Gå til innhold

Filosofi spm rundt de store mobil aktørene (langt)

news24

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mange gode spm og innlegg her i diskusjonsforumet, og på mange mange andre nettsteder, så har jeg gjort meg opp noen tanker og filosoferinger om ting....

Det virker på meg som om profesjonelle testeres meninger og preferanser veldig ofte avvviker med hva forbrukerne foretrekker og liker. Testresultater er vel i 9 av 10 tilfeller veldig subjektive. Men det må de også til en viss grad være, for hvis man skal putte inn data i et skjema og regne ut ting, så blir vel det hele veldig klinisk. Et godt eksempel på det er vel kvaliteten på en musikkavspiller. En nøytral klinisk test sier lite om hvordan et menneske vil oppfatte lyden. Men igjen så er det forskjell på oss mennesker.

La meg gå videre.... En ting alle kan være enige om er at Apple med sin iPhone har vært bra for bransjen. Endelig våknet de store produsentene opp fra sin dvale på laurbærene. Ser man tilbake, så virket det som om bransjen ikke var særlig villige til å utforske og fornye mobiltelefonene.

Nokia er et eksempel på en mobilprodusent som, etter min mening, fokuserer på og lager altfor mange mobiler. Da tenker jeg ikke på den totale produksjonen, men på variasjonen av modeller. Det er frustrernde for forbrukerne å kjøpe en fullspekket Nokia mobil som er fra øverste hylle, for bare etter 2 måneder senere oppdage at den har rast ned tre hylleplasser. Det er derfor Apple har klart å gjøre suksess, fordi de holder seg til foreløpig 1 modell. Apple fornyer/oppgraderer sin mobil på samme tidspunkt hvert år, også er de alltid flinke til å gi ut oppdateringer som også er kompatible med eldre utgaver av samme modell.

Sony Ericsson gjør samme feilen som Nokia. Altfor mange modeller å velge i. Dessuten lurer jeg på hvor langt inne det satt (og til dels fortsatt sitter) for Sony Ericsson å gi ut et bra kamera sammen med en god Walkman spiller. Det å f.eks gi ut Satio modellen UTEN en 3.5 mm jack er jo uhørt. Ja, det følger med en overgang i esken, men det er ingen unnskylding i 2009. Hvis selskapet hadde våknet opp fra sin slappe holdning til forbrukerne, så hadde muligens selskapet beholdt sin storhetstid fra den gangen de lanserte K800i.

Noe av problemet til Nokia og Sony Ericsson er at de vil melke altfor mye ut av kundene sine ved å lansere 10 forskjellige utgaver av samme modell. Dermed stopper utviklingen opp.

HTC har blitt en stor "ny" aktør på markedet, takket være en slu avtale med Microsoft og Windows Mobile. Fordi de har stått for ca 80% av all WM mobiler i verden, så har støtten fra Microsoft vært enorm. Nå som selskapet har blitt stort, og muligens mer uavhengig, så beveger de seg mer mot Android. Dette er jo et tegn på at Microsoft ikke har den store kontrollen på HTC lenger. HTC på sin side har forstått at Android er fremtiden. Man skal nok ikke se bort ifra at HTC en eller annen gang i fremtiden kommer til å lansere sitt eget operativsystem. Selv om dette er ekstremt ressurskrevende og en lang prosess.

Jeg tror at Nokias satsning på Maemo er interessant, men jeg tror det kan være en middlertidig suksess. Nokia burde kjøpt opp Palm, og satset på webOS som de har laget fra bunnen av. For det er et særdeles stilig OS og har samme "eye candy" nivå som Apple sitt iPhone OS.

Videre tror jeg at fremtiden ligger i å produsere få modeller, kanskje bare ha 1-3 modeller i 2 sjikt. Dette er for å forhindre forvirring og frustrasjon hos forbrukerne. Fremtiden ligger i OS, ikke ene og alene i hardware specs og design.

Noe annet som også er viktig å merke seg er at selv om iPhone OS'et er svært stilig osv, så er det mange restriksjoner. Nokia sitt symbian for touch modellene er mindre eye candy, man OS'et kan alt. Det er ingen restriksjoner. For de som virkelig setter seg inn i et OS, så ser man ofte at det som er mindre vakkert ofte har den største effektiviteten og gir mer fornøyde brukere i det lange løp.

Derfor tror jeg at Apple MÅ skjerpe seg, fordi de fleste forbrukerne har allerede gjennomskuet dem med tanke på hvor enkelt og hjernedødt mange av applikasjonene deres er i App Store. Men de fleste lar seg lure, og min påstand er alltid at vi som mennesker er overflatiske. Derfor lykkes Apple så godt.

Endret av news24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...