Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Da tenker jeg på hvilken utdanning man kan komme lengst med. Så hva er den den beste utdanningen og ta sett fra et "penge perspektiv" ?? Og hva er dårligst betalt ?? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Da tenker jeg på hvilken utdanning man kan komme lengst med. Så hva er den den beste utdanningen og ta sett fra et "penge perspektiv" ?? Og hva er dårligst betalt ?? Medisin er helt klart best betalt. Gjennomsnittlønnen ligger på rundt 400-500K netto i privat praksis, mens de dårligste utdanningene gir deg ca 250K netto. Endret 5. november 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Finnes utrolig mange slike tråder nå. Men her er svaret nok en gang: Har du rett lønn? (nettavisen, 2006) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Lag noe klister greier visst "dere/du" iriterer deg over mange slike tråder. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hva med å søke? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Da tenker jeg på hvilken utdanning man kan komme lengst med. Så hva er den den beste utdanningen og ta sett fra et "penge perspektiv" ?? Og hva er dårligst betalt ?? Lange utdanninger får nesten utan untak best betalt, folk med korte eller manglende utdanning får lavest betalt. Men det er vanskelig å seie noke konkret som alltid stemmer. Å bli sjef gir deg godt betalt, men det er få stillingar noke som gjer at det er vanskelig å få den jobben. Ein anna ting er at du ofte må jobbe veldig mange år før du får den godt betalte ledarjobben. I tillegg så har vi dette med arbeidssikkerheit. Alle slike lister som viser livslønn forutsetter at du får jobb med ein gong du er ferdig å studere samt at du jobber kvar dag til du blir pensjonist. I mange av dei yrka med veldig høge lønningar så er det ofte ein grad av risiko innvolvert. Mest vanlig er den risikoen at du må ta ansvaret om arbeidet/prosjektet ditt går dårlig. Ein del private virksomheiter er også veldig utsatt for svingninger i markedet. Eit eksempel på dette er boligmeglere, dei har hatt mange år med gode tider noke som gjorde yrket veldig attraktivt, men mange mistet også jobben når markedet stupte. Jobbar innan stat eller kommune er jobbar som er vanskelige å miste, men så betalar dei også mindre. Derfor kan det være lurt å vurdere kva slags risiko du er villig til å ta. Om du tar ei lang utdanning innan eit svært begrensa felt så vil du få godt betalt om nokon faktisk har bruk for din kunnskap, om ingen har bruk for kunnskapen din så står du utan jobb. Alle kan bli aksjespekulant ved å ta opp eit stort lån som du sattser på aksjer, går det bra blir du veldig rik veldig fort, går det galt ender du opp som gjeldsslave. Så det generelle rådet er alltid å ta ei utdanning som du sjølv har lyst å jobbe med, så får lønna komme i andre rekke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Lag noe klister greier visst "dere/du" iriterer deg over mange slike tråder. 1: Du bør søke før du lager en ny tråd. Spesielt gjelder det rene spørsmåls-tråder slik som denne, hvor svarene ikke akkurat blir så forskjellige på en måned. 2: Det er bare å forvente at brukere er så late at de ikke gidder å søke. Men en bør kunne forvente at en bruker ikke lager enda en tråd om det samme temaet, når vedkommende allerede har startet ikke bare én, ikke bare to, men TRE jævla tråder om det samme temaet tidligere! Bruk i det minste dine egne tråder, og ikke lag nye i hytt og pine! Det gjør forumet mer uoversiktlig og er i mine øyne respektløst overfor de brukerne som tar seg tid til å svare på idiotiske tråder som lett kan besvares med et enkelt google-søk , og de brukerne som faktisk har nye spørsmål å komme med. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Medisin gir dårlig betalt i forhold til antall år. Spesielt vist man kun blir lege og ikke videreutdanner seg. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Jeg søker alltid før jeg lager ny tråd. Det bør du også Dog, det skal sies at søkefunksjonen ikke er den beste. Det er mye man må bla seg til som ikke kommer opp i søkeresultatene, av en eller annen grunn.. Endret 6. november 2009 av tgnedal Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Leger som jobber paa sykehus etc, er de ekte legene og er i mine oyne underbetalt. Mens de som sitter paa en stol dagen lang og snakker med fru Pedersen om det vonde kneet er overbetalte sytekopper. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Leger som jobber paa sykehus etc, er de ekte legene og er i mine oyne underbetalt. Mens de som sitter paa en stol dagen lang og snakker med fru Pedersen om det vonde kneet er overbetalte sytekopper. Noe av det teiteste jeg har hørt. De legene som sitter og prater med fru Pedersen er de som sørger for at desidert flest blir friske, eventuelt ikke blir syke. De gjør en enormt viktig jobb de også. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Man bør også ta studielån i betraktning. Det er jo noe du må betale (sannsynligvis om du ikke har rike parentos) som følge av din høye utdanning. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Leger som jobber paa sykehus etc, er de ekte legene og er i mine oyne underbetalt. Mens de som sitter paa en stol dagen lang og snakker med fru Pedersen om det vonde kneet er overbetalte sytekopper. Du har ingen anelse hvor tøft det kan være å være lege. For det første er det et kraftig hardkjør, fordi de skal ha masse pasienter hele dagen. I tilegg har mange pasienter lett for å gå over tiden, fordi de skal snakke om alle slags mulige problemer. Dereter etter klokken 3 (8-3), ofte senere på grunn av forsinkelser venter masse papirarbeid. Det varer fort til klokken 6, men de av og til kan de sitte til klokken 9. Det er ikke mange arbeidsgrupper som jobber så hardt som leger. Ja, de får forsatt høy lønn, men det er fordi det er mangel på leger, fordi de ikke vil åpne opp flere plasser på universitetet. Medisin gir dårlig betalt i forhold til antall år. Spesielt vist man kun blir lege og ikke videreutdanner seg. Egentlig ikke, medsin gir helt klart høyest livslønn. http://www.aftenposten.no/jobb/article1560695.ece Endret 7. november 2009 av Camlon Lenke til kommentar
hopeless22 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Medisin gir dårlig betalt i forhold til antall år. Spesielt vist man kun blir lege og ikke videreutdanner seg. Idiotisk påstand. Du tror ikke en som "bare" utdanner seg til å være "vanlig" lege, har tjent mer når den personen når pensjonsalder, sammenligna med kameraten som begynte som tømrerlærling når han var 18 ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 "I forhold til antall år" sier han. Lenke til kommentar
hopeless22 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 "I forhold til antall år" sier han. Han mener altså at det å bli lege er den 6-årige utdannelsen som gir dårligst lønn? I så tilfelle, får jeg trekke mitt utsagn, og innrømme det har jeg ikke noen store kjenskaper til, så beklager! Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Da tenker jeg på hvilken utdanning man kan komme lengst med. Så hva er den den beste utdanningen og ta sett fra et "penge perspektiv" ?? Og hva er dårligst betalt ?? Medisin er helt klart best betalt. Gjennomsnittlønnen ligger på rundt 400-500K netto i privat praksis, mens de dårligste utdanningene gir deg ca 250K netto. Privat praksis som allmennlege så tjener man nok mer.. Hvertfall etter en stund. Legen min, og konen hans som har sitt eget legekontor tjener 1,3 hver seg før skatt. (Riktignok så betaler de rundt 50% skatt, så de er jo nede på ca 600-650 etter skatt, ganske nært det du skrev.) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Thomas_H: Hva har det å si hva enkeltpersoner tjener? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Fordi jeg har inntrykket av at de som driver privat praksis har litt høyere lønn enn 4-500 netto, og så kom jeg med et eksempel på nettopp det. Endret 25. november 2009 av Thomas_H Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Det sier seg selv at noen tjener mere enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå