Gå til innhold

Telt-farge - rødt eller grønt?

Anbefalte innlegg

Mange telt kommer i to forskjellige farger, en sterk farge (rødt, gult el.l.) og en mer natur-farge (grønn eller grå el.l). Meningen ser ut til å være at ønsker man sterk farge så er man lett synlig, det er bl.a. en fordel i forbindelse med en evt. redningsaksjon. Velger man en naturlig grønn så går man mer i ett med omgivelsene.

Vedrørende redningsaksjoner så ser jeg bort i fra det, så ekstremt turliv bedriver jeg sjeldent. Det jeg derimot ønsker er vel egentlig å få være mest muilg i fred, og det gjelder både iforhold til besøk av både mennesker og dyr samt lyder generelt av folk eller dyr tett innpå en. Men så er det en veldig interessant diskusjon. Hva hjelper en da best? Grønn eller signalrød? Det grønne ses ofte ikke før på avstand og folk eller dyr vil ikke oppsøke deg men går kanskje utilsiktet rett i leiren din. Rødt vil holde folk og dyr på avstand som heller ikke ønsker kontakt. Men det gir mange muligheten til lokalisere deg og folk vil kanskje stikke innom og det er jo ikke alltid så greit hvis en er midt i middagen og ikke ønsker besøk. Hvis man ikke er alt for langt fra bebyggelse o.l. vil det kanskje være en risiko med nysjerrige unger, eller tyver i verste fall. F.eks. hvis man er avgårde på dagstur fra teltet.

Hører gjerne synspunkter og erfaringer på dette, regner med det er delte meninger på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ta en totalvurdering på dette, ville jeg ikke betenkt meg på å velge grønt. Helsport produserer vel bare et par telt til bruk i ekstremområder i rødt og gult. Ellers er det vel mest billigtelt som er fargesprakende.

Når det gjelder å holde unna dyr med farger så kan ikke de se det fargespekteret som vi kan - bl.a. forskjell på rødt og grønt.

Lenke til kommentar
Jeg brukte flere måneder på å lese tester kveld etter kveld tester sist jeg kjøpte telt.

Noe som tydeligvis ikke hjalp deg så mye siden du skal bytte nå?

Eller om du faktisk bytter av andre årsaker enn misnøye over ditt nåværende telt, kjøp det samme som du har?

Et ålreit telt til en billig penge;

MSR Carbon Reflex

Kjøp det der i grønt og du kommer til å bli fornøyd!

Lenke til kommentar
Er forskjell på dyr?

Men hvis du begrenser telt-verdenen til utvalget til Helsport så lever du på en annen planet......

Så langt jeg kjenner til er det vel et par apearter som har fargesyn, ellers ikke. Men lukte menneske kan nok de fleste.

Jeg tok bare Helsport - norges største teltprodusent - som et eksempel. Fjãllreven sine er også ganske anonyme i fargene, men de har noen ensfargede blåaktige utgaver. Begge disse er vel veldig typiske produsenter for villmarksliv.

Lenke til kommentar
Jeg brukte flere måneder på å lese tester kveld etter kveld tester sist jeg kjøpte telt.

Noe som tydeligvis ikke hjalp deg så mye siden du skal bytte nå?

Eller om du faktisk bytter av andre årsaker enn misnøye over ditt nåværende telt, kjøp det samme som du har?

Et ålreit telt til en billig penge;

MSR Carbon Reflex

Kjøp det der i grønt og du kommer til å bli fornøyd!

Jeg kunne sikkert hatt minst 5-10 telt hvis jeg hadde hatt råd og lagringsplass til det. Det er så utrolig forskjellig avhengig av formål. Teltet jeg kjøpte den gang er helt ok. Men her snakker vi om 1-mannstelt, telt til flere personer. Sykkeltelt, kajakktelt, sommertelt, vintertelt, billig festivaltelt osv osv osv osv.

Teltet du linker til har jeg hatt som en mulighet i kikkerten. Men du sier en billig penge?!?1 For et 1-mannstelt?!? Er klar over at kvalitet koster og alt det der, men et telt til 5000 kr i kategorien 1-manns er aldri billig. Selv telt-freaks synes Hilleber Soulo er i overkant dyrt til 5000. Da lurer jeg på hvilke telt som regnes som dyre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...