kunne være mulig. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror det. Det eneste som har skjedd er at han var ferdig med å slå det siste nummeret akkurat da du tok opp telefonen. Forklaringen din er ikke engang konsekvent. Du sier bl.a. i den opplagt overtroiske forklaringen du har fått at dere må ha dreiet nummerskiven i samme tempo, men på den andre siden står det i den første beskrivelsen at du ikke fikk summetone da du tok av røret første gang. Det må jo bety at ikke du hadde begynt å bruke nummerskiven. Han kan ha sittet og lett etter telefonnummeret ditt i 5 minutter alt da du kom på å ringe ham for alt du vet. Det ville gitt akkurat samme resultat så lenge han var ferdig med å slå det siste nummeret rett før du tok av røret. Hva man tror og ikke tror i tiårs alder kan variere fra ytterlighet til ytterlighet. Jeg har ikke særlig peiling på telefoniens tekniske prinsipper men du har i hvert fall klart å gi meg en plausibel forklaring på "fenomenet" dette om din tekniske innsikt på området er relevant. Vi guttunger så på dette som et fenomen og trodde det var noe speiellt med oss. Takk for din kommentar som forklarer "fenomenet" sånn passe. I ettertid kan jeg si, etter titusentalls telekontakter, at tilsvarende aldrig har hendt meg hverken før(analogt) eller senere(digitalt). Har det noen gang hendt deg???? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Det har ihvertfall hent meg, et par ganger analogt, ganske mange ganger over mobilnettet. Den ene gangen det skjedde ble jeg faktisk også byttet over, altså person A og B (meg og kamerat), ringer til hverandre, person Cog D gjør det samme, A blir kodlet til D og B blir koblet til C, til full forvirring for alle parter. Uten at jeg tror det er noe særlig overnaturlig som ligger bak. AtW Lenke til kommentar
noksagtnok Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg er kanskje ikke alene om å ha lest noen sider av Dan Browns siste bok, som ihvertfall i begynnelsen handler mye om "Noetic Science", som går ut på at tanker har masse, og derfor kan påvirke den fysiske verden. F.eks flytte på ting bare med tankene. Er det noen her med god peiling som kan utdype de faktiske mulighetene, og hva vi vet? Altså, vet vi at dette bare er svada, er det bevist hvorvidt tanker har masse eller ei, om det er noen sannsynlighet for at de har det? http://www.noetic.org/ http://en.wikipedia.org/wiki/Institute_of_Noetic_Sciences http://en.wikipedia.org/wiki/Noetic_theory http://www.noeticsciencesforum.com/noetics/viewforum.php?f=2 Lenke til kommentar
noksagtnok Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Mine tanker beveger min masse - ved at jeg skriver dette svaret. Tanken virker gjennom nervesystemet - en elektrisk ledning, og mine hender beveger seg. Så svaret er; Ja! Men, det du egentlig spør om er hvorvidt det finnes vitenskapelig bevis på hvorvidt mine tanker kan bevege noe, uten at min kropp er i kontakt med massen som ønskes beveget eller endret? Det skjer når jeg ber noen om å gjøre noe spesielt, og de adlyder. Men fremdeles er det kjente signaler, i kjent medium - luft, som formidler signalet fra min tanke. Neste steg er at min tankekraft påvirker masse, slik at den endrer seg - uten at de vanlige kjente medier aktiveres. Les Joralf Gjerstad "Den gode kraften". Da vil du få et bilde av HVILKEN type masse TANKEN kan bevege - utenfor nervesystemets begrensninger, og de kjente mediers formidling. Det er egentlig ikke kinetikk som å bevege masse med tanken, men å påvirke masse, med tankens kraft, slik at masse beveger/endrer seg selv - i ønsket retning eller til ønsket form - på subatomært nivå, på kvantenivå. Hvor mye tankekraft som skal til, svarer vel egentlig Gjerstad på. Hvordan det skjer? Vel, det svarer ikke Gjerstad på - der må vitenskapen inn i bildet - eller religionen. Noetikken er den nye vitenskap som søker å eksperimentere frem bevis på dette, som religionen egentlig har bygget på siden tidenes morgen. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Joralf Gjerstad nekter å la seg undersøke vitenskaplig, så å bruke Snåsakaill'n som bevis på at tankekraft har noe for seg blir som å bruke eventyr for å bevise at troll eksisterer. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Noen som kan debunke dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå