Clown Zombie Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Så det vil si at du fikk en dårligere psu enn den du hadde. Etter du fordelte lasten riktig på den gamle, fikk ikke du kjørt L4D2 da uten problemer? Er det den nye med en 12V linje på 50 Ampere du har fått? Prøv også å kjøre opp vifte hastighet på skjermkort til 100%, bare for å utelukke temp på gpu helt! Ja etter jeg fordelte lasten riktig på den forrige kunne jeg spille L4D2 uten crash. Jeg har samme fordeling på den nye, men får fortsatt de samme problemene. Hva slags program vil du anbefale for å justere vifter? Lagde en liten post under maskinvare > strømforsyninger: Link Der mener Smirnoff at det ikke skulle ha noe å si hvor man plasserer diverse kabler. (PSU er Rev 4). Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Smirnoff har rett i det, det var derfor jeg også spurte om du hadde fått den nye med en 12V linje på 50 Ampere, og ikke 4 små 12V linjer, som du hadde på den gamle. Ser utgangene på den nye psu, lik de på den gamle psu'en? På merkelappen på psu, hva står det der. +12V 50A, eller +12v1 20A, +12v2 20A, osv. hvis du skal justere vifte hastighet i nvidia kontrollpanel, så mener jeg du må installere ntune. Eller du kan bruke RivaTuner! Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Jeg har den nye med 12v linje med 50 ampere. Jeg får prøve ntune. Endret 4. desember 2009 av Random02 Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Fikk bluescreen av å åpne ntune, får prøve RivaTuner. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ja, kanskje like greit, ntune er kanskje litt gammel, det er vel NVIDIA System Tools with ESA Support du skulle prøvd Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Prøvde meg fram og startet med at viften sto på 50%. Testet L4D2 og fikk spillt betraktelig lengre enn normalt. Men plutselig låste maskin / spillet seg igjen. Sjekket temp etter en god tid med spilling å så at GPU lå på 60 grader. Kan det være PSU igjen? Som sagt klarte den ikke OCCT testen. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Du skulle prøvd vifte på 100%(det samme når du tar psu test), jeg vet det bråker, men det betyr ikke noe når man feilsøker Psu testen bruker skjermkort, og det kan være noe galt med skjermkort, som gjør at det fungerer bare når temp er veldig lav. Hvis du kan utføre en psu test når gpu vifte er på 100%, så er psu i orden! Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Da har jeg testet OCCT's PSU test med viften på 100%. Med det første så det ut til å gå bra. Testen gikk lengre enn de andre gangene, gikk ut av rommet en liten tur, kom tilbake etter 2 - 3 min og så at skjermen var svart. Maskinen reagerte ikke. Skal ikke kortet / driveren / programvaren regulere viften selv etter behov? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Skal ikke kortet / driveren / programvaren regulere viften selv etter behov? Jo, men det hender at gpu blir for varm i forhold til vifte justeringen, og man må overstyre denne. Det virker litt rart at den nye psu'en også er for dårlig, du får prøve gpu testene, eller spille igjen med vifte på stock hastighet og på 100%, se om det er noe forskjell. Litt tidkrevende og kjedelig, men hvis det bare er psu testen til occt, og ingen av de andre testene som svikter, så får du høre med Netshop igjen! Den psu'en skal være mer enn stor nok, i test av 260GTX, så får dem et peak forbruk på 327 watt(Crysis DX10 at 1,920 x 1,200 0xAA 16xAF, Peak Power Usage) på et system som bruker litt mer strøm enn ditt. Lenke til kommentar
Clown Zombie Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Skal ikke kortet / driveren / programvaren regulere viften selv etter behov? Jo, men det hender at gpu blir for varm i forhold til vifte justeringen, og man må overstyre denne. Det virker litt rart at den nye psu'en også er for dårlig, du får prøve gpu testene, eller spille igjen med vifte på stock hastighet og på 100%, se om det er noe forskjell. Litt tidkrevende og kjedelig, men hvis det bare er psu testen til occt, og ingen av de andre testene som svikter, så får du høre med Netshop igjen! Den psu'en skal være mer enn stor nok, i test av 260GTX, så får dem et peak forbruk på 327 watt(Crysis DX10 at 1,920 x 1,200 0xAA 16xAF, Peak Power Usage) på et system som bruker litt mer strøm enn ditt. Ah, vel får teste litt mer. Hvis det er PSU igjen orker jeg rett og slett ikke sende den i retur for en ny. Satser heller på et annet merka da, Seasonic kanskje? Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg er temmelig sikker på at det er ditt XFX GTX 260 Black edition som ikke takler de overklokkede frekvensene. Har samme kortet selv og fikk samme symptomer som deg. Skjermen ble rosa/masse rare farger og maskinen låste seg, på enkelte/krevende spill. I tillegg kom det noen pipelyder. Problemet er at den automatiske viftereguleringen gjør at kortet når 80 grader, og det er her det kræsjer. Men selv ved 80 grader burde det ikke kræsje. Løsningen er å enten klokke kortet litt ned, eller øke viftehastighet. Jeg løste problemet ved å editere bios på skjermkortet ved hjelp av Nibitor og flashe det på nytt. Endret vifteoppsettet slik at kortet nå aldri overstiger ca. 68 Celsius. Vifta spinner da automatisk opp til ca. 65 til 70%. Søkte litt på google, og det later til at svært mange med nettopp dette kortet (XFX GTX 260 Black Edition) har akkurat dette problemet. Og løser det enten ved å klokke kortet litt ned (f.eks ned til 650MHz (Som blir 648MHz i realiteten) eller øker viftehastighet manuelt med f.eks EVGA Precision. Jeg har forresten 65nm/Core 216 varianten. I tillegg har jeg et XFX GTX 260 standard klokket 65nm/Core 192 kort. Dette kortet ble også alt for varmt. Her så ikke vifta ut til å regulere seg i det hele tatt. Kortet kræsjet til slutt under spilling. Selv ved standard frekvenser. Grunnet at vifta gikk på 40% hele tiden så nådde vel kortet til slutt rundt 90 grader. Også her editerte jeg bios og endret vifteoppsettet. Slik at dette kortet nå ikke overstiger noe særlig over 70 grader. Kortet kan da i tillegg klokkes til 702/1404/1150 og være helt stabilt. Begge kortene kjøpte jeg demobrukt på komplett.no Dette ser forøvrig ut til å være en trend på XFX sine kort. Er ikke første gangen jeg har lest om at deres Black Edition kort ikke er stabile på de fabrikk klokkede innstillingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå