Gå til innhold

Er IMDb 250 blitt "bedre"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange lar seg rive med av filmer som manipulerer dem følsesmessig, uten å tenke kritisk lenger til den grad at de ser at filmen spiller med følsene dine gjennom relativt enkle triks. Jeg elsker det jeg også, har jo tross alt sett alle filmene til Douglas Sirk, og jeg elsker også filmer som Casablanca osv. Men jeg ser jo alikevel at det er filmer som bruker relativt enkle triks for å påvirke seeren, og ville aldri funnet på å rangere dem som verdens beste filmer.

Lenke til kommentar
Jeg sier ikke at Shawshank var en kjempe flopp, men jeg sier at historien om filmen som gjorde et slags comeback er tiltrekkende for mange, det er jo en grunn til at filmens comeback på video og IMDB er nevnt bak på den norske DVD utgaven.

Jeg mener at dette er irrelevant for filmens suksess. Du kan kanskje appelere denne teorien til andre filmer, men i Shawshank sitt tilfelle er det andre aspekter som er langt viktigere i forståelsen av den høye populæriteten. Den har aldri blitt sett på som en flopp av publikumet som ser den i dag, og har sånn sett liten, om ingen innvirkning på karakteren.

Lenke til kommentar

IMDB er nettside der alle kan stemme og da blir det naturligvis en liste der de mest populære filmene slår igjennom. De som kan mest om film er naturligvis heller ikke i flertall. Syntes folk virkelig at Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (8.0/10) er en bedre film enn The French Connection (7.9/10)?

Slik jeg ser det, har de beste filmene har hatt en påvirkning og innflytelse på film som kunst. Det vil si at filmen står som ett slags vendepunkt eller noe nytt. En høydare om du vil. Det samme gjelder egentlig all slags kunst. Sånn sett er Pulp Fiction en mye større klassiker enn The Shawshank Redemption.

Lenke til kommentar

Det har også med hva man legger vekt på når man stemmer på filmene. Om man gir den karakter etter hvor godt håndverk det var, gode skuespillere, vakre bilder, god historie. Eller om man rett og slett gir den karakter etter din opplevelse av filmen.

Lenke til kommentar
"Folk" har ikke The French Connection i hodet når de stemmer på Pirates. En snodig sammenlikning.

Poenget var å illustrere at Topp 250 kun er en pop-liste. Pirates of the Caribbean er jo selvsagt ikke bedre enn French Connection.

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar
Med konspirsasjon så mener du at "hele" Tyrkia har forsøkt å få den inn på lista? Så vidt jeg vet så må det være en viss demografisk spredning før filmer kan komme inn på top 250.

Ikke «hele» Tyrkia nei, men i hvert fall 3982 tyrkere. Demografisk spredning har ikke noe å si, men man må være «regular voter» for at stemmen skal telle med til topp 250-beregningen. Hvor mange filmer man må stemme på for å bli regnet som en «regular voter» er det bare imdb som vet, men det kan virke som tyrkere er veldig aktive på imdb i hvert fall.

Er mange flinke tyrkiske hackere forresten. Kan jo være de kjører noen boter på imdb som voter alle tyrkiske filmer 10 av 10? Hvem vet …

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det en pop-liste. Folk stemmer, og de mest populære filmene havner øverst på lista. Og Pirates er en langt bedre eventyrfilm enn The French Connection.

French Connection er ingen eventyrfilm, men i motsetning til Pirates of the Caribbean er det en bra film. Tror ikke helt du skjønner forskjell på populær og bra. Det er ikke alltid det samme vet du.

Lenke til kommentar
French Connection er ingen eventyrfilm, men i motsetning til Pirates of the Caribbean er det en bra film. Tror ikke helt du skjønner forskjell på populær og bra. Det er ikke alltid det samme vet du.

Jo, fordi den første Pirates-filmen er en god eventyrfilm, ergo er den også en god film sånn generelt. At den i tillegg er populær utelukker ikke at den faktisk kan være bra også. Det er noen ganger det samme vet du.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...