Gjest medlem-82119 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 I parkeringsvedtektene står det at parkeringslappen skal ligge synlig for kontroll. Derfor får man parkeringsbot hvis f.eks lappen blåser ned på gulvet når man lukker døra. Tenkte da på når jeg er ute og kjører med våte/fuktige klær eller legger en våt paraply i bilen. Da samler det seg fort dugg på innsiden av vinduet, slik at parkeringslappen skjules. Kan da en parkeringsvakt henvise til vedtektene og gi parkeringsbot fordi parkeringslappen ikke er synlig? Hvis nei er det jo fristende å se om det finnes en boks med dugg å få kjøpt og bruke den som parkeringslapp? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Tror du får bot ja, det ville ikke forundret meg om du fikk bot hvis ett tre ramlet over bilen din og skjulte parkeringslappen heller. Hvis man skulle fått parkere gratis hver gang fordi bilen var full av dugg tror jeg nok de fleste ville gjort det hehe Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Ja det er jo dette som er problemstillingen. På den ene siden er man ikke herre over naturens gang, ihvertfall ikke uten videre, og man bryter jo teknisk sett noen vedtekter her. Samtidig så er det jo sånn at det vil bli utnyttet hvis det er så lett. Litt dugg nede ved vinduet når man parkerer eller står parkert så kan man jo tørke det vekk men siden man vet at det skjuler at man ikke har lapp så er det fristende å la være. Man kan jo også se for seg at man kliner bilens venstre side og front så tett opp til et hjørne og går ut via passasjersiden. Parkeringsvakten vil da ikke ha tilgang til å sjekke om man har lapp, samtidig som det ikke er forbudt å parkere nær en vegg (med mindre det er utenfor oppmerking). Skal man dra det helt ut så kan man legge en falsk parkeringsbot i vinduet og gamble på at en parkeringsvakt tror at noen andre allerede har gitt bot. Man får jo ikke to bøter samtidig, såvidt jeg vet. Men tilbake til duggen. Er det påbudt å fjerne dugg fra vinduet før man forlater bilen, og vil man få bot hvis det er dugg på vinduet siden parkeringslappen ikke er synlig??? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Ja det er jo dette som er problemstillingen.På den ene siden er man ikke herre over naturens gang, ihvertfall ikke uten videre, og man bryter jo teknisk sett noen vedtekter her. Samtidig så er det jo sånn at det vil bli utnyttet hvis det er så lett. Litt dugg nede ved vinduet når man parkerer eller står parkert så kan man jo tørke det vekk men siden man vet at det skjuler at man ikke har lapp så er det fristende å la være. Man kan jo også se for seg at man kliner bilens venstre side og front så tett opp til et hjørne og går ut via passasjersiden. Parkeringsvakten vil da ikke ha tilgang til å sjekke om man har lapp, samtidig som det ikke er forbudt å parkere nær en vegg (med mindre det er utenfor oppmerking). Skal man dra det helt ut så kan man legge en falsk parkeringsbot i vinduet og gamble på at en parkeringsvakt tror at noen andre allerede har gitt bot. Man får jo ikke to bøter samtidig, såvidt jeg vet. Men tilbake til duggen. Er det påbudt å fjerne dugg fra vinduet før man forlater bilen, og vil man få bot hvis det er dugg på vinduet siden parkeringslappen ikke er synlig??? Man får bot hvis lappen ikke er LETT synlig, dvs at man må forsikre seg om at den er synlig før man forlater bilen. Hvis dugget skulle kommet etter at man forlater bilen tror jeg du skulle fått problem med å bevise dette... Var en annen bruker her som i all hast hadde lagt boten med baksida opp og han måtte pent betale selvom han hadde betalt riktig sum, så det er sikkert nulltoleranse for slike ting. Har forresten alltid hatt lyst til å fylle hele fronten med gamle lapper og en som er gyldig for å se hva som skjer, men regner med at jeg da får bot. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Det kommer nok under kravet om at den skal være lett synlig, ja, så å fylle opp med lapper går nok ikke. Vinterstid er det jo frost, og frosten dekker også vinduet. Skraper parkeringsvakta ruta eller gir han bare bot hvis han ikke får se gjennom ruta? En splash med en vannflaske over ruta før man forlater bilen kan da spare oss for mange tusenlapper om man parkerer ofte i f.eks til femtilappen i timen. Jeg er også fristet til å montere denne på bilen og vente til parkeringsvakten kommer: http://www.youtube.com/watch?v=fDrzMGdYWZc Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Regner med at de skraper bort isen, men avogtil så får man is på insiden, da vet jeg ikke helt hva dem gjør. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Tror du får bot ja, det ville ikke forundret meg om du fikk bot hvis ett tre ramlet over bilen din og skjulte parkeringslappen heller. Hvis man skulle fått parkere gratis hver gang fordi bilen var full av dugg tror jeg nok de fleste ville gjort det hehe Det spørs om ikke et tre som ramler over bilen vil gå innunder det man kaller "force majeure", og således ikke kan lastes vedkommende bileier, men dugg på rutene er nok derimot ikke noe parkeringsselskapene velger å ta hensyn til. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Vinterstid er det jo frost, og frosten dekker også vinduet.Skraper parkeringsvakta ruta eller gir han bare bot hvis han ikke får se gjennom ruta? Jeg har en gang opplevd å komme tilbake til bilen min der nederste venstre og høyre hjørnet av ruten var skrapet ren for is av parkeringsvakten. :!: Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Javel, så skraper de ruta på utsiden ihvertfall. :!: Neste skritt er vel å kontakte et bilredningsfirma som kan dirke opp døra slik at de kommer inn i bilen og får sjekket lappen men det gjør de vel ikke ennå Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Dette er jo ein heller kurant sak? Vedtektene sei at billetten skal liggje synleg for kontroll. Det er då kjøpar av billetten som har ansvaret for at denne skal klårt liggje fram slik at eventuelle kontrollørar kan sjå denne. Dette vil vere ditt ansvar og parkeringsselskapet kan ikkje lastast fordi at du sjølv ikkje vil setje i verk tiltak for å gjere denne synleg nok. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Dette er jo ein heller kurant sak? Vedtektene sei at billetten skal liggje synleg for kontroll. Det er då kjøpar av billetten som har ansvaret for at denne skal klårt liggje fram slik at eventuelle kontrollørar kan sjå denne. Dette vil vere ditt ansvar og parkeringsselskapet kan ikkje lastast fordi at du sjølv ikkje vil setje i verk tiltak for å gjere denne synleg nok. Force Majeure. Ting som er fullstendig utenfor din kontroll kan du ikke lastes for. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Men så må jo det også særs mykje til for at det ikkje skal vere fysisk mogleg å gjere billetten klårt synleg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Saken her gjaldt jo dugg på innsiden. Har man vært ute i snøværet eller regnværet og setter oss inn i en varm bil dugger det fort på innsiden. Hvis man da kjører en kort strekning og parkerer kan dugg på innsiden av vinduet hindre innsyn til parkeringslapp. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Og i så fall bør man fjerne duggen før man går. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Ingen som har prøvd å produsere falske parkeringslapper selv? Med litt jobb bør det vel være ganske vanskelig for parkeringsvakta å sjekke om de er ekte? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Bortsett fra at de aller fleste antageligvis har et unikt serienummer? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Kanskje det - men sjekkes disse av parkeringsvakt? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Saken er jo ganske enkel så skjønner ikke problemet. 1. DUGG Er det så mye dugg at parkeringsvakten ikke kan lese lappen, men ser at noe ligger der så kan de skrive bot og notere at det var en lapp der men uleselig pga dugg. Vedkommende må da sende inn kopi av parkeringslappen som viser at vedkommende har betalt for å stå der i det oppgitte tidsrommet hvor boten er skrevet ut. - Ja, man kan da få tak i en lapp som er betalt for i det tidsrommet av bilen ved siden av eller noe, men da må man jo jobbe litt for det 2. LAPPEN HAR FALT NED ELLER SNUDD SEG Same shit, parkeringsvakten skriver bot og om de klarer å lese baksiden av lappen så noterer de ned nummeret som vises. Dette er et unikt nummer og man kan da sende inn parkeringslappen og få slettet kravet. Kan parkeringsvakten ikke se lappen, så blir det bot uansett. Men man bør da være såpass oppegående og se at lappen ikke detter ned når man lukker døra. Heller ikke ha vinduene nede når man forlater bilen. Lenke til kommentar
Cubesmith Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hvis lappen er lite synlig eller har falt på gulvet kan man klage. Sålenge du har betalt og har en god tone når du klager vil du sansyneligvis slippe å måtte betale. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Fikk bot for rim: http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3369317.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå