Gå til innhold

Teorier om Psyken.

Anbefalte innlegg

Hei.

Leste 2 teorier om Psyken og lurer på hva dere syns om de.

Paranoid: noe er feil, bevistheten din vet det ikke, men underbevistheten sier ifra.

Feilen ligger som regel i miljøet rundt deg.

Flere personligheter: Hjernene er i stand til å ha hvilken som helst personlighet.

Den personligheten du får, får du igjennom miljøet fra du er barn, den utvikler seg

med miljøet frem til du er voksen.

Den personligheten du har, er satt sammen av flere personligheter, personligheter som

du har fått som følge av miljøet.

Disse multiple personlighetene flyter fint sammen og utgjør til sammen en personlighet.

Feil kan forekomme slik at dem ikke flyter like fint sammen.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paranoid: noe er feil, bevistheten din vet det ikke, men underbevistheten sier ifra.

Feilen ligger som regel i miljøet rundt deg.

Det stemmer nok ganske bra med egne erfaringer. Tenker hvis jeg går i byen en mørk kveld, erfaring tilsier det er trygt, men underbevisstheten mener dette er farlig. Man ser seg nok over skuldra endel flere ganger om natta i forhold til dagen :p

Lenke til kommentar

Når man er paranoid så har man en urasjonell overbevisning om at ting ikke er som de skal. F.eks. kan man tro at bussjåføren er påvirket av alkohol uten at han har vist adferd som skulle tilsie det.

Dermed vil jeg påstå at paranoia egentlig ikke skyldes miljøet rundt deg, men heller egene erfaringer. Derimot kan paranoiaen din påvirkes av miljøet.

Teorien om flere personeligheter synst jeg også høres litt rar ut. Erfaringer har også endel å si på hvordan du utvikler personeligheten din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...