OV-103 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Finnes det noe referansepunkt i verdensrommet som er fast? Eventuelt noen mulighet for å regne seg fram til et basert på bevegelige punkter? For et romskip/romsonde vil vel farten måles i forhold til jorda? Vil da farten til en sonde på vei ut av solsystemet være forskjellig avhengig om jorda er på vei mot den eller bort fra den på sin vei rundt sola? Er det egentlig mulig for et romskip å stå helt stille? En ser ofte på sci-fi filmer og serier at de sier "All stop" eller noe lignende, men hva ville de egentlig brukt som referanse? Vet ikke helt hva som satte igang denne serien med spørsmål i hodet mitt, men jeg ble nå uansett veldig nysgjerrig på det. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Svaret på det blir vell ja, per dags dato i det minste. Jeg så en dokumentar på NatGeo om Apollo 13, den der Huston we got a problem vett du. Jeg mener å huske de brukte solen som referanse punkt for å se om romsonden lå paralelt. Det var meningen å bruke stjernebilder. Men siden de ikke kunne se forskjell på stjerner og vrakdeler fra sonden, brukte de solen som referanse punkt. Nå vet ikke jeg hvordan det er utenfor melkeveien. Men kan ikke annet enn å tenke at det også der vil være fast referanse punkt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Alt er som kjent relativt, og da spesielt referansepunkter i universet. Det finnes ingen faste referansepunkt og finnes heller ingen muligheter til å regne seg fram til et unverselt referansepunkt. Selv solsystemet beveger seg jo rundt galaksens sentrum, én sånn runde tar omtrent 250 millioner år, denne perioden kalles derfor et galaktisk år. Også galaksen beveger seg i forhold til alle andre galakser. Men i solsystemet regner vi som oftest sola som felles referansepunkt, unntatt i baner nær Jorda, da er Jorda referansepunktet. I en bane rundt månen blir referansepunktet månen og så videre. Romskip og sonder beveger seg alltid i forhold til ulike gravitasjonsfelt. Hvis farkosten ikke bruker rakettmotorer så beveger det seg i en såkalt frittfallbane omkring eller mot det himmellegemet det er i nærheten av. En tenkt full stopp i forhold til rommet, hvis noe sånt var mulig, ville altså straks fått farkosten til å falle mot det objektet som krummer romtiden mest i det området der romskipet/sonden er. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Da skjønte jeg mer. Men blir det da sånn at en romsonde "bytter" hastighet underveis? Altså når den skytes opp så benyttes jo hastighet i forhold til jorden, men på et punkt så byttes referansen til sola, og hastigheten vil jo da bli en helt annen. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jeg tror at når de oppgir at den og den sonden beveger seg i x antall km/s så er det regnet ut ifra hvor lang tid radiosignalene bruker til / fra sonden. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 De oppgitte hastighetene er uansett kun gjennomsnittshastigheter, da alle satelitter, sonder, måner, planeter, stjerner og alt det andre aldri beveger seg i perfekte sirkelbaner, men alltid beveger seg i mer eller mindre avlange ellipser. Der disse banene ligger nært moderobjektet i det gravitasjonsfeltet de beveger seg i, der er banehastigheten høyere enn når de er lengre i fra moderobjektet. Selv Jorda beveger seg ulikt fort rundt sola i løpet av året, på vinteren er Jorda nærmest sola og banehastigheten er (litt) større enn på sommeren, da Jorda er lengst unna sola. For eksempel: Da man reiste til månen var hastigheten størst i det romfartøyet forlot banen rundt Jorda og den minket mer og mer inntil fartøyet passerte likevekstpunktet mellom jordgravisjonen og månegravitasjonen. Derfra økte hastigheten den siste biten inn mot banen rundt månen. Hastigheten på en slik ferd varierer altså ganske mye, så hastigheten som oppgis er en snittfart. I forhold til et eller annet ... Lenke til kommentar
Realist Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 I henhold til relativitetsteorien er lysets hastighet (konstanten C) og den aksellerende utvidelsen av universet (den kosmologiske konstant) en fast referanse for alle objekter. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Men det går vel på litt andre ting enn det trådstarter nevnte, det går vel ikke an å beregne hastigheten på noe som beveger seg i rommet utifra det du nevnte. Endret 5. november 2009 av Thomas_H Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Hvis du er i et punkt (som da beveger seg som tidligere nevnt i tråden), og sender objekter ut i f.eks. 6 retninger (alle retninger utifra en terning), så skulle man jo tro at de fikk forskjellig topp-hastighet ( C), ettersom noen beveger seg mer med fartsretningen til punktet enn andre. Slik mener jeg det likvel ikke er, fordi lysfarten er relativ i forhold til observatøren. Alle vil etter slik jeg har forstått det bevege seg med C fra dette bevegelige punktet. Men man kan bli kokko av å tenke for mye på slikt Endret 6. november 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 De oppgitte hastighetene er uansett kun gjennomsnittshastigheter, da alle satelitter, sonder, måner, planeter, stjerner og alt det andre aldri beveger seg i perfekte sirkelbaner, men alltid beveger seg i mer eller mindre avlange ellipser. Der disse banene ligger nært moderobjektet i det gravitasjonsfeltet de beveger seg i, der er banehastigheten høyere enn når de er lengre i fra moderobjektet. Selv Jorda beveger seg ulikt fort rundt sola i løpet av året, på vinteren er Jorda nærmest sola og banehastigheten er (litt) større enn på sommeren, da Jorda er lengst unna sola. For eksempel: Da man reiste til månen var hastigheten størst i det romfartøyet forlot banen rundt Jorda og den minket mer og mer inntil fartøyet passerte likevekstpunktet mellom jordgravisjonen og månegravitasjonen. Derfra økte hastigheten den siste biten inn mot banen rundt månen. Hastigheten på en slik ferd varierer altså ganske mye, så hastigheten som oppgis er en snittfart. I forhold til et eller annet ... Det skjønner jeg. Det jeg ment er om en akkurat i øyeblikket sonden bytter referanse fra jorda til sola kan f.eks si: "Nå har den en fart på 12 km/s" så vente 5 sek til den har byttet til sol referanse og si "Nå har den en fart på 17 km/s"? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 I henhold til relativitetsteorien er lysets hastighet (konstanten C) og den aksellerende utvidelsen av universet (den kosmologiske konstant) en fast referanse for alle objekter. Kan du utdype hvordan en global forandring av metrikken (?) kan gi en fast referanse? Lenke til kommentar
Realist Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 I henhold til relativitetsteorien er lysets hastighet (konstanten C) og den aksellerende utvidelsen av universet (den kosmologiske konstant) en fast referanse for alle objekter. Kan du utdype hvordan en global forandring av metrikken (?) kan gi en fast referanse? De to konstantene, lysets hastighet og den kosmologiske konstant, er fundament for den relative romtid. Objekter med deres rom og tid er relative til hverandre, men observerer samme verdi på ovennevnte fundamentale konstanter. En global forandring av metrisk definert romtid forandrer ikke denne fysikkens fundamentale lov som er den samme for alle som beveger seg relativt til hverandre med sin romtid. Etter min enkle sikkert misforståtte forståelse av relativitetsteorien da :-) mvh Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det høres riktig ut (ut i fra min meget begrensede forståelse av GR), men det gir deg uansett ikke en absolutt hastighets-, akserelasjons- eller posisjonsreferanse. Lenke til kommentar
Realist Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det høres riktig ut (ut i fra min meget begrensede forståelse av GR), men det gir deg uansett ikke en absolutt hastighets-, akserelasjons- eller posisjonsreferanse. Enig i det. mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå