pierce007 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Får en overtidsbetaling hvis en jobber mere enn de dagene en er sykemeldt? Jeg er for tiden 40& sykemeldt, og på enkelte dager kan det være behov for å jobbe overtid, men dette er ikke pålagt. Kan jeg da få betalt for dette? Eller hva sier konkret loven om slikt? Lenke til kommentar
brultus Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Får en overtidsbetaling hvis en jobber mere enn de dagene en er sykemeldt? Jeg er for tiden 40& sykemeldt, og på enkelte dager kan det være behov for å jobbe overtid, men dette er ikke pålagt. Kan jeg da få betalt for dette? Eller hva sier konkret loven om slikt? Hvis du klarer å jobbe mer, kan du jo gå ned i 20% sykemelding. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 På jobben vår er det ikke lov å jobbe overtid før 7 dager etter endt sykemelding. Hvorfor du skulle få jobbe overtid i utgangspunktet når du er sykemeldt, skjønner jeg ikke.. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hvis jeg ikke husker helt feil så kan en jobbe så mye som helsen tillater, men inntekten vil gå til fradrag på sykepengene. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Det å jobbe mer enn 60% av normaltid hvis du er 40% sykemeldt minner mistenkelig om trygdesvindel i mine ører. Men jeg kan ikke loven, så det er bare hva jeg tenker. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Du har bare krav på overtidsbetaling hvis du blir pålagt overtid av arbeidsgiver normalt utover 9 arbeidstimer pr dag eller 40 timer pr uke. Arbeidsgiver har ikke lov å pålegge delvis sykemeldte mer arbeidstid enn sykemeldingen tilsier. Så svaret er nei, du har ikke krav på overtidsbetaling. Sykepengene skal kompensere bortfall av arbeidsinntekt. (Se folketrygdeloven §8-1). Som sagt over er det trygdesvindel å ikke si fra dersom arbeidsinntekten din blir høyere enn sykemeldingen tilsier. Søk opp arbeidsmiljøloven §10-6 på lovdata.no ang overtidsbetaling og Folketrygdeloven kapitel 8 angående sykepenger. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Havar har rett. Du må over 37,5 timer, eller 40 timer i uka for å få overtidstimer. Du får bare mer betalt av arbeidsgiver og mindre fra andre steder. Du ender bare i null uansett. Ville ikke automatisk ha kalt dette for svindel. Ikke før en feil skjedde. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Er faktisk enkelte bransjer som har forhandlet frem avtaler som gir overtid i det man passerer avtalt arbeidstid, dvs. at de får overtid når de passerer 20 timer hvis de jobber i en 50% stilling. Tror også dette gjelder hvis de må jobbe f.eks. 5 timer på en dag hvor de egentlig var satt opp til 4 timer osv. Ser ikke helt logikken i dette, men men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå