hedningen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Hei! Planen min er å bygge et vannkjølt system inn i mitt Antec P182. Det som skal kjøles er to Ati 4870 GPUer og en i7 920. Hovedsaken til at jeg vil vannkjøle dette er for å minske støy, og fordi den ene GPUen ikke får nok luft og blir litt vel heit under heavy load. Planen min: Å få mest mulig av systemet(pumpe, tank og radiator) skjult inne i kabinettet. Problemet er bare at det er trangt, og jeg har aldri bygd vannkjøling før. Det skal nevnes at jeg er over gjennomsnittlig nevenyttig, og ikke redd for å bygge Det jeg trenger er tips til utstyr(har lest mye i FAQen), men hovedsakelig gode tips til hvordan jeg kan bygge inn systemet mitt. Det vanskelige er pumpe, tank og radiator(er). CPU: Jeg ser EP Supreme-blokka er anbefalt. Noen innvendinger? GPU: AC aquagratiX? Pumpe: Vil ha noe 12V, så jeg slipper enda et støpsel i padden. Tips til plassering? Kanskje bruke 5,25"-brønnen? Eller senkbar pumpe i tank i 5,25"? Og hvor kraftig pumpe trenger jeg egentlig? Tank: AC aquabox ser veldig kjekk ut for mitt formål. Tank er vel heller ikke såå nøye? Radiator: Her er også plassering vanskelig. Har tenkt på 2stk 1x120mm. Da kan jeg montere på øvre og bakre vifte i kabinettet? Er to Feser Xchange 120mm grei? Slange/nipler: Ikkeno fancy. Jeg vil ha kvalitet/trygghet til en billig penge. Ordner det sikkert selv med push-on-nipler Vifter: De som fulgte med kabinettet. Er stillegående, og kan heller oppgraderes senere. Pris: Jo lavere, jo bedre, men jeg har tenkt å bruke rundt 4000,-. Egne tanker om loopen fra topp: radiator#1 - tank - pumpe - gpu - gpu - cpu - radiator#2 Pumpe skal vel stå på bunnen, men dette er eneste må jeg ser for at dette kan funke. Alt av 3,5"-brønner er opptatt. Trenger ikke UV-reaktive slanger eller sånt. Er heller ingen ekstrem overklokker, jeg vil bare ha stabil temperatur og lite støy Legger ved bilde av kabinett med mål for referanse. Håper noen av dere smarte vannkjølingsgutta kan hjelpe meg! Endret 5. november 2009 av hedningen Lenke til kommentar
Toad Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Tror nok du må til med mer enn 2x120Rad for å ta unna det der.. Men siden du kanskje kan modde litt (), så skulle jeg tro det med litt triksing blir plass til en trippel i toppen, og da har du eventuelt også plass til en enkel radiator bakerst i kabinettet. Ellers vil jeg anbefale at du ser på Heatkiller vannblokk til cpu. Og ta en titt i utenlandske nettbutikker (Sidewinder, petrastechshop osv) da det lille du finner her i norge ikke nødvendigvis er det beste valget. Lenke til kommentar
hedningen Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Tror nok du må til med mer enn 2x120Rad for å ta unna det der.. Men siden du kanskje kan modde litt (), så skulle jeg tro det med litt triksing blir plass til en trippel i toppen, og da har du eventuelt også plass til en enkel radiator bakerst i kabinettet. En trippel? =O Hvis jeg tar utgangspunkt i at en trippel radiator er ca. 40cm lang, kan jeg nok få plass i lengda. Men jeg har bare én vifteutblåsing på toppen av kabinettet, må jeg se meg nødt til å lage to til(jeg antar naturligvis det, men håper å slippe)? Ellers vil jeg anbefale at du ser på Heatkiller vannblokk til cpu. Og ta en titt i utenlandske nettbutikker (Sidewinder, petrastechshop osv) da det lille du finner her i norge ikke nødvendigvis er det beste valget. Takk for tips! Og ja, i Norge var det skikkelig dårlig utvalg. Blir nok å bestilla fra utlandet uansett, ikke at det gjør noe EDIT: Kom over denne pumpa, med inkludert tank og vifte-/pumpestyring, alt i ett 5,25"-spor! Den vil passe meg perfekt, og alt jeg egentlig trenger å tenke på nå er radiator(om ikke den pumpe suger da, erfaringer?). Dog, vil den være kraftig nok til loopen(tank-pumpe-GPU-GPU-CPU-4x120 rad) min? Her har dere speccs, og den skal visstnok være litt svakere pga tanken. Endret 6. november 2009 av hedningen Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Du kan hive en trippel på toppen? Jeg vil anbefale en Laing/Swiftech pumpe og en liten tank i tillegg, trenger ikke ta stor plass. Hvor mange disker har du inni der? Lenke til kommentar
hedningen Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Du kan hive en trippel på toppen? Jeg vil anbefale en Laing/Swiftech pumpe og en liten tank i tillegg, trenger ikke ta stor plass. Hvor mange disker har du inni der? En trippel på toppen er planen/eneste mulighet. Hadde nok ikke vært dumt med en annen pumpe/tank heller, det var i grunnen bare det at størrelsen på den jeg fant var så fin. I grunnen kan jeg jo drite i tanken, etter hva jeg har lest. Gjør vel fylling/bløding vanskeligere, men akk. Har tre HDDer og to SSDer. HDDene har fin temp. Åssen det? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Ser ut til at du har plass under DVD-saken? Der kan du putte tank/pumpe. Og hvis du da lager flere hull og setter radiatoren på toppen, så trenger du jo ikke plass til noe mer Lenke til kommentar
hedningen Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Ser ut til at du har plass under DVD-saken? Der kan du putte tank/pumpe. Og hvis du da lager flere hull og setter radiatoren på toppen, så trenger du jo ikke plass til noe mer Er det som nå er planen ja. Handleliste så langt: Heatkiller Rev 3.0 Alphacool NexXxos Extreme III(rev 2.) XSPC DDC Reservoir Laing DDC-1T Plus 2stk XSPC Razor 4870 (Radeon 4870) 3stk Scythe Slip Stream 800RPM 120mm vifter Feser push-on-nipler 2-3 Tygon R-3603 1/2" slange Crossfire connector Termisk pasta = 3074 DKK Noen innvendinger? Alle svar mottas med takknemlighet Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Blir ikke stort bedre enn det der. Selv om det er liten forskjell, så kan du se om du finner en test av blokkene til skjermkortene mot f.eks. koolance sine. Vil anbefale å kjøpe 3 meter slange så har du litt å gå på. Husk å kjøpe nipler for 1/2" ID slanger. Lenke til kommentar
hedningen Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Blir ikke stort bedre enn det der. Selv om det er liten forskjell, så kan du se om du finner en test av blokkene til skjermkortene mot f.eks. koolance sine. Vil anbefale å kjøpe 3 meter slange så har du litt å gå på. Husk å kjøpe nipler for 1/2" ID slanger. Fint å høre! Ang. VGA-blokkene går jeg for billig. Vil ikke pushe budsjettet enda mer. Eneste som stopper meg i å trykke bestill akkurat nå er plassering av radiator. Den kommer rett og slett til å bli vanskelig Er det viktig å ha diverse sensorer for vannflow, temp, osv? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nei, du trenger ikke sensorer! Hvis du ikke vil kødde med kabinettet, og du ikke driver å flytter på pcn, så kan du jo bare legge/sette radiatoren bak/ved siden av? Lenke til kommentar
hedningen Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Nei, du trenger ikke sensorer! Ok, da gidder jeg ikke det. Hvis du ikke vil kødde med kabinettet, og du ikke driver å flytter på pcn, så kan du jo bare legge/sette radiatoren bak/ved siden av? Tror nok det blir å kødde med kabinettet. Det flyttes sjeldent på, men jeg vil ha det ordentlig når jeg først skal bygge noe slikt Takk for all hjelp forresten! Tror jeg bestiller i løpet av helga. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Ang. cpu blokka så ser jeg det er mange her som anbefaler Heatkiller Rev 3.0 MEN kansje også vurdere Apogee XT Extreme? Apogee XT Idle: 32 29 31 28 Apogee XT Load: 58 56 56 55 Heatkiller 3.0 Idle: 35 32 33 31 Heatkiller 3.0 Load: 60 59 57 57 http://www.overclock.net/water-cooling/590...heatkiller.html Sitter selv og skal bygge om hele vannsystemet her, venter bare på at delene skal komme fra alle verdensdeler. Jeg gikk for Apogee XT fra Sidewinder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå