Zimon Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Håper noen kan hjelpe meg med følgende problem. Har følgende hovedkort - ASUS Maximus II Formula Har følgende dockingstasjon for SATA disker - Dockingstasjon OS = Windows Vista x64 med SP2. Når jeg kobler til e-SATA(I/O panel på baksiden av hovedkortet) + Strømadapter til dockingstasjonen så vil ikke windows oppdage noen SATA disker som settes inn i dokcingstasjonen. Dockingstasjonen og hovedkortet skal støtte hot-swapping. Jeg har også sjekkes i BIOS at e-sata er enablet og prøvd både SATA system til IDE og Advanced Host Controller Interface (AHCI). Men alt som skjer er at når SATA disk settes inn i Dockingstasjon så lyser access i 1 sec og så ikke noe mer liv enn at diskene spinner. Når jeg derimot kobler vekk e-sata kabel og plugger til USB så fungerer alt tipp topp, men ønsker å kunne bruke e-sata på grunn av hastighet. Begynner å gå tom for ide'er og begynner å lure på om det er feil på dockingstasjon/hovedkort eller om det er feil på innstillinger bare. Håper noen har noen tips å komme med. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hva om du lar disken+dockingstasjonen stå på og tilkoblet når du slår på PC'en? Ser du disken i BIOS da? Ser du den i Windows? Eller skjer det samme som når du kobler til disken mens Windows er oppe? Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Hva om du lar disken+dockingstasjonen stå på og tilkoblet når du slår på PC'en?Ser du disken i BIOS da? Ser du den i Windows? Eller skjer det samme som når du kobler til disken mens Windows er oppe? Tror jeg testet det, men husker ikke resultatet. Har hatt dockingstasjonen i hus en god stund allerede, men nesten ikke fått testet grundig på det. Skal kjøre en test på dette i kveld og poste resultat av å boote med disk stående i dockingstasjon. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 En annen ting å se på: Har du installert driver for den SATA-kontrolleren som håndterer eSATA-interfacet? Etter det jeg kan se har du 3 SATA-kontrollere på hovedkortet ditt: Intel ICH10: 6 SATA-kontakter Silicon Image: 2 SATA-kontakter Marvell: 1 eSATA-kontakt (Dette har jeg fra NetShops "Teknisk Info"-side.) Det er altså fullt mulig å få de interne SATA-diskene til å fungere 100% samtidig som man ikke får kontakt med den eksterne. Check it out ... Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 En annen ting å se på: Har du installert driver for den SATA-kontrolleren som håndterer eSATA-interfacet?Etter det jeg kan se har du 3 SATA-kontrollere på hovedkortet ditt: Intel ICH10: 6 SATA-kontakter Silicon Image: 2 SATA-kontakter Marvell: 1 eSATA-kontakt (Dette har jeg fra NetShops "Teknisk Info"-side.) Det er altså fullt mulig å få de interne SATA-diskene til å fungere 100% samtidig som man ikke får kontakt med den eksterne. Check it out ... Dobbeltsjekker når jeg kommer hjem i kveld. Men mener å huske at enhetsbehandling/device manager ikke mangler noen drivere, i så tilfelle er det evt en skjult enhet som ikke dukker opp før driver installering. Skal lete manuellt for sikkerhets skyld. Takker for alle tips. Lett å "gå seg blind" på egen feilsøking av og til. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Lett å "gå seg blind" på egen feilsøking av og til. Been there. Done that. Still have the scars ... Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Lett å "gå seg blind" på egen feilsøking av og til. Been there. Done that. Still have the scars ... /me shows some scarrs too.... hehe Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Oppdatering: Hovedproblemet kan se ut til å være så enkelt som horribelt dårlig kontakt (vakl) i e-sata kabelen. Den enden som stod inn i IO panelet på HK'et! Har nå begynt å få liv i ting, men annet problem som har dukket opp er at ikke alle diskene som jeg har prøvd å hotswappe dukker opp. Samt Pc'en har av og til hengt seg nesten 100%. Taskmanager viser ingenting som henger eller sluker CPU, men musepila beveger seg vært 20-30 sec og man får ikke alt tabbet effektivt eller noe. Bare reboot som hjelper. Så ett eller annet mystisk ute å gå her! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Dårlig kontakt i eSATA kontakt lyder jo veldig kjent. Jeg ga opp å bruke eSATA på min eksterndisk pga dette, og har hørt flere som klager på det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå