Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømforsyning / skjermkort låser maskin under spilling.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønte du last fordelingen, PCIe 6-pin ledningene skal stå alene i hver sin linje utgang, og alt annet hw i den tredje!

Så prøv en psu test du også!

Bør jeg koble om først? Akkurat nå står den ene PCIe 6-pin på +12V4DC, den andre på +12V1DC. Så står resten (2 plugger) også på +12V1DC.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve først uten å koble om, for å se om det blir noe forskjell når du flytter PCIe 6-pin fra +12V1DC til +12V2DC.

Alle 4 linjene er 20A, men jeg mener at det som er tenkt med de linje utgangene, er som jeg sa i den tråden: En PCIe 6-pin fra +12V1DC, og den andre PCIe 6-pin fra +12V2DC til gpu, og resten av hardware på +12V4DC. +12V3DC er reservert til cpu.

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Du kan jo prøve først uten å koble om, for å se om det blir noe forskjell når du flytter PCIe 6-pin fra +12V1DC til +12V2DC.

Alle 4 linjene er 20A, men jeg mener at det som er tenkt med de linje utgangene, er som jeg sa i den tråden: En PCIe 6-pin fra +12V1DC, og den andre PCIe 6-pin fra +12V2DC til gpu, og resten av hardware på +12V4DC. +12V3DC er reservert til cpu.

Okey.

Jeg kjørte PSU test med OCCT, satt den til å gå en time som er standar. Først kom det en animasjon, deretter ble hele skjermen rød. Ventet en stund for å se om det var en del av testen. Maskinen var ikke responsiv. Skal den være det under test?

Endret av Random02
Lenke til kommentar

Ja, psu testen er en kombinasjon av cpu:linpack og occt:gpu, så den tyner pc'en. Og som jeg sa tidligere, sett max cpu temp til 73'C i options(pga cpu:linpack kjører), før du tester.

521055.jpeg

Sånn ser det ut under psu testen!

Edit: Ble hele skjermen rød, det skal den ikke bli under test. Hvis den ble det, så prøver du å koble om psu!

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Ja, psu testen er en kombinasjon av cpu:linpack og occt:gpu, så den tyner pc'en. Og som jeg sa tidligere, sett max cpu temp til 73'C i options(pga cpu:linpack kjører), før du tester.

521055.jpeg

Sånn ser det ut under psu testen!

Edit: Ble hele skjermen rød, det skal den ikke bli under test. Hvis den ble det, så prøver du å koble om psu!

Ja hele skjermen ble rød. Hadde samme bilde som du viser til først. Den animasjonen gikk et par minutter før skjermen ble helt rød.

Lenke til kommentar

Koble om psu, og det beste hadde vært å kjøre alle de andre testene i 1 time hver, før du prøver psu testen. Jeg vet det er tidkrevenede og kjedelig, men hvis du kan kjøre de testene uten error eller for høy temp, men ikke psu testen, da er det nesten ikke tvil om hva som er feil, psu!

Lenke til kommentar
Koble om psu, og det beste hadde vært å kjøre alle de andre testene i 1 time hver, før du prøver psu testen. Jeg vet det er tidkrevenede og kjedelig, men hvis du kan kjøre de testene uten error eller for høy temp, men ikke psu testen, da er det nesten ikke tvil om hva som er feil, psu!

Ja skal se hva jeg får til. Memtest blir det mest styr med.

Hvor på PSU-en blir +12V3DC? Ingen avmerking.

Lenke til kommentar

Du har ingen mulighet å koble noe til +12V3DC, den er reservert til cpu, og jeg trur 24-pin, de ledningene som er fast i psu!

Koble den som jeg sa tidligere, En PCIe 6-pin fra +12V1DC til gpu, og den andre PCIe 6-pin fra +12V2DC til gpu, og resten av hardware på +12V4DC( de 2 andre du hadde på +12V1DC)

Lenke til kommentar
Du har ingen mulighet å koble noe til +12V3DC, den er reservert til cpu, og jeg trur 24-pin, de ledningene som er fast i psu!

Koble den som jeg sa tidligere, En PCIe 6-pin fra +12V1DC til gpu, og den andre PCIe 6-pin fra +12V2DC til gpu, og resten av hardware på +12V4DC( de 2 andre du hadde på +12V1DC)

Prøvde å kjøre PSU testen igjen etter omkobling. Denne gangen kjørte jeg ikke fullscreen, og cpu tempen på 73 som du sa. Testen gikk så vidt 1 - 2 min før hele skjermen ble hvit.

Lenke til kommentar
Du får prøve de andre occt testene, og se om du får kjørt 1 times tester på dem, går det greit, så mistenker jeg at psu er gåen.

Er det noe forskjell i fps spill nu?

Har nå kjørt alle OCCT testene i 1 time, bare PSU som feiler. De andre gikk uten noen problemer. Har ikke fått testen skikkelig i et First Person Shooter spill ennå.

Lenke til kommentar

Kjørte gjennom L4D 2 demoen, og denne gangen gikk det fint uten kræsj. Hadde til og med sidedøren på. GPU lå rundt 70 grader. Men hvis jeg fortsatt får kræsj under OCCT PSU testen burde det jo indikere noe galt... need some thoughts :>

Endret av Random02
Lenke til kommentar
Så det ser ut som det hjalp litt å fordele lasten riktig på linjene, men psu skal tåle den testen. Det er jo 5 års garanti på den, så du burde kontakte selger, Hvem var det som fordelte lasten feil på psu?

Det må nok være meg som har montert litt feil... :)

Så hvis jeg forklarre til selger (netshop) at jeg har kjørt en test på PSU som den ikke klarer, er det nok til å forhanlde om eventuellt ny PSU?

Lenke til kommentar

Det at du har fordelt lasten litt feil, synes ikke jeg er helt din feil. Det følger ikke med noen manual som forteller hvordan dette skal gjøres, og siden hos Microplex som forklarte hvordan dette skulle gjøres, finner ikke jeg lengere.

Psu klarer ikke lengere å levere strøm til cpu og gpu samtidig under last, så jeg mener det er grunnlag til å få ny psu! Det er sikkert ikke uten grunn at den nye MIST 650W, har nu 1 12V linje på 50A, og ikke 4 mindre 12V linjer!

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Det at du har fordelt lasten litt feil, synes ikke jeg er helt din feil. Det følger ikke med noen manual som forteller hvordan dette skal gjøres, og siden hos Microplex som forklarte hvordan dette skulle gjøres, finner ikke jeg lengere.

Psu klarer ikke lengere å levere strøm til cpu og gpu samtidig under last, så jeg mener det er grunnlag til å få ny psu! Det er sikkert ikke uten grunn at den nye MIST 650W, har nu 1 12V linje på 50A, og ikke 4 mindre 12V linjer!

Sant det du sier der om montering, var usikker da jeg monterte første gangen. Jeg skal ta kontakt med netshop og forklare situasjonen. Tusen takk for hjelpen din ask99, du har vært til svært god hjelp :)

Fortsetter tråden om det skulle være noe mer :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

Fikk ny PSU gjennom garanti 4.12.2009. Testet OCCT's PSU test og endte opp med det samme. Testen gikk i ca 1 - 2 min før skjermen ble helt rød igjen. Den nye strømforsyningen jeg fikk er av type MIST, 650W, avtagbare kabler, rev.4 Link. Testet også L4D2 og fikk samme resultat der som med den forige PSU-en. Spillet låste maskinen, skjermen ble mest lilla blandet med noen andre farger. Må drepe maskinen helt for å få den på igjen, restart knappen fungerer ikke.

Ser ut til at jeg kan ha fått en dårlig PSU igjen, helt ny...

Endret av Random02
Lenke til kommentar

Så det vil si at du fikk en dårligere psu enn den du hadde. Etter du fordelte lasten riktig på den gamle, fikk ikke du kjørt L4D2 da uten problemer?

Er det den nye med en 12V linje på 50 Ampere du har fått?

Prøv også å kjøre opp vifte hastighet på skjermkort til 100%, bare for å utelukke temp på gpu helt!

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...