Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lleil. til 1,000,000,- oppussing av kjøkken og verdiøkning


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Beklager litt rotete tittel. Saken er den at vi har kjøpt oss leilighet på 73kvm og god standard til 1,000,000,- kr, 80,000,- under takst. Dvs den er takstert til 1,080,000,-. Det vi syntes trakk mest ned med leiligheten var at kjøkkenet var gammelt og slitt. Vi driver derfor og snakker med diverse kjøkkenleverandører om å få et helt nytt kjøkken satt inn. Det jeg er veldig spent på er hvordan dette vil påvirke verdien av selve leiligheten ved gjensalg. Si at vi putter inn 80,000,- i et nytt kjøkken i klassisk stil, hvor mye kan vi forvente og få igjen for dette? Vi planlegger også og bytte ut det gamle vinylgulvet med skikkelig lamiat i en pen kirsebærfarge, i stil med benkeplatene på kjøkken. Vil vi få noe igjen for slikt småtteri ved salg? Har også tenkt og bytte skapdører til skyvedører på garderobene, ser for meg at dette også gir et bedre inntrykk av kåkens helhet.

 

Forøvrig ligger boligen i et veldig populært og godt ryktet boligområde, har 2 soverom og god romløsning. (Desverre) er bad og wc adskilt med 2 rom, om dette trekker opp eller ned vet jeg ikke. Det skal også nevntes at leiligheten ligger i første etg. Vi har planer om og montere innsynskjerming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige er at når folk som gjerne er litt etablerte fra før ser på leiligheter ser de på hvordan de kan få det til å se ut med deres personlige stil. Så hvis du har veldig mange personlige "toucher" rundt omkring kan dette bety at eventuelle kjøpere ser på dette som noe de må pusse opp og vil da ha motvirkene effet.

 

Det som øker verdien er hvis du selger den mer som et blankt ark der du har hvite og lyse farger som f.eks hvite fliser på bad og et veldig greit utseende og funksjonelt kjøkken. Parkett på gulv er også veldig lurt da dette øker tidsfølesen i leiligheten opp til moderne. Men litt funksjonele ting som skyvedør osv burde være et fancy pluss til alle aldersgrupper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hørt tidligere at som en tommelfingerregel får man igjen sånn ca det samme som oppussingen kostet. Det finnes sikkert eksempler begge veier, men det var i alle fall hovedbudskapet av da jeg skulle kjøpe og selge leilighet for noen år tilbake.

 

Mitt råd vil være at om dere pusser opp med tanke på å selge, velg noe nøytralt som du sier. Om dere pusser opp for å bo der selv, velg det dere liker best :)

Lenke til kommentar

Oppussing for som oftast tilbake det ein har brukt, dog unntak gjelder.

 

Avvikende standard iforhold til boligområdet generelt sett.

-Ein bruker ikkje 500K på marmorbenker i ei leiligheit til 1000K?

-Og ein leiligheit til 10mill så setter ein ikkje inn billigaste til Ikea

 

Kva type kjøpere som går for den aktuelle typen leiligheit

-"Flytt rett inn"-folk betaler meir for eit ok bad/kjøkken enn kva som er brukt på det

-Sære lysninger / stor egenart i løysninga kan trekke prisen ned

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...