Gå til innhold

NAV nekter utbetaling.

Paulex

Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig bare litt på hvordan rettigheter jeg har når jeg er "arbeidsledig", og ikke har krav på dagpenger enda.

Jeg leier ett hus sammen med 2 andre og har faste utgifter på kun 2500 per. månde.

Jeg har nå gått uten lønn siden i starten av august og har vært i dialog med NAV i nå en månde.

De sier at om jeg ikke går på kurs arrangert av NAV så har jeg ikke krav på ETT øre.

Akkuratt nå har jeg søkt på jobb og jeg har vært på 1 jobbinterview, og jeg ser ikke da poenget i å delta på ett "nav-jobbkurs" hvor jeg skal lære meg å skrive søknad og kanskje få hjelp til å finne jobb når jeg FINNER jobb etterhvert på egenhånd.

Akkuratt nå har jeg vist til NAV at jeg ikke har fått noe inn på konto siden starten av august, og nå står det -650 kroner på kontoen.

Jeg har dokumentert husleie kontrakt og ALL dokumentasjon er gitt.

HVORFOR kan de ikke hjelpe meg? Jeg trodde alle mennesker hadde krav på attføringspenger og penger til livsopphold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nav har problemet med at det er eit ekstremt komplekst regelverk dei har å forholde seg til, dermed blir det "forenkla" hjå den enkelte saksbehandler til å inneholde slike punkt som er krav for å få støtte.

Tipset eg vil gi er å delta , då har ikkje du vore motvillig og dei kan ikkje peike på det som eit punkt som hindrer støtte.

Lenke til kommentar

Er ikke noe menneskerett å penger! Om de sier du må delta på et kurs for å kvalifisere, så dra for pokker på kurset da. Regn timelønn for det, så ser du nok at det er en godt betalt jobb.

Om du ikke klarer deg økomomisk, så får du dra på sosialen sammen med narkisene. ;)

Lenke til kommentar

Når du stiller krav til staten så er det minste du må regne med at de stiller krav tilbake!

Er ikke noe menneskerett å få penger! Om de sier du må delta på et kurs for å kvalifisere, så dra for pokker på kurset da. Regn timelønn for det, så ser du nok at det er en godt betalt jobb.

+1

Lenke til kommentar

Det som jeg tydeligvis ikke fikk klart nok frem var at jeg har ventet på det siden august hvor jeg først ble arbeidsledig. Og nå har jeg søkt på ett godt antall jobber og har senest i DAG vært på jobbinterview på en jobb som jeg da antakeligvis får etterhvert når papirer og alle parter er enige.

Jeg har selvfølgelig sagt meg villig til å delta på ett kurs om det er nødvendig for å kunne få hjelp med husleie, strøm og mat ect. men jeg har også sagt at jeg ikke ser helt poenget med det når det er godt mulig at jeg har en jobb kanskje neste uke.

Det som er problemet er at jeg trenger penger NÅ, siden jeg har blitt sjonglert mellom ca. 3-4-5 personer på mitt lokale NAV kontor, hvor alle sier ifra seg ansvaret og gir meg til en annen saksbehandler. Nå nylig fikk jeg en telefon fra en dame som hadde med Lån og Gjeld å gjøre, hvorfor skal jeg snakke med henne liksom? Det skjønte ikke henne heller, og visste ikke hvorfor jeg var satt i kontakt med henne.

Jeg vet om folk som sitter på rævva dag inn og dag ut og mottar støtte fra nav/ sosialkontoret som nå er slått sammen til ett stort kaos.

Saksbehandler har i en samtale sagt at jeg ikke er PLIKTIG å delta på kurs for å få sosial støtte til leie og mat en periode. En periode som kanskje er bare 1 månde. Jeg har jo ikke akkuratt planlagt å sitte på rævva i 10 år og motta skattebetalerenes penger, jeg har selv betalt skatt i mange år og har ikke dårlig samvittighet for å få hjelp.

Hvis dere som kommer med frekke kommentarer og sier at jeg kan dra på sosialen sammen med narkisene hadde havnet i samme situasjon som meg hadde dere faen ikke brukt energi på å poste det inn i denne tråden. Kom med noe konstruktivt eller finn på noe annet.

Har aldri sagt at jeg nektet å gå på kurs, jeg bare sa at jeg ikke skjønte poenget med det. Jeg har sagt til saksbehandler at hvis det er det som må til så drar jeg jo lett på ett kurs.

Men tilbake til poenget så skjønner jeg fortsatt ikke at de kan sitte på rævva og gi blanke i at de siste bevegelsene på kontoen min er 4*purring 59,- og ikke ha lyst til å hjelpe til før jeg sikkert har fått 20 til.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det var frekt av meg å si at du skulle gå på sosialen, men stemningen i tråden forsures av andre krasse innlegg. Poenget mitt er at det at du mangler penger i seg selv ikke er noe Nav bryr seg om mtp. dagpenger. Alt etter din situasjon kan du få dagpenger selv om du har masse penger fra før, og du kan bli nektet dagpenger selv om du er blakk som ei kirkerotte. Det er andre ting som avgjør. I slike situasjoner kan man benytte seg av sosialkontoret, som nettopp bryr seg om behovet for penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...