Huginn Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hei! Jeg studerer for tiden til en bachelorgrad i fotografi i England, og i den anledning (men mest på grunn av min gadgetmani) kommer jeg til å skaffe meg et 5D mkII nå i den nærmeste fremtid. Det er penger å spare på å kjøpe det her og ikke i gamlelandet, og dermed blir det nok på amazon.co.uk jeg kjøper det. Der er det forøvrig satt ned med 450 pund. Koselig. Problemer melder seg kanskje når jeg skal ta det med tilbake til Norge til juleferien? Må jeg da betale moms på kameraet, selv om jeg nå strengt tatt bor i England (er her 7mnd i året minst)? Aner rett og slett ikke hvordan dette er, og strekker meg desperat etter de litt mer kunnskapsrike her på bruket. Pundet synker, og jeg kan spare en tusenlapp på å kjøpe kameraet på riktig tidspunkt - så jeg har ikke lyst til å vente for lenge. Samtidig er det kjipt med en flere tusen kroners smell på pungen i tollen på Gardermoen uten at jeg er forberedt på noe sånt. Veldig takknemlig for alle svar! - Henrik Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg studerte foto i England selv, og det var aldri noe problem å ta med seg masse dyrt fotoutstyr til Norge i ferier etc. Husker ikke reglene nøyaktig, men så lenge du bor mer eller mindre fast i England (noe du gjør dersom du studerer der), sakene er kjøpt der, og du tar med deg sakene tilbake til England innen tre måneder, tror jeg ikke du skal ha noen problemer. Det samme gjelder når/om du drar tilbake til Norge, mer eller mindre, så lenge du ikke har kjøpt utstyret de siste par-tre månedene før du drar. Mitt flyttelass da jeg skulle tilbake ble satt på to paller, et skjema fra tollvesenet ble fylt ut og vedlagt hver av dem, og dert hele ble hentet med lastebil i London. Det ble så sendt til Newcastle hvor det ble lastet ombord på fergen til Bergen, og kjørt med lastebil derfra. Jeg så ikke så mye som et papir før det hele ble mottatt, men det var tydelig at tollvesenet hadde åpnet saker og ting og sjekket (sannsynligvis etter narkotika). Ingen mva å betale. Off-topic: Hvor studerer du? Jeg var ved London College of Printing (som nå heter London College of Communication). Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hvis du pakker det ned sammen med orginale pappesker og bruksanvisninger og går på grønt, kanskje du kan få et problem om du blir stoppet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Har du meldt flytting til England, og flytter tilbake igjen, så blir det vel bare med på flyttelasset - tror ikke det blir noe problem. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Man skal ikke melde flytting som student. Det går uansett greit, gitt at du inne tre måneder returnerer sakene til landet du har kjøpt dem i. Etter ett år som bosatt i England, etter innkjøp av sakene, kan du fritt ta dem inn i Norge, så ta vare på kvitteringene. NB! Husker ikke helt fristene fra min egen studietid i England, men jeg tror ikke jeg er langt unna med tre måneder og ett år. Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Tusen takk for gode svar! Det som gjelder er altså å ta vare på kvitteringer og originalemballasje? Denne tre-måneders-grensa, hvordan fungerer den i praksis? Forteller jeg tollerne på flyplassen at jeg drar tilbake til England om en måned og at jeg tar med kameraet da? Går jeg isåfall da i "Varer å fortolle"-luka på Gardermoen? Regelen om ett år og deretter fri innførsel, gjelder den kun når jeg har oppholdt meg i England sammenhengende i ett år, eller regner den kun tid siden jeg flyttet hit? Studerer på University College Falmouth i Cornwall. - Henrik Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hvorfor bare ikke si att du har kjøpt det i Norge om de spør? Det er vel ganske normalt og ta med ett kamera over grenser. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Her står det meste av det du lurer på. Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Takk for tipset. Leste igjennom artikkelen, men den virket som den mer omhandlet personer som har meldt flytting til England. Det har jo ikke jeg. Lette rundt på siden i en halv evighet før jeg bestemte meg for å bare sende en mail og spørre. Den fikk jeg svar på idag: "Vi antar at du skal ta med deg kameraet ut igjen når du returnerer for videre studier, og du trenger da ikke å betale noen avgifter ved innreisen." Da blir det kanskje kamerakjøp idag. Tusen takk for hjelpen alle sammen! - Henrik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå