Axxis Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Heisann. Jeg har et relativt nytt skjermkort: PowerColor HD 4890, og satt og justerte litt på viftestyrken inne i ATI programvaren. Vel, så startet jeg Arma II for å se på tempen, men plutselig skrudde hele maskinen seg av. Og når jeg nå prøver å starte på nytt, lyser 3 røde lys opp på grafikk-kortet. Mulig det ble for varmt?! Ok, problemet mitt er nå at jeg får startet pc'en, men får ikke noe bilde på skjermen. Hva kan jeg gjøre. Skal prøve meg litt mer frem, men hadde vært fint med noen tilbakemeldinger på tips og triks. Hva er normal temp på grafikkkort og, hvor høy må den være for å skru seg av. Hva betyr 3 lys på kortet? Og hva skal jeg gjøre? Mine specs. PowerColor HD4890 Corsair 550W strømforsyning. 4Gig RAM fra Corsair, pc6400 (husker ikke så mye her). C2D e8500 3,16ghz. Asus p5n-d hovedkort. Dette har aldri skjedd før, og kortet er brukt siden høstferien. Håper på hjelp, takk. Hilsen en fortvilet Axel Lenke til kommentar
pstub Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Mulighet til å prøve grafikkortet i en annen maskin? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Se i bruker manualen til kortet? Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hvordan står de 3 røde lysene? ª ª ª ª Noe sånt? Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Hvordan står de 3 røde lysene? ª ª ª ª Noe sånt? 2 ganske kraftige lys ved siden av hverandre, og 1 litt svakere skrått bak det til venstre. Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 kan du ikke ta bilde? Det skal normalt være 4 lys på rekke. Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Hei igjen. Har fått tatt bilder, og det kommer opp. Men jeg lurer på om det ikke er noe annet en grafikk-kortet det er noe feil med. Fikk prøvd med min gamle powercolor 4850, og fikk heller ikke bilde på skjermen. Kan det være hovedkortet eller noe annet som skaper problemet? Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 PSUen tenker jeg meg, kom det opp lys på 4850 også? Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 PSUen tenker jeg meg, kom det opp lys på 4850 også? Det stemmer. Det kom opp lysende lys på 4850'en også, som lyste konsant. Her er det ikke samme lys som på 4890'en da, men ser bakpå at det er anderledes oppsett av lys. Bytte PSU da? Isåfall, legge alle kablene på nytt? Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Sjekk om kontaktene er godt satt inn, i skjermkortet og PSU-en. Ellers er det vel å få låne en psu og teste Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Hei. Prøvde skjermkortet i en annen pc. og det funket veldig bra. Altså, vanskelig å låne psu, men kan noen bekrefte at det er psu'en som er ødelagt. Eller, kan foreksempel hovedkortet være ødelagt. Hvordan kan man se at en PSU er ødelagt? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg skjønner det sånn, at pc'en starter(vifter går osv), men du får ikke bilde. Har du gått over alt av kabel tilkoblinger(strøm og signal) i kabinettet, sjekket at alt av hardware er på plass i slottene. Har du prøvd de vanlige feil søkings prosedyrene, som er forslått mange ganger her? Har du en system warning speaker i kabinettet, som er tilkoblet hk? Den høytaleren som lager et pip under vanlig oppstart? Har du prøvd en oppstart med minimum hardware tilkoblet hovedkort, bare cpu, en og en ram brikke, skjermkort, strøm og kjøling (og system warning speaker). Alt annen hw frakoblet hk, (hdd, cd-rom, pci-kort, frontpanel kabler, nettverk kabel, ekstra usb osv.) Hvis du får bilde da, kobler du til en hw om gangen, og ser når det feiler. Hvis du enda ikke har bilde, kan du feilsøke med system warning speaker, bare ha cpu, strøm og kjøling tilkoblet hk. Da skal det pipe fordi ram mangler, installere ram, da skal det pipe fordi skjermkort mangler, piper det ikke, er det feil på ram. Hvis du skal sjekke psu, bør du ha et voltmeter/multimeter å måle spenning(volt) med. Se bilde hva du skal måle. Mål alle kabler! Du trenger ikke jump starte, men hvis du skal gjøre det, så kan du bruke en binders til å forbinde grønn og svart. Det beste er å måle mens psu har last, feks. en 12 volt 55 watt bilpære på gul og svart, men da bør alt av strøm tilkoblinger være fjernet fra hardware, og psu jump startet. Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Hei igjen. DA har jeg testet skjermkort og RAM, og de virker. Kjøpte et voltmeter og fikk testet PSU'en. Den gav ikke noen nummer, og jeg prøvde alle ledningr. sånn som ask99 ba meg om. Prøvde også et batteri, og det viste 12,04v så det betyr jo at jeg har riktig tilkobling. Vill det si at PSU er gåen? Håper på raskt svar ettersom jeg har vært uten pc veldig lenge nå Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Sendte deg nylig denne meldingen: Hvis du ser psu starter, og du måler på en svart + en farget(orange,rød,gul). og får 0 Volt, da er nok psu gåen, så lenge du har stilt inn voltmeter på DC Volt, og ikke AC Volt. Men du har jo målt rett på batterier, så det har du sikkert under kontroll. Husk at det er 5 års full garanti på Corsair psu'er, så ta kontakt med selger, du skal ha ny! Det er jo selvfølgelig litt kjedelig at du finner feil på det du har mistenkt, hele den lange tiden du har feilsøkt, men du får trøste deg med at du har lært en del om hardware Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Sendte deg nylig denne meldingen: Hvis du ser psu starter, og du måler på en svart + en farget(orange,rød,gul). og får 0 Volt, da er nok psu gåen, så lenge du har stilt inn voltmeter på DC Volt, og ikke AC Volt. Men du har jo målt rett på batterier, så det har du sikkert under kontroll. Husk at det er 5 års full garanti på Corsair psu'er, så ta kontakt med selger, du skal ha ny! Det er jo selvfølgelig litt kjedelig at du finner feil på det du har mistenkt, hele den lange tiden du har feilsøkt, men du får trøste deg med at du har lært en del om hardware Sendte deg nettopp en stor takk på PM. Takk til alle dere andre også! Problem fikset! Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Heisann. Kjøpte en ny PSU. Corsair HX750W. Forsatt samme problem. Nå er det vel egentlig bare HK og CPU som kan være feil. En ny strømforsyning var det bra at jeg kjøpte uansett, siden den jeg hadde var såpass svak. Trenger litt mer hjelp. Hjelp - Axel Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Heisann. Kjøpte en ny PSU. Corsair HX750W. Forsatt samme problem. Nå er det vel egentlig bare HK og CPU som kan være feil. En ny strømforsyning var det bra at jeg kjøpte uansett, siden den jeg hadde var såpass svak. Trenger litt mer hjelp. Hjelp - Axel Beklager dårlig spørsmål igår. Hvordan kan jeg få testet HK? Hvis prossesor er ødelagt, ville jeg kunne få et bilde da? Alle vifter inne i maskinen går skikkelig fort og høres ut som fly når jeg skrur på. Håper på svar, ettersom min pc har vært borte fra meg en liten stund nå. Savner den ;( Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Alle mine feilsøkings prosedyrer har jeg sendt som pm, og som jeg også sa, så er det vanskelig finne feil på cpu og hk, når man ikke har en annen cpu eller hk å prøve med, så det blir litt bingo! Skal jeg tippe, så blir det hk, sjeldent at cpu går til h..., uten grunn. Hvis prossesor er ødelagt, ville jeg kunne få et bilde da? Nei, du ville ikke det. Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Alle mine feilsøkings prosedyrer har jeg sendt som pm, og som jeg også sa, så er det vanskelig finne feil på cpu og hk, når man ikke har en annen cpu eller hk å prøve med, så det blir litt bingo! Skal jeg tippe, så blir det hk, sjeldent at cpu går til h..., uten grunn. Hvis prossesor er ødelagt, ville jeg kunne få et bilde da? Nei, du ville ikke det. Ok, takk. Vet jeg har fått alle hjelpen på PM. Takk for det, men måtte bare høre ang bilde på CPU. Skal skjekke opp HK. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Konstant snurrende vifter ved oppstart høres forferdelig kjent ut... Jeg pleier å få det hver gang jeg endrer noe på hardwaren min, men det løser seg etter jeg resetter CMOS. HAr du prøvd det? En gang hadde jeg kjøpt et defekt hovedkort, og da fikk jeg også samme problem som du har. Prøv å resett CMOS som jeg sa, og hvis det ikke hjelper, er det trolig HK som har tatt kvelden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå