Gå til innhold

BK: Landskap Brent Av Frost


telealf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Komposisjonen er vell grei nok, men jeg syntes slike bilder krever litt mer for at de skal bli sikkelig spennende. Det hadde feks gjort seg hvis himmelen hadde vært mer dramatisk og/eller om det hadde vært en bekk eller elv i forgrunnen, er du ikke enig?

 

Syntes også at bilde virker bitte litt uskarpt, for å være ekstra pirkete=)

Lenke til kommentar

Egentlig et spennende bilde. Har fått lånt meg en 10/20 i det siste , og har håpet på en tur ut med 'frost på bakken' som tema ,som ditt, men det har liksom ikke blitt noe av grunnet været.

 

På pc skjermen på jobben var bildet noe mørkt , men det var litt bedre når jeg kom hjem. Men det hadde vært hakket bedre om det hadde vært litt mer smell/farger i bakken.

Prøvde meg litt i elements, slettes seff med en gang om det ikke toleres , men det er kanskje bedre å prøve på litt 'splitt raw conversions som beskrevet her(om du har raw fil):

 

http://www.photoanswers.co.uk/Video-Tutori...-RAW-technique/

 

Det har jeg gjort på et par bilder for å hente ut litt mer , og det funket bra synes jeg.

post-31116-1257533661_thumb.jpg

Endret av sollie
Lenke til kommentar
Komposisjonen er vell grei nok, men jeg syntes slike bilder krever litt mer for at de skal bli sikkelig spennende. Det hadde feks gjort seg hvis himmelen hadde vært mer dramatisk og/eller om det hadde vært en bekk eller elv i forgrunnen, er du ikke enig?

 

Syntes også at bilde virker bitte litt uskarpt, for å være ekstra pirkete=)

Takk, se også svar under. Ja litt uskarpt, er usikker på om stativ faktisk ikke har stått helt stødig? Har et bilde av m. elv, men ønsket å prøve med denne forgrunnen. Himmel hadde vært bedre dersom jeg tatt bildet 12 t tidligere :whistle: .

 

Egentlig et spennende bilde. Har fått lånt meg en 10/20 i det siste , og har håpet på en tur ut med 'frost på bakken' som tema ,som ditt, men det har liksom ikke blitt noe av grunnet været.

 

På pc skjermen på jobben var bildet noe mørkt , men det var litt bedre når jeg kom hjem. Men det hadde vært hakket bedre om det hadde vært litt mer smell/farger i bakken.

Prøvde meg litt i elements, slettes seff med en gang om det ikke toleres , men det er kanskje bedre å præve på litt 'splitt raw conversions som beskrevet her(om du har raw fil):

 

http://www.photoanswers.co.uk/Video-Tutori...-RAW-technique/

 

Det har jeg gjort på et par bilder for å hente ut litt mer , og det funket bra synes jeg.

Tusen takk for tips og ny versjon!

 

Ha selv framkalt fra råfil og justert noe, men synes absolutt din versjon ble en del bedre.

Lenke til kommentar

Er litt glad i naturbilder jeg da, likte det , men pitte litt rotete

med alle de nakne buskene, men det er jo ikke din feil at de er der.

(Tenk om de hadde stått i høstfargede blader og rammet inn bekken oppove i bildet.)

Men , enten er det skjermen min, det litt mørkt hos meg.

Lekte meg litt med dette også mellom grandi'n og helikopter skruing.

post-31116-1257544388_thumb.jpg

Endret av sollie
Lenke til kommentar
og her er versjon med bekk i forgrunnen. men jeg har tidligere postet ligndende bilde, og "rennende bekk"-bilder begynner vel i grunnen å bli noe oppbrukt?

 

 

post-180310-1257537286_thumb.jpg

dette likte jeg bedre en det med frost. Men du kunne tatt enda litt lenger lukketid for å gjøre det lysere og vannet mer "spøkelsesaktig". Du kan nesten øke det så mye du vil, fordi det gir det bare muligheten til å endre dybdeskarpheten og få skarpere kvister på trærne osv.

Lenke til kommentar

Bildet med bekken var bedre, fordi bekken leder innover i bildet og gir dybde. Noe jeg synes er bra. Jeg synes ikke bilder av rennende bekk-motiver er oppbrukt. Gjøres det bra er det like vakkert hver gang, men det skal mye til for å heve seg over gjennomsnittet av slike bilder. Synes du har fanget et fint bilde her, men er enig i sollies refleksjoner her.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Takk til alle for tilbakemeldinger og tips!

 

Noen småting: Ja, av en eller annen grunn liker bestandig jeg bildene et hakk mørkere enn de fleste. Tror ikke det er skjerm-avhengis, har prøvd med andre skjermer.

 

Enig i at bildet blir litt rotete (og nakent) med tomme greiner. Men kan gi en fin kontrast ved å vise sommerbilde fra samme standpunkt.

 

@trevakt: Her brukte jeg en ganske liten blender (F/16 tror jeg). Ved å blende ned mer hadde det ikke blitt skarpere greiner, snarere bittelitt mer uskarpt pga difraksjon. Det er heller ikke mer å vinne på dybdeskarphet (sjekk forgrunn) med et 15mm som i utgangspunktet har DoF så det holder ved f/16 :yes: . Gråfilter bruker jeg ikke, burde nok hatt dette + graduated filter. Takk for kommentar.

Lenke til kommentar

Smelt smøret og rør det med sukker og egg.


Rør inn mel og bakepulver.


Smør en rund springform.


Rens eplene og skjær dem i skiver. Fordel dem i bunnen av formen. Dryss kanel over eplene.


Fordel kakerøren over eplene. Dryss over hakkede nøtter og evt. litt sukker.


Stek eplekaken ved 175 grader i 30 minutter. Den skal være gyllen på toppen.


Server kaken lun med vaniljekesam, rømme eller iskrem til.


Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...