paroa Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hei, jeg har et problem. Jeg har kjøpt 4x1tb disker og satt de opp i Raid5 med Highpoint sin rocketraid 1740 kontroller, kontrolleren ser hver av diskene som 1tb disker, men raid arrayet blir bare på 3tb av en eller annen grunn? Jeg har "Write back" på chache policy og medium priority på rebuild om dette har noe å si? Diskbehandlingen i windows ser raid arrayet som 1,95tb, og da begynner det å bli litt lite i forhold til de orginale 4tb. Noen som har noen gode forslag eller forklaringer på hvorfor det har blitt sånn? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Om du ikke helt skjønner hvorfor RAID5 bare gir deg 3 av 4TB anbefaler jeg deg å faktisk lese om de forskjellige RAID-mulighetene før du tar det i bruk.. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Jeg skjønner egentlig det, men at det blir til under 2tb? Raid 5 sprer jo partisipper og dataer over alle diskene så 1tb går vel med til partisipper og resten til data. Endret 5. november 2009 av paroa Lenke til kommentar
Anv Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Har du valgt Dynamisk disk? Hvis ikke er en standard "basic" disk begrenset til 2TB i Windows. Jeg tror ikke kontrolleren din skal være noe problem så det må nesten være ovenfornevnte årsak. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Konvertet til dynamic nå, 1,99tb/2047gb er det nå. Skal det fortsatt være så lite? Det er windows 2003 som er operativsystemet. Endret 6. november 2009 av paroa Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Konvertet til dynamic nå, 1,99tb/2047gb er det nå. Skal det fortsatt være så lite? Det er windows 2003 som er operativsystemet. Du må konvertere til GPT for å kunne ha partisjoner større enn 2TB. http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/GPT_FAQ.mspx Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 For å spare deg for neste spørsmål. Det skal være 3TB. Enkelt forklart så bruker raid5 en disk som en reserve, slik at du kan minste en disk uten å miste hele arrayet. Skal du ha 4TB så er du nødt til å bruke raid0. Men da mister du alle data hvis en disk krasjer. Her (klikkbar) er litt lesestoff om raid5 og hvorfor ting er slik de er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå