Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PSU sprengtes, trøbbel med ny PSU


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I går fikk jeg ny cpu, 2gb ekstra ram og en ekstra TB lagringsplass som jeg satte inn i pcen. Etter å ha oppdatert BIOS, så fungerte alt utmerket.

 

Derimot i dag, så startet jeg opp pcen, og skulle brenne ut en DVD, og der smalt det i PSUen. Heldigvis så hadde jeg en ekstra 550w PSU liggende, og monterte den. Nå derimot begynte problemene.

 

Jeg boota opp, og kom smertefritt frem til welcome-skjermen til windows, men så skrudde pcen seg plutselig av. Jeg åpnet kabinettet for å dobbeltsjekke at alle kabler stod i. CD-ROMen var den eneste jeg ikke hadde putta i, så jeg satt i den og starta opp igjen. Nå kom det boot failure, og jeg kom ikke lengre enn til post-skjermen før den skrudde seg av.

 

Jeg åpna opp kabinettet og kobla fra unødvendige ting, og satt igjen med 2gb ram, cpu, skjermkort(har ikke integrert), og en hdd.

 

Nå derimot kom ikke skjermen opp i det hele tatt.

 

Jeg satte inn en rambrikke på 1024, men samme symptomet - skjermen var svart.

 

Så satte jeg i alt igjen, og da kom skjermen opp, men akkurat det samme skjer. PCen skrur seg av etter 20-40 sekunder.

 

Jeg har sjekket at alle viftene går, og at alle kabler står i - og det gjør de.

 

Noen som har peiling på hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en PSU ryker "eksplosivt" så er det alltid muligheter for at det kan skade andre deler. Heldigvis skjer det ikke som regel, men du kan ikke utelukke det som en mulighet.

 

Det beste jeg kan annbefale er å strippe vekk alle deler osm du ikke trenger for å boote, resette bios og så begynne derfra. Legg til delene èn etter en og se hvor problemet evt. oppstår.

 

Hvis noe er blitt fysisk skadet av den døde PSUen så er det ofte dog hovedkortet som blir skadelidende.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke er noen temperaturfeil?

 

100% sikker.

 

 

Når en PSU ryker "eksplosivt" så er det alltid muligheter for at det kan skade andre deler. Heldigvis skjer det ikke som regel, men du kan ikke utelukke det som en mulighet.

 

Det beste jeg kan annbefale er å strippe vekk alle deler osm du ikke trenger for å boote, resette bios og så begynne derfra. Legg til delene èn etter en og se hvor problemet evt. oppstår.

 

Hvis noe er blitt fysisk skadet av den døde PSUen så er det ofte dog hovedkortet som blir skadelidende.

 

-Stigma

 

Jeg prøvde å starte opp uten "unødvendige" deler, men da, som jeg skrev i posten, så kom det ikke noe bilde på skjermen. Jeg også tror det er hovedkortet som har dødd, men måtte bare se etter om noen mer it-kyndige enn meg kanskje hadde noen bedre svar :)

 

 

Det er nok sant det Stigma sier, ryker psu så er det ofte HK som tar kvelden.

I mindre grad så blir også minne skadd av slikt.

 

Hvilken Psu er det snakk om som tok kvelden?

 

Det er en eldre NorthQ 400w som har holdt seg bra lenge(siden 2004), så kanskje på tide at den tok kvelden. Bare synd den dro med seg hovedkortet også ;)

Lenke til kommentar

Huff, ja jeg hadde en slik en selv og til den prisen jeg kjøpte den så var den kjempebra, men etter en tids bruk fant jeg ut at jeg skulle sjekke den litt nærmere og fatt elendige kondensatorer innvendig og flere som hadde "bulet" over.

 

Dette var vel starten på skepsisen min generelt til psu markedet som har vært oversvømt av dårlige psu'er.

 

Om du har mulighet så hadde det vært artig om du hadde demontert topplokket på psu'en og tatt en bilde av innmaten :)

 

Når det gjelder pcen din så anbefaler jeg deg at du tester komponentene en for en i en annen pc så du kan finne ut hva som tok kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...