Gå til innhold

Hva bør jeg lære meg nå?

Anbefalte innlegg

Advarsel: Denne posten inneholder fotorelaterte spørsmål som ikke dreier seg om utstyr. For mange forumnerder kan dette medføre psykiske bivirkninger som nervøsitet, aggressivitet og panikk. Dersom du kan defineres som forumnerd, kontakt lege før du leser denne posten, og fortsett med ekstrem varsomhet.

Jeg har nå fotografert i omtrent to år. Det har vært ekstremt givende, og jeg har mer eller mindre bestemt meg for at dette er noe jeg skal fortsette med. Drømmen er å arbeide som fotojournalist, men det er jo en del usikkerhetsmomenter forbundet med dette; det får jeg tenke på seinere. Jeg har ikke kommet lenger i utdanningen enn VG2, og er jo fortsatt bare 16 år (snart 17!).

Noe jeg har fundert en del på i det siste i forbindelse med min eventuelle framtid i fotobransjen, er hva jeg egentlig bør lære meg så fort som mulig. Jeg har lært veldig mye på disse par årene; det grunnleggende tekniske med eksponering og sånt har jeg kontroll på, og refleksene begynner å sitte. Det føles etter hvert som kameraet er en utvidelse av kroppen, som fungerer i god harmoni med hjernen. Jeg er endelig over det stadiet hvor det kommer i veien for bildene jeg prøver å ta.

Komposisjon og lys har jeg også fått ganske så god kontroll på; den visuelle sansen min har fått grundig mosjon, og jeg har drevet mye med å lære meg hvordan man bør utnytte tilgjengelig lys og hvordan man lager sitt eget.

Men jeg kan jo naturligvis ikke alt som er å kunne, langt i ifra. Kanskje nesten tvert imot; hadde jeg kunnet alt hadde jeg vel i prinsippet allerede vært verdens beste fotograf, i den grad man kan rangere fotografer. Jeg er veldig klar over at jeg har mye igjen å lære - men jeg er faktisk ikke helt klar over hva det er.

Kanskje denne forvirringen min kommer av at majoriteten av "resten" av kunnskapen ikke er noe jeg kan studere meg fram til? Jeg har jo (fram til nå, uansett) lest mye i blogger, på fora, i bøker og i brukermanualer (ja, jeg leser faktisk brukermanualer; må testiklene mine inndras nå?) - men er det så mye mer å hente på den måten, eller er det praktisk erfaring som er veien å gå herfra?

Spørsmålene jeg stiller her, er det vel først og fremst de mer erfarne av dere som kan svare på. Det jeg lurer på er egentlig hva slags ting jeg bør lære meg og hvordan jeg bør lære dem. Bør jeg prøve å få bedre kontroll på kommunikasjon med mennesker jeg tar bilder av? Bør jeg prøve å få til mer sofistikerte komposisjoner? Eller bør jeg i større grad utvikle en egen stil; er bildene jeg tar for anonyme, i mangel av et bedre ord?

Jeg har for øyeblikket flest representative bilder på flickr, men er litt dårlig til å laste opp (ka-zing! Der er det jo allerede noe jeg må lære meg). Det hadde vært fint å få høre om det er noe konkret som går igjen i bildene mine som bør forbedres, endres eller på annen måte tas stilling til.

Det andre sentrale spørsmålet, hvis svar sikkert automatisk gis sammen med svaret på det første, er hvordan jeg kan lære meg det jeg bør lære meg. Er det snakk om ting som bør studeres og leses fram til, eller som man bare kan få ved praktisk erfaring?

(Et usentralt sub-spørsmål er forøvrig om noen av dere som studerer eller har studert fotografering har noen tips om ting det kan være nyttig å ha forkunnskaper om for å gjennomføre et sånt studium.)

... dette ble mye prat og mange spørsmål som kanskje ikke er like mulige å besvare. Det gjør ikke så mye; minst like mye som konkrete svar trenger jeg litt generell input og innspill.

Ser fram til å høre hva folk har å si om dette temaet! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg starte med at spoileren er unødvendig da det mange her som bryr seg om fotografering. Utstyr er en nødvendighet. Men, enkelte bryr seg kanskje mer om utstyret, dem om det. det virker som om du insinuerer noe.

Jeg tror det beste du kan gjøre for å skaffe oppmerksomhet (er ikke det det vi alle mennesker ønsker?) er å finne din egen stil. Og det tror jeg tar tid og mye studering av bilder.

Jeg tror jeg blir bedre til å ta bilder når jeg ser på andres bilder. Jeg bruker mye tid til å se på bilder. Alle kopierer andre til en viss grad, så det er ikke dumt å prøve det andre gjør.

Men ha det i bakhodet; dette kan alltids bli bedre, og prøv å finn din egen stil.

Mine tanker. Jeg er og så vidt startet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...