Gå til innhold

Programvare til Canon 5200F

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har en Canon 5200F, som scanner alt fra lysbilder til farge fotos på papir. Det følger med et program som heter Arcsoft Photostudio som man skal bruke for og scanne, men det som følger med er jo så klart altfor gammelt for Vista, så nå må jeg finne nytt program som løser saken. Hvilket program finnes som vil kunne yte scanneren fult ut? Arcsoft kan ikke være det eneste!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke ArcSoft PhotoStudio, men er ikke det for bilderedigering og -organisering?

Den kan du erstatte med et hvert tilsvarende program som har støtte for Vista f.eks. Picasa, Gimp eller Photoshop Elements.

Selve skannerprogramvaren heter ScanGear og den kan du laste ned nyeste versjon fra Canon. Det er i alle fall en versjon som støtter Vista der. Det er også en skannerdriver for Vista der.

Hvis du skulle gå over til Windows 7, så ser det ikke ut til at det er noen ScanGear-versjon som støttes, men det er i alle fall drivere for skanneren som støtter Windows 7.

I tilfelle Windows Vista og Windows 7 kan man uansett benytte et alternativt skannerprogram som VueScan (latterlig billig å kjøpe, gratis prøveversjon og veldig bra kvalitet). Da må man sørge for at kompatibel skannerdriver fra Canon er installert på forhånd. Enkelt å kjøre direkte mot skanneren uten at det går gjennom et bildebehandlingsprogram.

Mulig det er slik at du starter ArcSoft PhotoStudio og skanner derfra gjennom ScanGear? Hvis ArcSoft-versjonen som fulgte med skanneren din ikke støtter Vista, så tror jeg du må bytte ut dette med et annet bildebehandlingsprogram som støtter Vista. Det ser ikke ut til at du får lastet ned nyere versjoner fra Canon. Heller ikke fra ArcSoft der det ser ut til at man må kjøpe for å få noe nyere. ScanGear støttes også i andre bilderedigeringsprogrammer som støtter TWAIN. Adobe Photoshop Elements er bra, forholdsvis rimelig og vil funke her. Sikkert andre programmer også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...