Gå til innhold

Bilde som er tatt i mørket

Anbefalte innlegg

Hei. Har drevet med foto det siste halvåret nå er synes det er veldig spennende. I går lærte jeg hvor vanskelig der er å ta bilder om natten. Det er ikke bare å sikte og knipse bildet. Her måtte jeg gjøre veldig mye for å få bildet til å se ut som slik det gjorde der jeg tok det. Siste dagen før snøen kom, og det var veldig kaldt og mørkt. Det er et interessant hvordan jeg lagde det, og jeg lærte MASSE.

Jeg fotografere i mens det var kveld og prøvde å få noen kule langeksponerte bilder ut av mørket. Jeg prøvde å få frem det oransje lyset fra gatelyktene i bakgrunnen med det blåe lyset fra bilene som kjørte forbi og lyste opp hagen til naboen i forgrunnen. men det ble aldri bra nok, bare se her:

post-87412-1257446743_thumb.jpg

Jeg prøvde også å lage HDR bilde, men bracketing-modusen på kameraet ville ikke endre eksponeringen mellom bildene. Jeg tror det var fordi det var så mørkt og at den ville ikke sette lukker hastigheten høyere en et visst nivå. Men da prøvde jeg å lage det manuelt ved å endre innstillingene mellom hvert bilde uten å bevege kameraet en millimeter. Det fungerte helt fint, men jeg fant ut at det ikke var nok toner og farger i bildet uansett for å lage et interessant HDR bilde så den planen er i vasken.

Da fikk jeg en helt ny ide. Jeg tok flere bilder hvor jeg hadde på 15 sekunder, minimalt med ISO og den minste lukker åpningen. De burde egentlig vert nesten svarte, men jeg gikk rundt foran kameraet under eksponeringen og blitsa over alt. på bakken, trærne, overalt. Det føltes som å "male med lys". Her er ett av de 3 bildene jeg brukte:

post-87412-1257446772_thumb.jpg

Du kan se at her blitsa jeg mest på trærne til høyre og litt på bakken. Jeg satt sammen disse tre slik at jeg fikk med alt lyset fra de forskjellige bildene. Jeg la de inn i hvert sitt lag i Photshop og visket ut der hvor man så flekken fra selve blitsen.

Det var tre bilder med 15 sekunder eksponering på hver, det blir 45 sekunder, pluss kanskje 50 blink med blitsen.

Med blått blitslys i forgrunnen (som representerer lyset fra bilene), og det oransje lyset i bakgrunnen fra gatelyktene. Jeg er veldig fornøyd og lærte utrolig masse. Uansett hvor bra bildet ble til slutt, så synes jeg at jeg fikk fram stemningen som var der så bra som mulig. Det var ikke så mye å hente, ikke et veldig interessant motiv, enkel komposisjon, men jeg synes jeg fikk hentet så mye som er faktisk mulig ut av det stedet. Hva synes dere?

Ferdig bilde:

img2716tonemappedweb.jpg

p.s. I bakgrunnen i det hvite huset til venstre bor Mia Gundersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk. er det noen som har noen tips til natt fotografi eller noen ideer til hva man kan bruke denne teknikken til?

er den brukt før forresten? eller er jeg det første? :p

Lenke til kommentar

Det er vel ikke uvanlig å lyssette motiver, etter man har trukket på utløseren, i bilder med lang lukker.

Prosjektet funket vel bra som læring og utforsking, men synes ikke det var et godt motiv i utgangspunktet.

Teknikken kan brukes til mye. For eksempel å lyssette forgrunnen i landskap, et alternativ til HDR.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd denne teknikken med hjelp av blits, men jeg har hatt det lenge i tankene å gjøre det. Da mer i form av å lyssette og fremheve elementer i bildet, ikke bare blitse helt vilkårlig rundt omkring. Det jeg derimot har gjort er å lyssette eller male med en lommelykt, en 2*AA maglite. Tok da 2 eksponeringer for å ha mulighet til å fjerne eventuelt direkte lys fra lykt. Første eksponeringen var på 45 min, mens den andre var på litt over 1 time. Det var gøy, men jeg har dessverre ikke repetert det med så lange lukkertider. Teknikken krever at man finner et sted som er mørkt nok og har god tid. Tid til å være ute i god tid før det blir mørkt for å stille opp kamera og deretter gjøre selve malingen.

Det er en teknikk som man kan ha det gøy med og det virker som du er godt igang med å leke deg. Det er ganske greit det du har fått til her, men etterhvert så vil du mestre teknikken bedre og bruke blitsen mer kreativt. Gleder meg til å se flere slike bidrag fra deg i framtida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...