Machomannen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) For det første vet jeg minimalt om speilreflekskameraer. Men jeg vil gjerne kjøpe et. Jeg tenker å hvertfall bruker en 7000-15000 kr på det men har ingen maksgrense så lenge det ikke blir for ekstremt. Er jo amatør så trenger ikke noe utrolig proft kamera. Men jeg vil ha et kamera med: Macro Helst HD video-opptak 15 + megapiksel (Grunnen er at jeg ble anbefalt det.) Bra bildekvalitet generelt Gjerne god batteritid Hva foreslår dere? Oppdatering: Gjerne foreslå andre kamera selv om de ikke står til kriteriene! Har fått vite at jeg kan få bruke mer på kameraet så bare kom med forslag Endret 6. november 2009 av Machomannen Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Macro er det objektivet som bestemmer, og ikke kamerahuset. Så til det må du kjøpe deg et ekstra dedikert objektiv. Filming med DSLR er fremdeles i startfasen, og er derfor ikke særlig optimalt. Klart du kan få fine resultat, men det er vanskelig. Hva skal du med over 15 mp? Alle DSLR leverer generelt god bildekvalitet, og har også temmelig god batteritid (med mindre du bruker mye live view og filmer). Velg det billigste huset du liker og som passer i hendene dine, og ikke tenkt så nøye på de kriteriene dine. De billigste kameraene med video er vel Nikon D5000 og Canon 500D (har sikkert oversett noe nå, men det blir nok påpekt ganske snart). Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Pentax K-7. Kriminelt godt kamera ifølge tester. Ligger dessverre 100% over ditt budsjett, men det er bra. Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Jeg tror det kun er EOS 500D eller Nikon D5000 som nesten oppfyller dine krav til pris og HD video, bare ikke regn med at video skal fungere spesielt godt. Jeg har og testet K20D. Det er et typisk machomann kamera. Det vil koste 7000, uten video med kit objektiv. Endret 5. november 2009 av festen Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Pentax K-x er jo ett godt valg og: -Det kan filme -Det har meget bra bilde kvalitet -Har bildestabilisering i selve huset så du slipper tenke på å måtte kjøpe objektiver med stabilisering i seg. Absolutt ett kamera du bør sjekke ut, det koster mellom 4 og 5 tusen:) Lenke til kommentar
Machomannen Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Jeg skjønner, men hvis dere ser bort fra kriteriene, hva vil dere da anbefale? Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Det står at Pentax K-x passer for både nybegynnere og de litt mer erfarne så det passer jo perfekt, i tillegg har den alt du ville ha:) På fotovideo sin side står det "Pentax har gleden av å introdusere nok et digitalt speilreflekskamera, enkelt i bruk, lett i vekt, men samtidig med utrolige muligheter for amatør og familiefotografen." Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Det står at Pentax K-x passer for både nybegynnere og de litt mer erfarne så det passer jo perfekt, i tillegg har den alt du ville ha:) På fotovideo sin side står det "Pentax har gleden av å introdusere nok et digitalt speilreflekskamera, enkelt i bruk, lett i vekt, men samtidig med utrolige muligheter for amatør og familiefotografen." Jeg så en på youtube som ikke var så fornøyd. Det var noe med at kameraet automatisk skiftet ISO under filming. Det med AA batterier er noe jeg ikke er tilhenger av. Endret 5. november 2009 av festen Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Canon EOS 7D Kun kamerahuset til 7D koster jo 13 tusen, og han tenker å bruke 5000,-. Do the math Lenke til kommentar
Leifsol Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Canon EOS 7D Kun kamerahuset til 7D koster jo 13 tusen, og han tenker å bruke 5000,-. Do the math La du ikke merke til at trådstarter spurte om hva anbefalingen ble om en så bort fra kriteriene han kom med i første post. Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Canon EOS 7D Kun kamerahuset til 7D koster jo 13 tusen, og han tenker å bruke 5000,-. Do the math La du ikke merke til at trådstarter spurte om hva anbefalingen ble om en så bort fra kriteriene han kom med i første post. Jeg tviler på at han mente at vi skulle se vekk i fra at han skulle bruke 5000,- jeg tror at han mente vi skulle se vekk i fra kriteriene til kamera. Tviler liksom på at han vil bruke så mye som 13 tusen kroner på sitt første kamera, men men:) Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Macro - Kan være vanskelig å få til med ditt budsjett. Du kan jo se om du kan klare deg med et kitopjektiv med relativt kort nærgrense. Jeg vet ikke hvem av dem som er kortest, men Nikons er ikke så verst, i hvert fall. 15 + megapiksel - Hvorfor? har du noen spesielle planer om veldig, veldig store print? Med ditt budsjett ville jeg ikke ha lagt særlig vekt på om det var 10, 12 eller 15 megapixler. Lenke til kommentar
Machomannen Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Så litt på dette: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=99249# Vet det er dyrt, men hva syns dere? Som sagt har jeg ikke spesielt peil Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Så litt på dette: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=99249# Vet det er dyrt, men hva syns dere? Som sagt har jeg ikke spesielt peil Her er ett kamera som i tillegg tåler regn og vann. Ett skikkelig robust kamera:) som i tillegg er ett meget godt kamera:) Jeg har nettopp kjøpt det selv og jeg liker det veldig godt og gleder meg til fisketurer osv hvor jeg slipper å tenke på å måtte legge det vekk hvis det begynner å regne sånn som det gjør så mye av i bergen:P http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=107477 I den linken jeg gav får du i tillegg 2 objektiver som er vanntett:) Endret 6. november 2009 av johnny87 Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Med et navn som Machomannen burde du jo ha et macho kamera, og da er det kun Nikon som gjelder! Selvsagt er et 50D et topp kamera, men jeg mistenker at du har sett deg litt blind på de 15 megapixlene det har (hvem har anbefalt det for deg, en total amatør???). Skulle JEG kjøpe mitt første kamera, ville jeg ikke brukt 13000 kr på det... Jeg mener det er likegyldig om du kjøper Nikon D5000, D90, Canon EOS 500D, 50D eller Pentax K-7. (Eller kanskje et Olympus eller Sony?). Som en grunnregel anbefaler jeg alltid nybegynnere å kjøpe det nest billigste en produsent tilbyr! Selvsagt er 50D kjempebra, men det er alltid kjedelig å bruke masse penger på noe du kanskje går lei av etter en måned. Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hvis du skal holde deg til de kriteriene du har satt, er vel det eneste valget ditt et Canon EOS 500D. Men hvis vi ser bort fra tullet med megapiksler, har du litt mer å velge i: Canon EOS 500D Nikon D5000 Nikon D90 Pentax k-x Pentax k-x bruker visst AA-batterier, så jeg vil tro batterilevetiden er ganske laber uansett. Fordelen er jo at det er ekstremt billig å kjøpe nye batterier, og det er ikke noe problem å ha med deg flere titalls oppladbare batterier, og da står du plutselig igjen med et kamera som takler flere tusen bilder uten å måtte lades. Og hvis du var interessert i makro, her har du et par anbefalinger til hvert av de tre merkene jeg listet: Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Nikon Micro-Nikkor 60mm f/2,8 Har ingen peiling på Pentax-optikk, men Sigma og Tamron leverer gode alternativer, for eksempel Tamrons 90mm eller Sigmas 105mm. Disse kan du også få i Nikon- eller Canon-fatning. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Pentax k-x bruker visst AA-batterier, så jeg vil tro batterilevetiden er ganske laber uansett. Fordelen er jo at det er ekstremt billig å kjøpe nye batterier, og det er ikke noe problem å ha med deg flere titalls oppladbare batterier, og da står du plutselig igjen med et kamera som takler flere tusen bilder uten å måtte lades. Tro om igjen. 3-4 sett med Eneloop batterier og en god 4 kanals lader er tingen. Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Pentax k-x bruker visst AA-batterier, så jeg vil tro batterilevetiden er ganske laber uansett. Fordelen er jo at det er ekstremt billig å kjøpe nye batterier, og det er ikke noe problem å ha med deg flere titalls oppladbare batterier, og da står du plutselig igjen med et kamera som takler flere tusen bilder uten å måtte lades. Tro om igjen. 3-4 sett med Eneloop batterier og en god 4 kanals lader er tingen. Jøss, jeg er imponert. Det ble postet en link på forumet som viste hvordan den briljerte på høye ISO-verdier også. I tillegg er det raskt med 4,7 bilder i sekunder, og hvis autofokusen er like god som på K200, er dette ekstremt mye kamera for pengene! Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Som en grunnregel anbefaler jeg alltid nybegynnere å kjøpe det nest billigste en produsent tilbyr! Selvsagt er 50D kjempebra, men det er alltid kjedelig å bruke masse penger på noe du kanskje går lei av etter en måned. Jeg anbefaler rebel serien til Canon pga av lav vekt sammen med IS objektiv. Det veier raskt litt for mye med solide kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå