jovaa Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hei Hadde i går en opprydding i PC'en min. Fikk blåst av støv, ryddet skikkelig i kablingen og installert en ekstra 120 mm i front på mitt Thermaltake Armor. Tok også å påførte ny kjølepasta på CPU'en. Dette var en Artic Silver 5, som var ca 3-4 år gammel. Som vanlig ble CPU og kjøler renset, og et tyynt lag påført. Før lå CPU temp på ca 44 grader idle, men nå ligger den på 52! Eneste forskjellen er altså en ekstra vifte og kjølepastaen. Kan rett og slett pastaen være for gammel? Syntes den var i overkant seig egentlig. Eller har den litt innkjøringstid for den fungerer maks? Er så lenge siden jeg har gjort dette, så har helt glemt hvordan den oppfører seg... Har det dessuten kommet noen bedre alternativer enn AS 5? den er jo tross alt 5 år nå tror jeg... Håper på svar Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Dessuten: skal man ha AS 5 over hele IHS'en, eller kun en liten dråpe midt på. Eventuelt den vertikale stripa som AS selv anbefaler? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Mystisk.. Er du sikker på at du har festet CPU kjøleren skikkelig? Er det mulig at den nye viften forstyrrer luftflyten i kabinettet ditt? Så lenge pastaen har lagt lufttett og på en mørk plass vil jeg tro den fint kan holde i årevis. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hensikten med pastaen er å fylle inn alle små rifter og ujevnheter i overflatene på CPU og kjøler slik at det ikke blir luftlommer der. Det ideelle er full metallkontakt mellom hele CPU-overflaten og kjøleren, men det oppnår man sjelden. Pastaen er en mye dårligere varmeleder enn metallet, men den er i hvert fall mye bedre enn luft. Dessuten skal pastaen være såpass fleksibel at den føyer seg etter ørsmå bevegelser av de andre komponentene. Blir pastaen for stiv/hard reduseres denne fleksibiliteten, men hvis du klarte å smøre den utover tviler jeg på at det er dette som er ditt problem. Uansett hvordan du påfører pastaen, så er det meningen at den skal "tyte" utover CPU-overflaten når du klemmer kjøleren ned på CPU'en. Vri gjerne kjøleren litt rundt når du har satt den nedpå, slik at pastaen fordeles bedre. En økning fra 44 til 52 hørtes mye ut ... Det er ikke slik at begge viftene dine trekker luft ut eller noe sånt, da? Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Viftene som trekker ut er samme som før. Kan ta oppsettet her da, som sagt i et Thermaltake Armor. Inn (front): 2 x 120mm Inn (side): 1 x 250mm Ut (bak): 1 x 120mm og 1 x 92mm Eneste nye her er altså den i front på 120mm. Kan jo skru av den og se hvordan det går, men over/undertrykk skal jo ikke skape så stor forskjell. Videre har jeg jo ordnet kablene mye bedre, for å sikre god luftflyt. her var det skikkelig ille før, men nå er alt stripset/gjemt bak hovedkortplata. Hele prosjektet ble jo gjort med tanke på enda bedre kjøling... Skal sjekke hvordan kjøleren sitter igjen, men den skal sitte som støpt siden festebraketten er tatt av på CPU-sokkelen. Grunn: Asus HK hadde festemekanisme som gjorde at CPU ble svakt bøyd. Når jeg tok av denne i gamle dager, så sank temp med 10 grader. Så kontakt mellom CPU og heatsink er optimal. Hele greia er mystisk. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Etter å ha omorganisert enda mer, samt skaffet ny kjølepasta og nye vifter er alt tilbake til normalt. Faktisk bedre. Idler nå på 42 grader, og dette vil vel synke enda mer når AS'en får kjørt seg inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå