Gå til innhold

Adaptec HostRaid-U320 - bytte av disker / ustabilt system

squirre

Anbefalte innlegg

Hei.

En av serverne mine sliter med en/flere av diskene og er svært ustabil for tiden. Er ikke jeg som har satt opp dette RAIDet så jeg er litt usikker på dette og håper noen kan peike meg i rett retning.

Jeg har funnet ett webgrensesnitt(adaptec storage manager browser edition) som forteller meg følgende:

4 disker. 2 x 68GB og 2x 137GB.

Så vidt jeg ser er disse satt i 2 top level logical devices kalt "raid1" og "raid2".

Ut fra stasjonene på serveren ser det ut som en stasjon på 137GB og to stasjoner på henholdsvis 20 og 48GB, som jeg antar er fra den 2x68 RAID`et. 20GB er OS disken. 2003srv std.

Er usikkert på hvilket RAID system disse kjører.

---

Maskinen låser seg nå ca hver andre dag og jeg finner ikke noe spesielt som skjer med diskene og systemet bortsett fra følgende meldinger:

MSSQL$Backupexec som er backupprogrammet viser følgende event mens det skjer:

Error: 17883, Severity: 1, State: 0

The Scheduler 1 appears to be hung. SPID 0, ECID 0, UMS Context 0x003E75F8

Får følgende feilmelding i application fram mot at maskinen henger seg:

mld1: Adapter (0): Logical drive (1) deleted

mld2: Adapter ADAPTEC AIC-7902A (0) continued

Det siste som skjer i System før alt låser seg er følgende:

The WinHTTP Web Proxy Auto-Discovery Service service entered the stopped state

Application og Security logger viser aktivitet hele tiden mens systemet er låst, mens System loggen ser ut til å stoppe helt opp med system meldingen over. (når jeg sjekker etter restart)

Merker at før dette skjer sliter maskinen med å lese filer fra 40GB stasjonen som er på raid2. Hvis jeg så tar en restart virker alt helt bra i 2 dager til...

Om alt dette henger sammen eller om det er flere problemer det vet jeg ikke. Det jeg er ute etter i første omgang er å få dette stabilt;) og jeg må bytte / legge til disker da vi trenger mer plass på dette.

Er det noen måte å sjekke diskene på? Slik at jeg kan få opp om noen av diskene sliter?

Er dette en hotswap controller? Ser der er to spor til, er det altså plass til to disker til?

Tilslutt når maskinen låser seg og jeg må kaldboote den får jeg en melding i loginbildet(før jeg logger inn) som sier:

Application popup: Adaptec SMBE Event Notifier : 2009-11-05 23:57:24 +0100 [iOM0104] Enclosure device not responding [sAF-TE board=7902-0 ch=0 id=8 lun=0]

Jeg antar dere har flere spørsmål til meg, så fyr løs så skal jeg svare så godt jeg klarer med både bilder og tekst.

Kan jeg ta image en disse diskene og få dem tilbake på nye disker i RAID senere?

squirre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres jo unektelig ut som om RAID kortet ditt har tatt kvelden, eller vil ta kvelden ganske kjapt.

Jeg ville brukt f.eks Acronis True Image e.l til å ta image av diskene og legge de på nettverket. Så bytt RAID kortet og legg tilbake imaget. Vil anta at diskene er ok, siden feilmld gjelder id 8 (som alltid er SCSI kortet). Husk å sjekk driverstøtte til BEGGE kortene i det programmet du velger til å ta image med. Hos f.eks Acronis er det mulig å legge til egne drivere.

Akk, er slike ting virtualisering med SAN bare er vakkert, da en slipper å styre så mye ved hw problemer.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Så det er altså selve RAID controlleren og ikke diskene som det er noe feil med.

Er dette en vanskelig prosess, har dårlig erfaring med dette gitt.. ;)

Det høres jo unektelig ut som om RAID kortet ditt har tatt kvelden, eller vil ta kvelden ganske kjapt.

Jeg ville brukt f.eks Acronis True Image e.l til å ta image av diskene og legge de på nettverket. Så bytt RAID kortet og legg tilbake imaget. Vil anta at diskene er ok, siden feilmld gjelder id 8 (som alltid er SCSI kortet). Husk å sjekk driverstøtte til BEGGE kortene i det programmet du velger til å ta image med. Hos f.eks Acronis er det mulig å legge til egne drivere.

Akk, er slike ting virtualisering med SAN bare er vakkert, da en slipper å styre så mye ved hw problemer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...