Krokus Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hei. Jeg trenger virkelig hjelp til å tyde gammel håndskrift fra 1870-tallet. Jeg er på jakt etter navnene til mine tipp tipp-oldeforeldre. Og kommer ingen vei videre i slektgranskingen før jeg har funnet ut hva som står her med sikkerhet. Er det noen kan se hva som står her? På forhånd tusen takk for alle tips! :-) For et større bilde av siden fra kirkeboka kan du sjekke dette bildet, hvor foreldrenes navn er på pkt. 7: Lenke til kommentar
Entonces Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Sånn umiddelbart tenker jeg "Ola Jakobsen og Mari Kristiansen", men vanskelig å si... Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Sånn umiddelbart tenker jeg "Ola Jakobsen og Mari Kristiansen", men vanskelig å si... Kvinner hadde vanligvis ikke navn som endte på sen på 1800-tallet. Etternavnene endte på datter, som alltid ble forkortet til dtr i kirkebøkene. Så jeg tror det står Ola Jakobsen og Mari Kristiansdtr. Iallfall er det bombesikkert at navnet hennes slutter med dtr. Måten det er skrevet på her, er helt typisk. Jeg har sett maken i et utall andre kirkebøker, og man ser det også på alle de andre kvinnenavnene på siden ovenfor. Endret 7. november 2009 av Beatnik Lenke til kommentar
Entonces Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Du har så rett, så rett, at jeg ikke tenkte på dette med datter/dotter/dottir selv. Men hvis Mari var datter av en eller annen Kristian, så er du jo godt på vei videre, Vegar. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Alltid like inspirerende å prøve å hjelpe en trådstarter som ikke gidder å verken takke eller overhodet komme med tilbakemelding på om ens anstrengelser har vært til noen hjelp. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Det kan du venne deg til like godt først som sist. Det er svært vanlig at trådstartere ikke har såpass folkeskikk at de takker for den hjelpen de har fått. I alle fall har jeg opplevd det et utall ganger. Har kastet bort masse tid på å prøve å hjelpe en utakknemlig tosk som ikke engang svarer. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Olu Jahobfer og Mavi Tmfhihnot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå