Robocoop Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg kjøper ofte en liter med olivenolje på butikken, men det går ganske fort unna. Steiking, litt på brødskiva av og til, på pizza og over middagsmat. I tillegg har jeg litt i brøddeigen. Tror jeg bruker 1 liter i måneden. Er det for mye? Lenke til kommentar
Gege Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Anbefaler ikke olivenolje til steking av kjøtt og andre ting. Det setter smak og olivenstekt kjøtt er vel ikke godt. Bruk heller en mer nøytral olje som raps, soya eller solsikke olje, når du skal steke ting. Endret 5. november 2009 av Gege Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Sving heller inn på en innvandrersjappe og kjøp 5L dunker. Spørsmålet angående steking er om den er kaldpresset eller ei. Kaldpresset egner seg ikke til steking. Mens andre typer fungerer helt utmerket. Dessuten prøv dette på salat istedenfor thousand island; en dæsj olivenolje, saften fra en halv sitron og salt&pepper. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Så lenge du ikkje steiker på høg temperatur, går det fint å nytte olivenolje. Ved høg varme t.eks. ved wokking, bør du gå for raps eller solsikkeolje. Eg nyttar fyrstnemnde, solsikkeolje har ein tendens til å skvette litt meir. Olivenolje som har trukke inn i kjøt, i lag med salt og pepar er fortreffeleg! Og utfrå opplysningane frå TS, ser eg for meg at han er av same oppfatting... Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jo, men olivenoljen setter jo sterk smak på feks kjøttet. Da blir vel den gode kjøttsmaken druknet i olivenoljen? (Her gjorde EU sin reklamekampanje mot nordeuropa på 90-tallet en god jobb! En stund ville jo "alle" drukne maten sin i olivenolje, men jeg trodde vi hadde kommet oss over dette nå...) Nei, selv bruker jeg bare raps- , mais- eller solsikke-olje til steking og marinade. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Jeg bruker en vanlig olivenolje oftest. Landlord fra REMA eller ybarra virgin Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg bruker en vanlig olivenolje oftest. Landlord fra REMA eller ybarra virgin Landlorden er garantert blandingsprodukt, noe de fleste er. Virgin er andregangspressing. Begge fungerer til steking. Men skal du ha høye tempraturer så er virgin unødvendig da den vil miste aroma når tempratur kommer på 70C. Ellers er det en myte at olivenolje skal man ikke bruke til steking. Hele middelhavetsområde motbeviser vel den påstanden rimelig greit. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Så lenge du ikke er feit så kan du vel bare kjøre på med disse oljene da de er av det sunne slaget ? Lenke til kommentar
SageggA Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Transfettsyrer kan medføre en større risiko for hjertesykdom enn en tilsvarende mengde mettede fettsyrer. Mennesker fra kulturer som bruker mye olje, vet dette og bruker heller raspolje til steking!! (vær bare glad for kunnskap dere får gjennom diskusjon.no, da det er litt slitsomt med all skrivinga!) Spar olivenoljen til salatdressinger, brødbaking supper og sauser. Eller kanskje en skje hver kveld istedet for tran? En skje olivenolje etter måltid får også futt på avføringen;! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Hvordan vet du det? Hvor har du det i fra? Høres ut som en konspirasjonsteori. Tviler på at vanlige steketemperaturer er i stand til å endre olivenolje. Hvor er bevisene? Lenke til kommentar
SageggA Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Hvordan vet du det? Hvor har du det i fra? Høres ut som en konspirasjonsteori. Tviler på at vanlige steketemperaturer er i stand til å endre olivenolje. Hvor er bevisene? Redd nå, hva? Allmennkunnskap i mitt miljø dette, og du finner helt sikkert "bevis" dersom du leter i litteratur. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Redd nå, hva? Allmennkunnskap i mitt miljø dette, og du finner helt sikkert "bevis" dersom du leter i litteratur. Isåfall allmennkunnskap som ikke har noen beviser. Alt har med tempratur å gjøre. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Så lenge du ikkje steiker på høg temperatur, går det fint å nytte olivenolje. Ved høg varme t.eks. ved wokking, bør du gå for raps eller solsikkeolje. Eg nyttar fyrstnemnde, solsikkeolje har ein tendens til å skvette litt meir. Olivenolje som har trukke inn i kjøt, i lag med salt og pepar er fortreffeleg! Og utfrå opplysningane frå TS, ser eg for meg at han er av same oppfatting... Eg kjøpte ei flaske rapsolje og synest den skvetter veldig i steikepanna. Lenke til kommentar
Ram's Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Transfettsyrer kan medføre en større risiko for hjertesykdom enn en tilsvarende mengde mettede fettsyrer. Mennesker fra kulturer som bruker mye olje, vet dette og bruker heller raspolje til steking!! (vær bare glad for kunnskap dere får gjennom diskusjon.no, da det er litt slitsomt med all skrivinga!)Spar olivenoljen til salatdressinger, brødbaking supper og sauser. Eller kanskje en skje hver kveld istedet for tran? En skje olivenolje etter måltid får også futt på avføringen;! Kilder takk. Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Hvordan vet du det? Hvor har du det i fra? Høres ut som en konspirasjonsteori. Tviler på at vanlige steketemperaturer er i stand til å endre olivenolje. Hvor er bevisene? Redd nå, hva? Allmennkunnskap i mitt miljø dette, og du finner helt sikkert "bevis" dersom du leter i litteratur. Hvorfor skal _VI_ finne bevis på noe du slenger ut? Kan ikke du med dette miljøet ditt, opplyse oss med fakta/kilder før du kommer ut med slike påstand? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Så lenge du ikkje steiker på høg temperatur, går det fint å nytte olivenolje. Ved høg varme t.eks. ved wokking, bør du gå for raps eller solsikkeolje. Eg nyttar fyrstnemnde, solsikkeolje har ein tendens til å skvette litt meir. Olivenolje som har trukke inn i kjøt, i lag med salt og pepar er fortreffeleg! Og utfrå opplysningane frå TS, ser eg for meg at han er av same oppfatting... Eg kjøpte ei flaske rapsolje og synest den skvetter veldig i steikepanna. Det gjør det faktisk. Husker en voldsom spruting da jeg brukte rapsolje. Den er vel stort sett flerumettet. Lenke til kommentar
SageggA Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Hvordan vet du det? Hvor har du det i fra? Høres ut som en konspirasjonsteori. Tviler på at vanlige steketemperaturer er i stand til å endre olivenolje. Hvor er bevisene? http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...sfett_2886a.pdf + litt konspirasjon Endret 8. november 2009 av SageggA Lenke til kommentar
SageggA Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Transfettsyrer kan medføre en større risiko for hjertesykdom enn en tilsvarende mengde mettede fettsyrer. Mennesker fra kulturer som bruker mye olje, vet dette og bruker heller raspolje til steking!! (vær bare glad for kunnskap dere får gjennom diskusjon.no, da det er litt slitsomt med all skrivinga!)Spar olivenoljen til salatdressinger, brødbaking supper og sauser. Eller kanskje en skje hver kveld istedet for tran? En skje olivenolje etter måltid får også futt på avføringen;! Kilder takk. Du skal aldri steke i olivenolje, ikke bare pga den sterke smaken, men fordi det er helseskadelig! Problemet er at når man varmer opp olja så mye som man gjør når man steker, så oksiderer olja i tillegg til at det dannes transfettsyrer!! Transfettsyrer og mettede fettsyrer øker risikoen for hjertesykdom. Hvordan vet du det? Hvor har du det i fra? Høres ut som en konspirasjonsteori. Tviler på at vanlige steketemperaturer er i stand til å endre olivenolje. Hvor er bevisene? Redd nå, hva? Allmennkunnskap i mitt miljø dette, og du finner helt sikkert "bevis" dersom du leter i litteratur. Hvorfor skal _VI_ finne bevis på noe du slenger ut? Kan ikke du med dette miljøet ditt, opplyse oss med fakta/kilder før du kommer ut med slike påstand? Fordi i miljøet mitt, hjemmeværende og premenstruelle kvinner over 40 på NordMøre, så bruker vi ikke kilder, bare mye høyrøstet fakta! Så det så! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå