Gå til innhold

Bygge selv 8-9k - Gaming og generell bruk

Anbefalte innlegg

Har tatt på meg oppgaven å bygge PC til brodern. Prisen skal ikke overstige 10k, helst rundt 9k.

Her er det jeg har samlet i sammen til nå:

Hovedkort:

ASUS P7P55D, P55, Socket-1156

Prosessor:

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750

Ram:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Skjermkort:

Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Strømforsyning:

Corsair HX 650W PSU

Kabinett:

Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Hardisker:

Western Digital Caviar® Black™ 500GB

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

DVD:

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S

Tenkte på denne også:

Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler

Trenger jeg den ekstra CPU kjøleren? Burde jeg droppe den å gå for billigere kabinett og strømforsyning slik at jeg kan velge en billig SSD? I såfall hvilken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn ser handlelisten ut nå:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...6A-DDA6DBA78A48

Burde jeg gå for en annen SSD eller kabinett?

Det ser ut som et veldig bra oppsett! Du kan vurdere intel x-25 m g2 80gb som SSD. Den koster kanskje 800 kr mer, men kommer veldig godt ut i benchmark tester, og 32 gb kan fort bli litt lite hvis du ønsker å installere spill ol, med 80gb har du litt å gå på. Alt ellers på PCen din er veldig bra, så du kan jo sette inn en av de bedre SSDene også (intel x-25).

Lenke til kommentar

Du har noen muligheter for å kutte ned prisen, jeg har selv nettopp kjøpt ud4, men ud3 er også bra.

Og du sparer faktisk det samme på å kjøpe CPUen din fra et annet sted.

Personlig ville jeg heller ha valgt Intel x-25 m 80gb, over CPU kjøleren du har valgt. Greit å bytte ut kjøleren på i5 750, så PCen blir litt mer stille blir bedre for overklokking, men ville ikke ha gjort det på bekostning av den SSDen, synes jeg.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar

Det var da ekstremt lite du for penga der, huff. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, psu er ikke god nok for crossfire, det er derfor ikke nødvendig med noen gedigen klokk på i7-750 for å drive 5850, prisen på komplett er jo helt av skaftet. Jo du har fådd SSD disk, men det er Intels 80 gb gen 2 du skal sørge for få råd til. Rask hoderegning er at du skal ha rom for radeon 5870, cpu kraftig nok til å drive det, og intel 80 gb SSD. Innenfor den prisramma.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det var da ekstremt lite du for penga der, huff. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, psu er ikke god nok for crossfire, det er derfor ikke nødvendig med noen gedigen klokk på i7-750 for å drive 5850, prisen på komplett er jo helt av skaftet. Jo du har fådd SSD disk, men det er Intels 80 gb gen 2 du skal sørge for få råd til. Rask hoderegning er at du skal ha rom for radeon 5870, cpu kraftig nok til å drive det, og intel 80 gb SSD. Innenfor den prisramma.

Kunne du heller hjulpet med hva jeg kan skifte ut(også til hva) enn å syte om hvor lite jeg får?

Lenke til kommentar

Jeg kan kun AMD oppsett, er det intresangt kan jeg selvsagt sette opp, 8-9-eller 10 k. Ser av handlista at du er på 10633,- er dette øvre grense ?

Synes forresten du er frekk når jeg påpeker at du faktisk fikk lite for penga der, det var et velment råd slik at du kan tenke deg om.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Til kr 10433,- inkludert frakt har vi en bedre rigg, med relativt grei 60gb SSD. Jeg er usikker på on mzxt kabinettet er langt nok til radeon 5870, så skiftet til half 922.

Asus radeon 5870,-

Arctic Cooling Freezer cpu kjøler

Coolermaster Half 922

Kingston series V SSD 60 gb

Asus 790x hk

WD 1,5 TB hdd

Corisar dominator DDR3-1600

Logitec mx518 mus

Samsung Dvd Brenner

Corsiar 650w TX psu

PhenomII 965 , 125 w

Her er rom nok for litt insparinger hvis du skal under 10000,-, og det uten å miste ytelse.

Lenke til kommentar

Ja tenkte å gå for HAF isteden for også.

Så vel greit ut det der, har forresten 1x HD 4890 VaporX - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479564 kort som jeg kan bruke isteden for det 5870, da sparer jeg jo litt og vil tro at det 4890 duger fortsatt?

Ser alt er fra Dustinhome.no - Det er en side jeg aldri har hørt om før, er det "trygt" å handle der? God service om noe problem med hardware skulle oppstå?

Har alltid handlet på Komplett.no selvom prisen er/kan være endel dyrere pga. service.

Endret av quicksilver1337
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper et til 4890 i tillegg så sparer du 2/3 i forhold til 5870 og får tilogmed litt høyere ytelse ;)

Edit: har forsåvidt hørt at det har vært endel problemer med Vapor-X i crossfire (øverste kort mangler luft). Så i så fall ville eg kjøpt et kort med vanlig ATI kjøler til det øverste kortet, med mindre du har godt mellomrom (ikke står helt inntil hverandre)

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Skal du gå crossfire så er det ønskelig med 790FX chipsett for full 16x16 pcie.

Dustin er ny i norge og har personlig ikke handla der, og delene jeg satte opp der er like rimelige på både datakjden og amenitito.

4890 duger som bare det fortsatt og vil gjøre det i mange månder til, det er først når direct x11 spill begynner å komme at det kan få problemer, og nei du har ikke behov for mer ytelse en 4890 vil genere til en skjerm pr idag, så vent med kort 2 der også, spar heller til nvidai gir amd litt konkuranse, og 40nm teknikken gjør at de nok blir rimelige.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Hvis du kjøper et til 4890 i tillegg så sparer du 2/3 i forhold til 5870 og får tilogmed litt høyere ytelse ;)

Edit: har forsåvidt hørt at det har vært endel problemer med Vapor-X i crossfire (øverste kort mangler luft). Så i så fall ville eg kjøpt et kort med vanlig ATI kjøler til det øverste kortet, med mindre du har godt mellomrom (ikke står helt inntil hverandre)

Det har jeg faktisk selv merka med mitt VaporX i CF oppsett, det ene kortet ligger faktisk på 90 grader med heftig gaming og det andre på 60... Det var derfor jeg tenkte jeg kunne gi det ene til min broder(dette pc oppsettet) og selge det andre til en kompis så jeg kan skaffe meg 1x 5870 til meg selv og brodern får mitt 4890 billig. Så kan han jo eventuelt kjøpe enda ett 4890 engang om det skulle trenges.

Lenke til kommentar
Skal du gå crossfire så er det ønskelig med 790FX chipsett for full 16x16 pcie.

Dustin er ny i norge og har personlig ikke handla der, og delene jeg satte opp der er like rimelige på både datakjden og amenitito.

Ok. Får sjekke litt med Amentio og da. Denne PC'en skal for det meste brukes på CS, WoW, AoC og CoDMW2. Så jeg tenker at 1x 4890 skulle holde? Men burde jeg skaffe Windows 7 64 eller 32?

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gå for ditt oppsett Osse, men tror jeg blir å bytte ut hardisken til 1 eller 2 av disse: WD Caviar Black WD1001FALS - harddisk - 1 TB - SATA-300

Så takker =)

Hvis den bare skal brukes til sånn spilling er det ingenting galt i å bruke 4890 nei.

Skal du gå for AMD oppsett i stedet, siden det er snakk om 790FX?

Hva er spesielt med 790FX?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...