Trustnoone Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Jeg er ute etter kabinetter som er egnet for å montere avsugsvifter for å transportere vekk varme. Grunnen til dette er at maskinene mine er plassert i noen overskap og jeg har litt problemer med varme inne i skapet. Pr i dag så bruker jeg 2 stk ventilasjonsvifter. Dette fungerer nogenlunde til dagelig bruk, men så fort maskinene blir belastet stiger temperaturen i skapet fort opp i 30-35 grader. Planen min er da å finne pckabinetter som er egenet til å koble disse avtrekksrørene direkte på kabinettene for å transportere varmen ut av skapet. Noen som vet om egnede kabinetter for dette, eller må jeg ty til noe selvmekk? Endret 5. november 2009 av Trustnoone Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det der så direkte porrigt ut. Men jeg tipper at du må ty til gode gamle David Remel her. Sørg for at alt er tett, lag et hull i bunn og monter avtrekk øverst. Lag gjerne en liten labyrint innvendig så du er sikker på at luften kommer gjennom hele maskinen. Slik ville iallefall jeg gjort det om jeg skulle prøve, men tar ikke på meg noe ansvar for eventuell grilling. Når jeg tenker meg om, kan det hende det er best med undertrykk og mange innluftåpninger? Uansett ville jeg hatt lydfelle etter viften, ser for meg at det blir bra mye lyd? Lenke til kommentar
Trustnoone Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Er nok undertrykk som er tingen ja. Er ikke så ille støy fra viftene. Har tenkt å få montert en termostatstyrt strømstyring på de etterhvert så hjelper det litt mer. Planen er også å støydempe skapet litt mer enn det er pr i dag. Men da må ventilasjonen være i boks før jeg kan lage det noe tettere enn det allerede er der. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Dersom du sender luften ut av skapet er set vel bare å lage noen lydfeller til et par hull som du har i underkant til inntak, og så har du tilsvarende til utblåsning, enten mot et annet rom eller overkant av skapet. Du har ikke vurdert å lage noen rammer i stedet for kabinettene, slik at du får mer luftflyt rundt komponentene? Bare skru fast hovedkortbrettet på en plate eller noe slikt, og så ha drevrammene for seg. Lenke til kommentar
Trustnoone Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Dersom du sender luften ut av skapet er set vel bare å lage noen lydfeller til et par hull som du har i underkant til inntak, og så har du tilsvarende til utblåsning, enten mot et annet rom eller overkant av skapet. Du har ikke vurdert å lage noen rammer i stedet for kabinettene, slik at du får mer luftflyt rundt komponentene? Bare skru fast hovedkortbrettet på en plate eller noe slikt, og så ha drevrammene for seg. Tror det er en fordel å ha kabinetter. Skal jeg få vakuum i hele skapet må jeg sannsynligvis kjøre viftene på fullt hele tiden. Blir enklere å føre varmen bort dersom den er begrenset til ett område. Hvordan er det forresten best å konstruere slike lydfeller? Litt usikker på om jeg egentlig trenger det om jeg lydisolerer skapet. Kanskje ikke så enkelt å se det på bildet, men utblåsningen går i ett rør til under bordet så jeg får varme på beina om vinteren Om sommeren har jeg ett hull i veggen så jeg blåser varmen ut av huset. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Her er gutten som har det gjennomtenkt ja =P Husk at du ikke skal ha vaakum i skapet, om du skal kjøre et slikt rammeoppsett så er det nok å få kald luft inn et sted og varm luft ut et annet sted. Du har vel utsug i topp, håper jeg? Samme hvor mye du lydisolerer skapet så vil litt av lyden følge med luften ut, så en lyddemper med samme prinsipp som er i eksospotta på biler skulle fått deg langt. Innsug kan du enten satse på å få gjennom sprekker etc. eller du kan lage til hull. Da kan/bør du ha noe som stopper litt lyd der også, men siden det er innsug ser jeg for meg at du skulle komme langt med et tynt lag med skumgummi som "puster" så du fremdeles drar luft gjennom det. Husk nå inderlig på at jeg har langt mindre erfaring/peiling enn det kanskje kan høres ut, men det er da ikke rakettfysikk heller. Lenke til kommentar
Trustnoone Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Slik det er satt opp nå så er det mer ett slags gjennomstrømnings prinsipp. Viften i høyresiden av skapet blåser kald luft inn, mens viften på venstre siden trekker luften ut. Denne viften sitter øverst i skapet som du ser på bildet, med ett rør som går ut gjennom bunnen og ned til under bordet der det blåser ut. Men er kanskje en idee å prøve å reversjere den andre vifta slik at begge trekker luft ut ja. Slik skapet er nå så skal det ikke være noe problem at det kommer luft inn gjennom sprekker. Men en fordel til med en åpning med skumgummi som du nevner er kanskje at dette også vil fungere som ett støvfilter. Ser for meg at løsningen min kommer til å være rimelig full av støv med tid og stunder Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Njæ, i og med at den er plassert oppunder taket så er det bare eventuelt støv fra bevegelser som kommer dit. Typisk vaskeromstilstander med hybelkaniner på overskapene tror jeg du skal klare å unngå med mindre det er et vaskerom du sitter på. Men et støvfilter vil det bli ja. Om du skal gå for den kan det kanskje være en idé å ha pakninger i sprekkene med mindre du går for en åpning som er stor nok til at det aller meste av luften kommer inn der. Det er også mulig at du får susing om du satser på at sprekkene skal være nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå