ThorU Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Jeg begynner å få kontroll på de grunnlegende verktøyene i PS/LR, men problemet mitt er at jeg ikke klarer å se om og evt. hva som bør gjøres med et bilde når jeg redigerer det. Det hender også at jeg justerer et bilde i stykker, slik at det blir værre enn orginalen. Når jeg ser før/etter sammenlikninger, så klarer jeg å forstå sånn cirka hva som ble bedre. Jeg trenger altså hjelp til å lære meg når jeg bør la bildet være som det er, når det bare trengs å justeres litt og når det må en hel masse justeringer til. Endret 5. november 2009 av ThorU Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Prøv å se for deg hvordan du vil ha sluttresultatet, sett deg delmål og ikke bare si at du vil det skal bli "awesome!" så stegvis ville blitt noe sånn som at, er skyggpartiene for mørke? er høylysene for lyse? er fargene slik du vil ha de? vil du fremheve en spesiell farge eller alle? mer kontrast? grad av oppskarping? osv osv.. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Enig med Roskov. Det gjelder ikke å kunne se svarene med en gang, men å stille de riktige spørsmålene Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hva med å gå et kurs? Lenke til kommentar
ThePaintedCow Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Den beste måten å slippe å overredigere et bilde på er å ta bra bilder (utrolig nok) Her: http://www.fototips.no/index.php?side=startside3&fra=m finner du sikkert noe nyttig. Når jeg tar bilder, redigerer jeg lite anna enn kontrast og lysstyrke etterpå. Det kan lønne seg å gjøre bildet subtilt "varmere" ved å øke rødandelen i bildet. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Når jeg redigerer bilder pleier jeg å begynne på toppen i menyen til høyre i lightroom og gå gjennom ned til kurver. Som regel går det greit, men hender ofte at jeg ikke kan skjønne hva som var i hodet mitt hvis jeg ser på resultatet noen uker senere. Ellers prøver jeg å se rundt på blogger og forum for å se og lære tips innen etterarbeid. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 1. Ta masse bilder og få erfaring. 2. Del de med andre fotografer og få kritik. 3. Ta denne kritikken til deg og gjør en bedre jobb neste gang. 4. Lag en liste som blir din workflow for forskjellige type oppdrag. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 En god start kan være å lære seg "Five essential adjustment layers" i Photoshop. Dette er en steg-for-steg justering av bildet. Tutorial finnes her: http://snotpope.com/photoshop/files/adjustmentlayers.pdf Å se hva som skal redigeres i et bilde er en stor kunst, og det krever erfaring slik at du vet hva som faktisk kan gjøres med bildet. En grei tilnærming kan være å stille seg noen spørsmål: 1. Hva ønsker jeg med dette bildet? Oppnår jeg dette? Har du tatt bilde en varm sommerkveld med lav sol så kan kameraet fort finne på å overeksponere ting litt, samt at hvitbalansen fort blir alt for kald. Bildet gjenskaper rett og slett ikke det du hadde tenkt. Da gjør man bildet varmere (gulere), litt mørkere, og kanskje litt mer kontrast. 2. Hvilken stemning er det allerede i bildet, kan jeg forsterke dette? Oi, dette bildet ser nesten litt skummelt ut, kanskje jeg kan forsterke dette? Mørkere himmel, og masse kontrast i himmelen. 3. Hva er hovedmotivet i bildet, kommer dette godt frem? Kanskje gjøre bildet litt mørkere enn normalt, for så å gjøre en person litt lysere. eller ha en kald hvitbalanse på alt bortsett fra selve hovedmotivet? Dette er en mye brukt teknikk, og går på å gi hovedmotiv og bakgrunn komplementærfarger. 4. Hva i bildet er forstyrrende, kan dette dempes eller fjernes? Se veldig kjapt på bildet, hva er det første tre tingene du legger merke til. Husk at øynene skal dras til hovedmotivet. Målet er å dempe eller fjerne alt annet som drar til seg oppmerksomhet. Dette kan gjøres med å mørkne/lysne ting, tone ned farger eller retusjere ting bort. Husk at bildet ofte skal formidle en stemning, det skal ikke nødvendigvis beskrive virkeligheten. Det er ofte stemningen som er virkeligheten slik du husker den. Gjør deg opp ei mening om hva du vil redigere før du går i gang. Og ikke sitt for lenge. Hopp heller litt fra bild til bilde, det er første inntrykket som er gjeldende. I lightrooms develope-panel kan du trykke \ for å sammenligne med originalen. Bruk denne flittig. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Selv kunne jeg godt tenkt meg en artikkel som tar for seg hvordan kamera/software utfører RAW->JPEG-konvertering. Dette inkluderer de vanligste stegene i "grunnleggende bildebehandling", og jeg tror de fleste er enige med meg i at en god jpeg-konverterer gir bedre resultater enn en som er dårlig på bildebehandling. Det er, såvidt meg bekjent, umulig å implementere "smak og behag" i en bildeprosessor. Dermed er kameraet nødt til å benytte en analytisk tilnærming for å se hva det skal justere av fargemetning, oppskarping, kontrast osv. Jeg vil tro dette kan være en tilnærming som er mer effektiv for de av oss som sliter med mangel av medfødte kunstneriske evner. Om noen sitter med litt info om dette, så kom gjerne med det (Dette innlegget forutsetter at kameraets justeringer ikke er identiske fort hvert bilde, men baserer seg på data i enkeltbilder) Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Takker for mange gode tips! Skal prøve å tenke mer gjennom dette neste gang jeg skal redigere bilder. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 @danielhornaes: Vet ikke helt hva du vil frem til her, men verken kameraet eller programmet du benytter vet noe som helst om hva du har tatt tilde av, og kan ikke gjøre noen justeringer ut i fra dette. Men en del programmer kan analysere bildet og gjøre noen justeringer ut i fra følgende: - Det ser på de aller lyseste og de aller mørkeste pixlene i bildet antar at disse skal være helt svart og helt hvite. Kontrastomfanget blir justert etter dette. (Photoshop: Auto Contrast). - De finner den gjennomsnittlige lysintensiteten i bildet og går ut i fra at denne skal være ca 18% grå. Både farge og brightness kan justeres etter dette. - Det ser på fargene i høylysene og antar at disse skal være fargenøytrale. Fargene justeres etter dette. - De ser på de mørkeste og lyseste pixlene i hver fargekanal, og justerer hver kanal slik at de utnytter hele kontrastspennet. (Photoshop: Auto Colour). Når man redigerer så er det veldig kjapt å prøve disse autoinnstillingene for å se om det er et greit utgangspunkt for videre redigering. Man kan alltids trykke ctrl+z hvis man ikke mener at det funker. Photoshop har Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Akkurat dette jeg siktet til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå