Cyberfrog Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Argumentet at noe er motbevist fordi det ikke er bevist er ikke vitenskapelig, sånt sett er Randi er dårlig forbilde. Hvem i alle dager påstår det? er hva Randi sa i 1992 om "du kan ikke bevise at ikke..."-argumenter. Disse er og blir håpløse. Det er mange "troende" som burde ta dette til seg. De påståtte evnene må dokumenteres. Randi kan hjelpe til. Klar testene og få store mengder oppmerksomhet, mye penger, kunder rennende inn døren resten av livet - rikdom og ære (og enorme beløp å i all stillhet bruke på veldighet hvis de - jeg har lyst til å legge til "beleilig nok" - ikke skulle være opptatt av rikdom og ære). Hva venter de på? Iblant høres det ut som om den vitenskapelige tilnærmingen deres går ut på at enkeltpersoner sponser mulige svindlere og bedragere for så å komme med anekdotiske "bevis". Vi burde forvente mer enn dette før vi tror på "overnaturlige" evner. Det samme gjelder selvsagt trådens tema. At noen påstår de har slik "tankekraft" og at andre tar dette for god fisk, betyr ikke særlig mye. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Cyberfrog, Kall det håpløst, men det er fullstendig riktig. Sprenger du en bygning med dynamitt slik at det kollapser slik som WTC gjorde så er det ikke bevist at det var sprengstoff som raste ned bygget, å hevde noe slikt ville vært uvitenskapelig. Og hvorfor er det uvitenskapelig? Fordi det kan være feil. Men nok om det, det ikke viktig for meg at andre har rett også. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Sprenger du en bygning med dynamitt slik at det kollapser slik som WTC gjorde så er det ikke bevist at det var sprengstoff som raste ned bygget Denne biten er helt korrekt. Men du setter jo opp stråmenn. Vis meg hvor Randi sier at han har endelig motbevist f.eks. at noen har evnen til å bedrive psykisk kirurgi. En god demonstrasjon av hvordan noe kan utføres helt uten overnaturlige evner er ikke noe endelig (mot)bevis, men det er mer verdt enn "haha, du kan ikke bevise at slike evner ikke finnes"-holdningen hos mange troende. De tar den lette og helt urimelige utveien: Legg bevisbyrden over på noen andre. Det virker ellers ikke som du har et særlig korrekt bilde av vitenskapelig tenkning (eksempel). "Men nok om det". Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Hvorfor skal jeg bruke penger og tid på slikt tull. Så lenge deres egenskaper ikke har noen dokumentert effekt er det bare å annta at det er tull. Hvis de virkelig har de egenskapene de påstår er det vel en smal sak å dra til James randy i USA og hente over en million dollar. Hvorfor ikke bevise sine egenskaper? De trenger ikke å bevise hva disse egenskapene kommer av, bare at de har dem ved hjelp av statestikk ved f.eks dobbelt blind forsøk. "Men når han satt med fingrene 5cm fra meg, og pekte dem mot mellomgulvet, så var det en ytterst konkret fysisk reaksjon." Ideomotoreffekten er en sterk og reell effekt. Og det er helt sikkert denne du følte. Og det er også denne som gjør at en del som tror de har overnaturlige evner virkelig tror at de har det og ikke bare prøver å lure folk, selv om de egenklig ikke har noen egenskaper i det heletatt det er bare ideomotoreffekten som styrer pendelen deres eller vannsøkepinnene deres. Jeg kan godt stille en healer masser av kritiske spørsmål hvis jeg møter en slik, men jeg gidder ihvertfall ikke å betale for å prøve tjenestene hans. Hva om det er gratis eller jeg betaler for deg? Kan godt hende det er Ideomotori, jeg hevder ingenting annet, og har heller ikke merket særlig ettereffekter av "behandlingen". Nå hadde jeg dog heller ikke smerter som kunne lindres, jeg har en kronisk kreftdiagnose, og prøvde healeren rett og slett med innstillingen "jeg har ingenting å tape, bortsett fra én dag av livet, og da har jeg hvertfall prøvd og vet bedre hva jeg snakker om". Kanskje ikke du anser den slik, men den holdningen anser jeg som sunn. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hvorfor skal jeg bruke penger og tid på slikt tull. Så lenge deres egenskaper ikke har noen dokumentert effekt er det bare å annta at det er tull. Hvis de virkelig har de egenskapene de påstår er det vel en smal sak å dra til James randy i USA og hente over en million dollar. Hvorfor ikke bevise sine egenskaper? De trenger ikke å bevise hva disse egenskapene kommer av, bare at de har dem ved hjelp av statestikk ved f.eks dobbelt blind forsøk. "Men når han satt med fingrene 5cm fra meg, og pekte dem mot mellomgulvet, så var det en ytterst konkret fysisk reaksjon." Ideomotoreffekten er en sterk og reell effekt. Og det er helt sikkert denne du følte. Og det er også denne som gjør at en del som tror de har overnaturlige evner virkelig tror at de har det og ikke bare prøver å lure folk, selv om de egenklig ikke har noen egenskaper i det heletatt det er bare ideomotoreffekten som styrer pendelen deres eller vannsøkepinnene deres. Jeg kan godt stille en healer masser av kritiske spørsmål hvis jeg møter en slik, men jeg gidder ihvertfall ikke å betale for å prøve tjenestene hans. Hva om det er gratis eller jeg betaler for deg? Kan godt hende det er Ideomotori, jeg hevder ingenting annet, og har heller ikke merket særlig ettereffekter av "behandlingen". Nå hadde jeg dog heller ikke smerter som kunne lindres, jeg har en kronisk kreftdiagnose, og prøvde healeren rett og slett med innstillingen "jeg har ingenting å tape, bortsett fra én dag av livet, og da har jeg hvertfall prøvd og vet bedre hva jeg snakker om". Kanskje ikke du anser den slik, men den holdningen anser jeg som sunn. Tja hvis det hedde vært gratis og i nærheten av dær jeg bor kunne jeg gjærne ha gjordt det, men at noen andre betaler for meg fører jo til at jeg indirekte støtter slik svindel og det vil jeg ikke (når svindlerene får betalende kunder så forsetter svindleren virksomheten sin) Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Svindler er et krasst ord. Særlig om en person som blir bedt om så mye hjelp, at om han skal ha sjans har han ikke tid til en dayjob. Han har aldri reklamert for sine egne påståtte evner, men jungeltelegrafen har gjort at folk ringer døgnet rundt. Nå tar han imot folk fra 07 til 21. Han lover, garanterer eller impliserer ingenting. Er det veldig unfair at han får to hundrelapper i timen, når så mange folk på eget initiativ ber om tiden hans? (no offence, men svindeltituleringen uten bakgrunnskunnskap, sammen med "dær" og "gjærne" gjør ikke at jeg ser deg som en veldig troverdig og seriøs skeptiker/kritiker, så jeg tror jeg vil foretrekke å betale for ATW eller en annen) Endret 10. november 2009 av toth Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er det veldig unfair at han får to hundrelapper i timen, når så mange folk på eget initiativ ber om tiden hans? En timelønn på TO HUNDRE for å lure folk trill rundt? Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Er det veldig unfair at han får to hundrelapper i timen, når så mange folk på eget initiativ ber om tiden hans? En timelønn på TO HUNDRE for å lure folk trill rundt? Hvordan kan du lure noen når du verken lover, annonserer eller påstår noen som helst effekt? Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er det veldig unfair at han får to hundrelapper i timen, når så mange folk på eget initiativ ber om tiden hans? En timelønn på TO HUNDRE for å lure folk trill rundt? Hvordan kan du lure noen når du verken lover, annonserer eller påstår noen som helst effekt? Høres ut som en dårlig bortforklaring for meg. Han annonserer jo at noe fungerer når han ikke avviser folk og forklarer at det ikke fungerer. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Han avviste folk i lang tid fordi han heller ville ha en vanlig jobb og ville ikke at ryktene skulle spre seg. Hjalp kun familie og nære venner iblant. Men når det først spredde seg, og telefonene rant inn ga han etter. Nei, han annonserer ikke at noe funker. For å si ca hva han svarte meg: "Jeg personlig tror jeg kan sende god energi inn i kroppen din. Jeg hverken lover eller garanterer noe, men har du lyst så kan jeg prøve." Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Han avviste folk i lang tid fordi han heller ville ha en vanlig jobb og ville ikke at ryktene skulle spre seg. Hjalp kun familie og nære venner iblant. Men når det først spredde seg, og telefonene rant inn ga han etter. Nei, han annonserer ikke at noe funker. For å si ca hva han svarte meg: "Jeg personlig tror jeg kan sende god energi inn i kroppen din. Jeg hverken lover eller garanterer noe, men har du lyst så kan jeg prøve." Og så tar han "tilfeldigvis" 200 kroner for bløffen Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Han avviste folk i lang tid fordi han heller ville ha en vanlig jobb og ville ikke at ryktene skulle spre seg. Hjalp kun familie og nære venner iblant. Men når det først spredde seg, og telefonene rant inn ga han etter. Nei, han annonserer ikke at noe funker. For å si ca hva han svarte meg: "Jeg personlig tror jeg kan sende god energi inn i kroppen din. Jeg hverken lover eller garanterer noe, men har du lyst så kan jeg prøve." Og så tar han "tilfeldigvis" 200 kroner for bløffen Han var nødt å ta et valg; Ta imot alle som ringte, eller ta imot ingen. For å ta imot alle, jobber han 07-21 man-tors. Han kan altså ikke ha en jobb ved siden av. Hvis mannen skal få mat på bordet er han faktisk nødt til å ta litt betalt, det bør enhver idiot skjønne. Og etter skatt osv er det ikke akkurat som om han sitter igjen med millioner her. Endret 11. november 2009 av toth Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Hvor mange av "kundene" hans er det som har gått ut og beskyldt han for å være en svindler? Er det snakk om 10%? 50%? 90%? Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Hvor mange av "kundene" hans er det som har gått ut og beskyldt han for å være en svindler?Er det snakk om 10%? 50%? 90%? Eneste jeg har hørt kalle ham svindler, er flesvik og turbosurfing. Og så vidt meg bekjent er ingen av dem "kunder" hos mannen. Men selvsagt kjenner ikke jeg alle mannens "kunder". Endret 11. november 2009 av toth Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Svindler er et krasst ord.Særlig om en person som blir bedt om så mye hjelp, at om han skal ha sjans har han ikke tid til en dayjob. Han har aldri reklamert for sine egne påståtte evner, men jungeltelegrafen har gjort at folk ringer døgnet rundt. Nå tar han imot folk fra 07 til 21. Han lover, garanterer eller impliserer ingenting. Er det veldig unfair at han får to hundrelapper i timen, når så mange folk på eget initiativ ber om tiden hans? (no offence, men svindeltituleringen uten bakgrunnskunnskap, sammen med "dær" og "gjærne" gjør ikke at jeg ser deg som en veldig troverdig og seriøs skeptiker/kritiker, så jeg tror jeg vil foretrekke å betale for ATW eller en annen) Og de 200 kr timen er svart regner jeg med sammtidig som han motar trygd eller sosialbidrag slik som mange andre av disse holder på. Kansje det også er derfor han ikke annonserer tjenestene sine, fordi han er redd for å bli tatt for trygdemissbruk og svart arbeid? PS: dysleksi har ingen ting med IQ eller andre evner å gjøre og det er faktisk en overvekt av folk med dysleksi blandt værdens mest suksefulle personer. Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Og de 200 kr timen er svart regner jeg med sammtidig som han motar trygd eller sosialbidrag slik som mange andre av disse holder på. Kansje det også er derfor han ikke annonserer tjenestene sine, fordi han er redd for å bli tatt for trygdemissbruk og svart arbeid? Hver bidige antagelse i innlegget ditt er feil. Han driver et enkeltmannsforetak. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Ok da er ikke 200 kroner timen så mye egenklig. Det avhenger jo selvsagt av hvor mye av dagen han kan fylle opp av kunder da. Hvis han har 3-4 kunder om dagen så blir det jo ikke så mye av 200 kr timen minus skatt, mens hvis han har 8-10 kunder om dagen så tjener han en veldig bra timelønn (men tviler egenklig litt på at han klarer å fylle opp dagen så mye med kunder, ellers har nokk jeg undervurdert hvor poppulært dette har blitt etterhvert) Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er ikke opp til oss å avgjøre om det er svindel. Jeg kunne jo ha argumentert for at Coca-Cola svindler oss når de selger oss usunn drikkevare! Er kundene hans fornøyd så klarer jeg ikke på noen måte å se hva som er svindelen. Kunden vil ha noe og betaler for dette, kunden er fornøyd og kommer gjerne igjen og gjør det samme ved flere anledninger. Eller hva blir det neste? Skal vi forby spa og massasje siden det ikke har (dokumentert) helsefremmende virkning? Jeg er selvsagt enig i at kvakksalvere er et problem som man kan slå ned på, men her tror jeg snåsamannen er en blindgate. Slike som han er ikke noen uting i samfunnet. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Det er ikke opp til oss å avgjøre om det er svindel. Jeg kunne jo ha argumentert for at Coca-Cola svindler oss når de selger oss usunn drikkevare!Er kundene hans fornøyd så klarer jeg ikke på noen måte å se hva som er svindelen. Kunden vil ha noe og betaler for dette, kunden er fornøyd og kommer gjerne igjen og gjør det samme ved flere anledninger. Eller hva blir det neste? Skal vi forby spa og massasje siden det ikke har (dokumentert) helsefremmende virkning? Coca-Cola hevder vel heller ikke at det er en sund drikk bare at det er en god drikk (noe mange er enig i). Mens healere, ol. hevder at de har noen spesielle evner som kan gjøre deg frisk, el. Og når de ikke har disse evnene de har solgt så er det en svindel. Hva med kundene som ikke er fornøyd da? hva med kreftpasienten som ble lovet en stor sjangse for å bli frisk men som døde alikevel? Hva med den blinde som bruker tusenvis av kroner på healere som lover at det er en stor sjangse for at han får synet tilbake men som aldri får det tilbake? Kundene hos slike healere betaler for å bli helbredet, blir de ikke det så har de ikke fått det de betaler for. En som tar en massasje eller spa gjør vel ofte dette for velbehaget, og da får man det man betaler for. Hvis massøren, el. lover noe annet så er dette også en svindel. Forrøverig så er nesten alle slankeprodukter, antirynkekremer, shampoer med div. fantasiingredienser, hudkremer med div. fantasiingredienser, osv. også svindel og somregel brudd på markedsføringsloven. Her er et eksempel på konsekvensene utenom det rent pengemessige med slike synske, ol: Se filmen hos Youtube Se filmen hos Youtube Endret 11. november 2009 av flesvik Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Det er ikke opp til oss å avgjøre om det er svindel. Jeg kunne jo ha argumentert for at Coca-Cola svindler oss når de selger oss usunn drikkevare!Er kundene hans fornøyd så klarer jeg ikke på noen måte å se hva som er svindelen. Kunden vil ha noe og betaler for dette, kunden er fornøyd og kommer gjerne igjen og gjør det samme ved flere anledninger. Eller hva blir det neste? Skal vi forby spa og massasje siden det ikke har (dokumentert) helsefremmende virkning? Coca-Cola hevder vel heller ikke at det er en sund drikk bare at det er en god drikk (noe mange er enig i). Mens healere, ol. hevder at de har noen spesielle evner som kan gjøre deg frisk, el. Og når de ikke har disse evnene de har solgt så er det en svindel. Hva med kundene som ikke er fornøyd da? hva med kreftpasienten som ble lovet en stor sjangse for å bli frisk men som døde alikevel? Hva med den blinde som bruker tusenvis av kroner på healere som lover at det er en stor sjangse for at han får synet tilbake men som aldri får det tilbake? Kundene hos slike healere betaler for å bli helbredet, blir de ikke det så har de ikke fått det de betaler for. En som tar en massasje eller spa gjør vel ofte dette for velbehaget, og da får man det man betaler for. Hvis -Du skjærer alle healere over en kam, det går ikke. Det er mange av dem. Og blandt dem, så absolutt en haug med kvakksalvere og svindlere. -Pr. din definisjon er hele det offentlige helsevesen til stadig svindel. Feildiagnoser og feilmedisinering i fleng. Jeg får ikke det jeg betaler for når legen sier "du har xxx, ikke så mye å gjøre med det, smør litt kortison", sender meg hjem, og det noen år senere viser seg at jeg ikke har xxx, men en sjelden kreft. Har de svindlet meg? Selvsagt ikke. De har handlet etter beste evne, og vært ærlige. Det er ikke svindel. Forøvrig er legestanden mye mer bastante, man får mye oftere garantier og sterke påstander fra den kanten som viser seg å ikke stemme, mens "gode"(ærlige) healere er mye flinkere til å bruke ord som kan, kanskje, mulig, og "ingen garantier". Nå snakker jeg strictly av personlige erfaringer, og legestanden har jeg mye erfaring med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå