Gå til innhold

[Løst]Hvordan måles seertallene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er x antall "måleapparater" rundt om de de norske hjem som registrerer hvilke kanaler folk ser på. Hvis en ser på en kanal lenger enn 15 minutter (hvis jeg ikke husker helt feil) blir det registrert at en ser på kanalen og på bakgrunn av dette regnes det om til hvor stor andel av befolkningen som ser på nettop dette programmet.

Lenke til kommentar

Måleapparatene er nå på en størrelse med en personsøker, og alle i en husstand bærer den med seg. Apparatet reagerer på lydkoder vi ikke hører som er lagt inn i sendingene, svjv.

Dermed registreres hvor mange, i hvilken alder, som ser på hvilket TV-program, eller hører hvilket radioprogram. De fanger også opp at du er P4-lytter dersom du sitter på en buss der sjåføren har valgt P4 på høyttalerne. De fanger også opp forskjøvet seing/lytting, altså om du ser/hører på opptak av et program.

Lenke til kommentar
Måles det per tv apperat som er stilt inn på kanalen på et gitt tidspunkt (eller over en viss periode), eller måles det per husstand?

har du aldri lagt merke til han skumle mannen som står i vinduet ved Tv'en din å skriver ned alt du ser på i en notatblokk? :p

Neida, det er nok som alle de andre sier.

Lenke til kommentar
det er x antall "måleapparater" rundt om de de norske hjem som registrerer hvilke kanaler folk ser på. Hvis en ser på en kanal lenger enn 15 minutter (hvis jeg ikke husker helt feil) blir det registrert at en ser på kanalen og på bakgrunn av dette regnes det om til hvor stor andel av befolkningen som ser på nettop dette programmet.

Vet de som har det at de har den?

Lenke til kommentar

jeg tror at de er klar over det ja. Sånn som jeg hørte det for lenge siden, så spurte de folk om de kunne få lov til å bruke dem til å måle seer' tall.

Lenke til kommentar

Ja, man blir først oppringt av en meningsmåler som bl.a. spør om hva man så på i TV i går, hvilke kanaler man har, hva man pleier å se på, hvor mye man ser på TV etc. Så spør de om å få sende et skjema man skal fylle ut, med masse spørsmål om alt fra TV-vaner til hvor man kjøper maten sin etc. Ette at man har fylt ut det, kan det hende at man får et brev med spørsmål om man vil ha mediemeter. Man kan selvsagt takke nei. Eller la vær å svare på brevet som jeg gjorde, så slapp jeg å få den duppeditten.

Lenke til kommentar

^ Virker som den metoden bare brukes for radio. For TV får man installert en liten boks som er koblet til TV-apparatet, som plukker opp en skjult lydtone fra den kanalen man lytter på, og på den måten vet hva man ser på. Når man skrur på TV-en, må man trykke på en knapp på en fjernkontroll for å signalisere at man er tilstede og ser (samme knapp når man forlater rommet, en egen knapp til hver beboer og andre knapper for å legge til gjester i forskjellige aldersgrupper og kjønn). Regner med målingene blir sendt til sentralen via mobilnettet med jevne mellomrom.

Endret av WD
Lenke til kommentar

Hehe. Ser for meg ein mann i svart frå Statistisk Sentralbyrå snike seg inn i husene til folk og fester ein liten boks til dei som bur der. Desse klarer ikkje å finne boksen og mannen i svart kjem og tilbake og henter den når nye personar skal overta. :p

Lenke til kommentar
Hvordan får man sånne da?

Man blir oppringt av TNS Gallup (regner med utfra tilfeldig trekning), blir spurt ut om diverse (antall beboere, alder, tv-kanaler etc.), får informasjon og blir tilbudt å være med på målingsopplegget. Hvis man sier ja, blir man etterhvert kontaktet av tekniker som kommer og installerer apparatet.

Endret av WD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...