Gå til innhold

Prob med dockingstasjon og e-SATA.

Zimon

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med følgende problem.

Har følgende hovedkort - ASUS Maximus II Formula

Har følgende dockingstasjon for SATA disker - Dockingstasjon

OS = Windows Vista x64 med SP2.

Når jeg kobler til e-SATA(I/O panel på baksiden av hovedkortet) + Strømadapter til dockingstasjonen så vil ikke windows oppdage noen SATA disker som settes inn i dokcingstasjonen. Dockingstasjonen og hovedkortet skal støtte hot-swapping. Jeg har også sjekkes i BIOS at e-sata er enablet og prøvd både SATA system til IDE og Advanced Host Controller Interface (AHCI). Men alt som skjer er at når SATA disk settes inn i Dockingstasjon så lyser access i 1 sec og så ikke noe mer liv enn at diskene spinner.

Når jeg derimot kobler vekk e-sata kabel og plugger til USB så fungerer alt tipp topp, men ønsker å kunne bruke e-sata på grunn av hastighet.

Begynner å gå tom for ide'er og begynner å lure på om det er feil på dockingstasjon/hovedkort eller om det er feil på innstillinger bare.

Håper noen har noen tips å komme med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva om du lar disken+dockingstasjonen stå på og tilkoblet når du slår på PC'en?

Ser du disken i BIOS da?

Ser du den i Windows?

Eller skjer det samme som når du kobler til disken mens Windows er oppe?

Tror jeg testet det, men husker ikke resultatet. Har hatt dockingstasjonen i hus en god stund allerede, men nesten ikke fått testet grundig på det. Skal kjøre en test på dette i kveld og poste resultat av å boote med disk stående i dockingstasjon.

Lenke til kommentar

En annen ting å se på: Har du installert driver for den SATA-kontrolleren som håndterer eSATA-interfacet?

Etter det jeg kan se har du 3 SATA-kontrollere på hovedkortet ditt:

Intel ICH10: 6 SATA-kontakter

Silicon Image: 2 SATA-kontakter

Marvell: 1 eSATA-kontakt

(Dette har jeg fra NetShops "Teknisk Info"-side.)

Det er altså fullt mulig å få de interne SATA-diskene til å fungere 100% samtidig som man ikke får kontakt med den eksterne.

Check it out ...

Lenke til kommentar
En annen ting å se på: Har du installert driver for den SATA-kontrolleren som håndterer eSATA-interfacet?

Etter det jeg kan se har du 3 SATA-kontrollere på hovedkortet ditt:

Intel ICH10: 6 SATA-kontakter

Silicon Image: 2 SATA-kontakter

Marvell: 1 eSATA-kontakt

(Dette har jeg fra NetShops "Teknisk Info"-side.)

Det er altså fullt mulig å få de interne SATA-diskene til å fungere 100% samtidig som man ikke får kontakt med den eksterne.

Check it out ...

Dobbeltsjekker når jeg kommer hjem i kveld. :)

Men mener å huske at enhetsbehandling/device manager ikke mangler noen drivere, i så tilfelle er det evt en skjult enhet som ikke dukker opp før driver installering. Skal lete manuellt for sikkerhets skyld.

Takker for alle tips. Lett å "gå seg blind" på egen feilsøking av og til. ;)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Hovedproblemet kan se ut til å være så enkelt som horribelt dårlig kontakt (vakl) i e-sata kabelen. Den enden som stod inn i IO panelet på HK'et! Har nå begynt å få liv i ting, men annet problem som har dukket opp er at ikke alle diskene som jeg har prøvd å hotswappe dukker opp. Samt Pc'en har av og til hengt seg nesten 100%. Taskmanager viser ingenting som henger eller sluker CPU, men musepila beveger seg vært 20-30 sec og man får ikke alt tabbet effektivt eller noe. Bare reboot som hjelper.

Så ett eller annet mystisk ute å gå her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...