Gå til innhold

Vil se Pc'en på Tv'en


Anbefalte innlegg

Nå kom det et totalt håpløst forslag her igjen.

Overganger fra VGA til hva-som-helst er stort sett ubrukelige. Det er lett å forstå hvis man har litt kunnskap om signaler, men noen ser bare på pluggene og tror det er grei skuring så lenge de passer sammen.

 

Les på den eBay linken:

Your video card should provide a Y / Pb / Pr Component Video Signal from the HD 15 video ports to use this cable.

Man skal lete langt og lenge for å finne et slikt video kort. Vanlige PC'er har bare VGA signaler på denne kontakten, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tven har antakelig dvi, og en vga til dvi adapter er lett å få tak i. Men om pcen din er av nyere dato og ikke av de aller billigste, har antakelig den også dvi eller hdmi utgang. Dette vil, i de fleste tilfeller gi deg bedre bilde, samt at med hdmi trenger du ikke en ekstra kabel til lyd.

i verste fall er det kompositt (eller var det komponent?) eller S-video. Eneste jeg misliker med s-video er at de kontaktene tåler utrolig lite. pinnene blir så lett ødelagte :(

Lenke til kommentar

PCen har vel en eller annen form for 9-pins S-video eller VIVO. Begge deler kan overføre YPbPr/komponentvideo som uten problem kan klare 1080p. Desverre er det problematisk dersom TVen ikke er full-HD ettersom man må knote og styre veldig og håpe på at driveren man har til grafikkortet har funksjoner som gjør at man kan fikse på problemet med at HD-ready-tver ikke støtter nativ 720p, men oppskalerer det til 1366x768.

 

Endel billige TVer har elendig komponentvideoinngang bare så det er sagt. En god komponentvideoinngang klarer 1080p uten noe støy eller korrupsjon i bildet, mens endel billige TVer gir støy og dårlig bilde bare på 720p.

Lenke til kommentar
PCen har vel en eller annen form for 9-pins S-video eller VIVO. Begge deler kan overføre YPbPr/komponentvideo som uten problem kan klare 1080p.

Nei, dette er feil.

VIVO betyr bare at det er video inn og ut. Og video signal er da kompositt eller S-Video.

Ingen av disse kan klare HD i noen form. De har kun vanlig interlaced SD video.

YPbPr/komponentvideo er noe helt annet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_In_Video_Out

Lenke til kommentar

Utrolig mye vås og teknisk tull som står i denne tråden, og lite med relevans for hva trådstarter faktisk er ute etter. Det er så enkelt som å bruke en S-video til scart-kabel, og that's it. Ingen grunn til å tulle med vga/dvi, slikt gir bare dårligere bilde. Har en tilsvarende kabel fra Clas Ohlson (ti meter) som jeg har brukt i årevis uten problemer, bildekvaliteten er glimrende (men nei, du får uansett ikke noe HD-bilde fra den pcen du har). Løp & kjøp, og ferdig med det - lykke til!

Lenke til kommentar
Utrolig mye vås og teknisk tull som står i denne tråden, og lite med relevans for hva trådstarter faktisk er ute etter. Det er så enkelt som å bruke en S-video til scart-kabel, og that's it. Ingen grunn til å tulle med vga/dvi, slikt gir bare dårligere bilde. Har en tilsvarende kabel fra Clas Ohlson (ti meter) som jeg har brukt i årevis uten problemer, bildekvaliteten er glimrende (men nei, du får uansett ikke noe HD-bilde fra den pcen du har). Løp & kjøp, og ferdig med det - lykke til!

Når ble S-video bedre enn VGA?

 

Tror du har noe stort å oppleve om du synes bilde over s-video er glimrende, velkommen til 2010..

 

Trådstarter har ikke sagt HVA han skal bruke PCen til på TVen, om det kun er film (ikke HD) så er kanskje s-video en løsning.

Om det er generelt databruk som surfing i tillegg og HD filmer så er s-video alt for dårlig.

Såvidt jeg forstår så godtar ikke alle TVer s-video over scart heller.

Lenke til kommentar
PCen har vel en eller annen form for 9-pins S-video eller VIVO. Begge deler kan overføre YPbPr/komponentvideo som uten problem kan klare 1080p.

Nei, dette er feil.

VIVO betyr bare at det er video inn og ut. Og video signal er da kompositt eller S-Video.

Ingen av disse kan klare HD i noen form. De har kun vanlig interlaced SD video.

YPbPr/komponentvideo er noe helt annet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_In_Video_Out

Nja.. det kan hende at det er utgangspunktet, men jeg har kjørt YPbPr uten problem ut fra et flertalls 9-pins S-video. Poenget er bare at skjermkortet må støtte å sende ut der. Mulig dette ikke er med i standardene for disse portene, men både ATI og nVidia sine chipsets sender YPbPr ut på disse portene om man kobler inn rett overgang.

 

VIVO is found on high-end ATI and NVIDIA computer video cards, sometimes labeled "TV OUT". VIVO on these graphics cards typically supports composite, component, and S-Video as outputs, and composite and S-Video as inputs.
Endret av gxi
Lenke til kommentar

Vel, nå har ikke TS noen VGA-inngang på tven, så da blir alternativet å benytte en eller annen form for overgang/omformer, og det medfører tap av bildekvalitet. Dermed ender bildekvaliteten på nivå med S-video til scart - eller ofte dårligere.

 

Jeg holder fortsatt på at TS bør benytte S-video til scart-kabel. Da kan han i det minste se film i allright kvalitet på tven (kvaliteten blir omtrent noe mellom video og dvd i praksis). Men som erstatning for pc-skjerm er det elendig bilde. Siden tven til TS har hdmi, så må den være nyere enn tjue år gammel - og da er sannsynligheten overveldende for at S-video til scart vil fungere problemfritt.

Det beste TS kan gjøre er imidlertid å skaffe seg en pc med hdmi-utgang, slik at det blir mulig å vise HD-kvalitet. Men det spørs hvor aktuelt det er når han kan kjøpe en enkel kabel til under to hundre spenn for å få bilde..

 

Nå har jo engang TS ikke fortalt oss hva som egentlig ønskes, annet enn "å se dataen min på tv'en". Uten mer info blir dette en tråd med kun gjetninger.

Lenke til kommentar

S-Video er tydeligvis ikke noe alternativ, etter bildet i første innlegg å dømme. SCART kontaktene er merket "RGB/CVBS" og "CVBS". Er ikke spor av noen S-Video inngang der.

 

Hva en "S-video til scart-kabel" kan gjøre blir lett misforstått. Signalet er S-Video, SCART er bare en multikontakt. S-Video er heller sjelden tilgjengelig via SCART.

Lenke til kommentar
S-Video er tydeligvis ikke noe alternativ, etter bildet i første innlegg å dømme. SCART kontaktene er merket "RGB/CVBS" og "CVBS". Er ikke spor av noen S-Video inngang der.

 

Hva en "S-video til scart-kabel" kan gjøre blir lett misforstått. Signalet er S-Video, SCART er bare en multikontakt. S-Video er heller sjelden tilgjengelig via SCART.

 

TS har S-videoutgang på pcen. TS har scartinngang på sin relativt nye tv. Med andre ord bør det som nevnt ikke være noe problem å overføre bilde på den måten, dette har jeg gjort selv i flere år, med forskjellige tver og laptoper. Eneste gang jeg opplevde et problem med dette var når jeg prøvde å koble meg til en temmelig gammel billigtv, da var det kun støtte for sort/hvitt via scartinngangen. 

 

 

Ser uansett ikke problemet deres, all den tid det koster under en tohundrelapp for TS å teste dette. 

Lenke til kommentar
TS har S-videoutgang på pcen. TS har scartinngang på sin relativt nye tv...

Jeg gjorde et forsøk på å begrunne hvorfor det er usannsynlig at TS kan bruke S-Video.

Men selv om du siterer begrunnelsen min så gjentar du en fullstendig ubegrunnet påstand om det motsatte.

Det blir lite troverdig å diskutere på den måten.

Lenke til kommentar
Utrolig mye vås og teknisk tull som står i denne tråden, og lite med relevans for hva trådstarter faktisk er ute etter. Det er så enkelt som å bruke en S-video til scart-kabel, og that's it. Ingen grunn til å tulle med vga/dvi, slikt gir bare dårligere bilde. Har en tilsvarende kabel fra Clas Ohlson (ti meter) som jeg har brukt i årevis uten problemer, bildekvaliteten er glimrende (men nei, du får uansett ikke noe HD-bilde fra den pcen du har). Løp & kjøp, og ferdig med det - lykke til!

 

Skal jeg ta dette da?

 

Men jeg skjønner ikke helt, de kablene der passer vel ikke i min pc?

 

EDIT: oh damn, jeg tok den.

Endret av MjusicForLife
Lenke til kommentar

Du kan lese litt mer om S-Video tilkobling via SCART overgang. Som sagt har jeg prøvd dette med mange laptoper og mange tver, og eneste gang jeg hadde problemer var med en gammel billigtv (15 år gammel billig-CRT), da ble bildet svart/hvitt. Men kabelen er tross alt billig, så det koster deg ikke mye å prøve - ihvertfall ikke i forhold til de andre foreslåtte løsningene. Husk å kjøpe den kabelen jeg linket til, den har både video- og lydsignaler (3,5 mm stereoplugg), kobles til vanlig hodetelefonutgang i laptopen.

 

Hårek henviser til hva som står på den fysiske scartkontakten, men der har jeg aldri sett det være spesifisert om den håndterer s-video. Likevel fungerer det oftest. På den tven jeg har nå (en noen år gammel CRT) står det kun "External 2" på scartinngangen, og det er ikke beskrevet noe sted i bruksanvisningen at den takler s-video. Likevel funker det som f...   :)

 

Det er enkelt å teste, bare å koble til og velg en passende oppløsning for skjerm nr 2 i skjerminnstillingene på pcen, og så går du til kanal 1 på tven og blar deg oppover til du ser bildet (er på en av spesialkanalene, gjerne kalt "ext" eller noe slikt). 

 

Men igjen; hvorfor ønsker du å koble pc til tv? Hvis det er for film, så funker kabelen jeg viste til glimrende. Hvis det er for å se desktopen din og surfe etc, så fungerer den dårlig.

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
Du kan lese litt mer om S-Video tilkobling via SCART overgang. Som sagt har jeg prøvd dette med mange laptoper og mange tver, og eneste gang jeg hadde problemer var med en gammel billigtv (15 år gammel billig-CRT), da ble bildet svart/hvitt. Men kabelen er tross alt billig, så det koster deg ikke mye å prøve - ihvertfall ikke i forhold til de andre foreslåtte løsningene. Husk å kjøpe den kabelen jeg linket til, den har både video- og lydsignaler (3,5 mm stereoplugg), kobles til vanlig hodetelefonutgang i laptopen.

 

Hårek henviser til hva som står på den fysiske scartkontakten, men der har jeg aldri sett det være spesifisert om den håndterer s-video. Likevel fungerer det oftest. På den tven jeg har nå (en noen år gammel CRT) står det kun "External 2" på scartinngangen, og det er ikke beskrevet noe sted i bruksanvisningen at den takler s-video. Likevel funker det som f...   :)

 

Det er enkelt å teste, bare å koble til og velg en passende oppløsning for skjerm nr 2 i skjerminnstillingene på pcen, og så går du til kanal 1 på tven og blar deg oppover til du ser bildet (er på en av spesialkanalene, gjerne kalt "ext" eller noe slikt). 

 

Men igjen; hvorfor ønsker du å koble pc til tv? Hvis det er for film, så funker kabelen jeg viste til glimrende. Hvis det er for å se desktopen din og surfe etc, så fungerer den dårlig.

Tusen takk :)

 

Da gjør jeg som du sier, går bort å kjøper en nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...