pedersveinung Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hei, har litt problemer med update funksjonen i mysql, altså når jeg kombinerer dette med jsp. http://itgk.idi.ntnu.no/eksamen/gamle_eksa...%20JSP-folk.pdf Referer til oppdave 2d), hvis dere får opp denne linken. Ialfall så handler det om at jeg skal oppdatere en database som mottar parameteren "playername". (Handler om fotballspilere og om hvor mange kamper de har spilt. Får oppgitt tabellen playedgame(name,numberofgames) (der name er primærnøkkelen). Så skal jeg kode det slik at hvis vi får inn et navn som ikke er registrert, skal antall kamper settes til 1. Hvis spilleren allerede er i systemet, skal man plusse 1 på antall kamper han har fra før. Lurer på hvordan jeg skal gå frem her? Hvis det var uklart forklart, så si ifra, så skal jeg prøve å presisere mer. Mvh. Andreas Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hint: Siden dette er MySQL så må du bruke både INSERT og UPDATE. Andre DBMS har MERGE statement. Jeg har lest litt på eksamensoppgavene som ta for seg databaser, og jeg er sjokkert over hvor dårlige vaner de lærer dere. #1: I tabell [instructor] så er id definert med datatype int. Allikevel er det "riktige" svaralternativet UPDATE instructor SET lastname ='Strong' WHERE id ='2' '2' er her er streng, og databasen må konvertere dette til int. #2: INSERT reservation ADD (1,1,23); Her blir dere lært at det er greit å bruke INSERT uten å definere kolonner. Hvis en legger til en kolonne i tabellen på et senere tidspunkt så vil spørringen feile. #3: Dere lærer ikke å bruke JOIN i spørringer som involverer flere tabeller. Det er nesten 30 år siden 80-tallet. #4: Hvilken spørresetning er riktig for å liste alle instruktører som underviser mer enn en type trening?a. SELECT DISTINCT c1.instructorId FROM class AS c1, class AS c2 WHERE c1.instructorId = c2.instructorId AND NOT c1.type = c2.type; Kjære vene. Hvorfor ikke gjøre det litt enklere. F.eks. select instructorId from class group by instructorId having count(distinct type)>1 #5 MAsse rot med blanding av datatyper. Kolonner er definert som varchar, men burde vært int, og omvendt. I en spørring så virker det som Postnummer er definert som int. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå