coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hei. Min bærbare acers (kjøpt i februar på mpx.no) lcd skjerm gikk i går i stykker og er ubrukelig. Har jeg krav på noe som helst? Det jeg lurer på er hvordan jeg går lurest frem. Kontakter jeg Acer og sender den inn eller finnes det noen andre kjappere verksted? (bor i Kristiansand) Hadde vært kjedelig å være uten pc i måneder, som jeg kanskje risikerer.? Takk for svar Colo Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hvordan oppstod feilen med skjermen, og hva er det som er galt med den? Lenke til kommentar
coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Skjermen har frimlet(?)i noen måneder. (blitt verre og verre) . Skulle løfte opp pcen og kom borti øvre delen av skjermen, og da oppstod det en 5 cm lang svart rift (ser ut som skjermen er knust innvendig), og en 6-7 cm brei grei greie som strekker seg fra toppen til bunnen av skjermen. Den er i alle regnbuensfarger. Ser at det står på Acer sine support sider at lcdskjerm feil ikke inngår i garantien. Hva dekkes ikke av den begrensede produktgarantien? Mindre defekter i LCD skjerm for produkter utstyrt med LCD display teknologi, forutsatt at det ikke er mer enn 4 defekte pixler pr. million pixler på en gitt LCD skjerm. Videre, at hvis skjerm panelet deles inn i 9 like rektangulære områder, skal det kun være en defekt pixel i skjermens midtre del. http://www.acer.no/acer/service.do;jsessio...;CRC=2031701159 Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Etter hva du skriver her så er du selv ansvarlig for skaden som er påført skjermen. Du har med andre ord ingen rettigheter og må betale for en ny skjerm selv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Kan ikke se at utdraget du viser til skulle avslå en evnt garantihenvendelse. Den skriver såkalte defekte pixler og dette er noe man må regne med kan oppstå på LCD skjermer. Dette er ikke det samme som du har problem med nå. Garantien forusetter som regel uansett at skaden/mangelen ikke har oppstått pga feil bruk eller uforsiktighet. Men eg er litt usikker på hva som har forårsaket feilen du har nå. Det første du beskriver, flimring, høres ut som en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Men, dette er noe du må reklamere på så snart du kan ellers faller reklamasjonsretten for den mangelen bort. Fristen for dette er ikke konkret, men loven sier innen rimelig tid(ref §27). Eg vil si at det er over rimelig tid å reklamere nå, men det skader ikke å prøve. Når det gjelder selve skaden på skjermen så høres det for meg ut som om du har løftet maskinen etter skjermen som en vane, men at du denne gangen tok tak i selve skjermflaten. Trykket og belastningen ved at du løftet maskinen etter selve skjermflaten har nok gjort at skjermen har blitt knust innvendig. I tillegg så er ikke bærbare maskiner laget for å løftes etter skjermen, så en skal heller ikke utelukke at dette kan være årsaken til at skjermen flimrer. Begge disse to er skader som typisk har oppstått etter ytre påvirkning, og dette er ikke en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Om du vil kan du levere maskinen inn til et godkjent verksted og få en vurdering av dem. Dersom det blir godkjent som en garanti eller reklamasjonssak så vil de reparere produktet og returnere det til deg. Dersom saken blir avvist(som selvforskylt) så vil du som regel enten få valget mellom å betale for å reparere maskinen(delepriser + arbeid), få maskinen tilbake i samme stand mot betaling for undersøkelse eller så beholder verkstedet den og du betaler ingenting. Det raskeste er som regel at du tar kontakt med produsenten/verkstedet og undersøker med de om videre fremgangsmåte. Da vil som regel maskinen gå rett i fra deg til verksted og så fra verksted og tilbake til deg igjen. Ulempen er at du må sørge for transport inn til verkstedet og korrekt innpakking. Alternativet er at du tar kontakt med butikken og undersøker hvilke rutiner de har. Da må du som regel levere maskinen inn til de, de tar i mot maskinen, sender den videre til verksted og så samme rute tilbake igjen. Ofte tar dette ekstra tid men som regel så er det det som er mest lettvint for deg som kunde. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Acer sine verksteder har ganske lang ventetid nå for tiden så en eventuell reparasjon vil ta noen uker. Lenke til kommentar
SpecR Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Anbefaler Optimus Data. De er ganske raske. http://www.optimus.no/ Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Vil nok tro at du ikke får noe på garantien. Men hadde du levert den inn før du klarte å knuse skjermen, så kan det nok hende det hadde gått igjennom som en garanti sak, så lenge maskine er innenfor garanti perioden. Knuste skjermer dekkes ikke av garanti, så vidt jeg vet. Untatt om du har sånn "idiot forsikring", for da dekkes jo det meste. Lenke til kommentar
coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Tusen takk for flott svar nomore og Specr. Ringte Optimus som du anbefalte og de ga meg et prisoverlag på kr 2490 plus moms (hva blir totalpris?) De virket veldig greie igrunn og sa leveringstid ville være den tiden som gikk fra de betilte ny skjerm til de fikk den plus bare et par dager for montering. Leveringstid på den nye skejrmen var 1-2 uker. Så tror jeg sender den inn der. Regner med jeg sparer en del tid der iforhold til å levere til Acer. Spurte om garanti men det virket ganske utelukket, men det er vel forståelig. Bittre penger, skulle tro jeg hadde lært etter at nøyaktig det samme skjedde med min forrige pc! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Det er forskjell på garanti, forsikring og reklamasjon. Reklamasjon er lovpålagt(så lenge det er forbrukerkjøp) og har en reklamasjonsfrist på 2 eller 5 år. Garanti er noe ekstra som produsent, importør eller selger kan gi deg. Dette er ofte bedre vilkår enn reklamasjonsretten, men er helt frivillig i fra selger-siden. Ofte kan man også kjøpe utvidet garanti(som regel mest aktuelt for bedrifter). Forsikring er også noe som er frivillig, som selger ofte selger i tillegg. Forsikringen dekker som regel de tilfellene hvor hverken reklamasjon eller garanti dekker skaden, men det er ikke alltid at forsikringen dekker åpenbare selvforkyldte saker heller. Ringte Optimus som du anbefalte og de ga meg et prisoverlag på kr 2490 plus moms (hva blir totalpris?) Et prisoverslag er ingen garanti for at det er den endelige prisen Totalpris inkl moms på overslaget blir kr 3112,5. Lenke til kommentar
coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Takk for informasjon på et felt jeg er veldig blank på nomore:) Pcen som ble ødelagt var en acer aspire 6930 4 GB maskin. Hvis vi sier at reparasjon koster ca 3100 kroner, burde jeg levere den inn eller kjøpe en ny PC? Ser foreksempel på denne som har ca samme kvalifkasjoner for 4190 kroner. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=108365 Hva anbefaler dere? Lenke til kommentar
Marius Horten Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Disse 16" panelene har en kjent feil med at de kan sprekke i midten på toppen av skjermen. Om det bare er en liten sprekk, som du beskriver, kan du sende den inn til service og få den byttet på garanti. Dette er det eneste tilfellet jeg kjenner til hvor knust LCD panel blir byttet på garanti. Lenke til kommentar
coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Interessant, for det er vel nettopp det som har skjedd. http://bildr.no/view/520056 Har jeg kanskje en sak likevel? Lenke til kommentar
coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Før skjermen sprakk hadde jeg akkurat det samme problemet som på videoen. Akkurat samme pc også. Skulle ha levert den inn som sagt før den sparkk. Men kanskje jeg har en mulighet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Tja, ja. Det høres jo mistenkelig ut. Og om saken skulle bli avvist så vil måtte dekke timeprisen for undersøkelsen(som regel en fast pris som du har krav på å få oppgitt ved innlevering). Om du skulle gjøre det så er det viktig å ta med de referansene som er i denne tråden. Lenke til kommentar
coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Tok med pcen innom mitt lokale ellkøp i nettopp og spurte om hvordan de så på det, og om det var mulighet for at det gikk på garantien. De sa ganske klart at det ikke ville gå på garanti og pris ville være ca 3500 kroner. Forklarte de om at det samme hadde skjedd på andre like maskiner men de hadde ikke hørt om det, og uansett så var sprekken for stor. Ringte også Acer support om dette men de hadde ikke hørt om det, og de sa jeg skulle sende inn pcen så skulle de se på det. Han sa at hvis det ikke gikk på garantien skulle han sende meg et prisoverslag, og hvis jeg ikke ville ha den reparert måtte jeg betale 500 kr i "feilsøking". Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hørtes ut som et forventet svar. Mao, enten så må du sannsynliggjøre at skaden ikke er selvpåført eller så må du godta at den ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Lenke til kommentar
4mbition Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Det du kan gjøre med den defekte laptopen er å koble den til et tv. Såfremt du har HDMI utgang da...... Da har du ikke bruk for skjermen. Jeg har min pc koblet til tv nå, og jeg har lukket lokket på den faktisk...kun for å spare på skjermen da, siden lcd skjermer blir dårligere og dårligere Lenke til kommentar
coloradoesy Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Det hadde jeg helt glemt. Da kan jeg få tatt backup ihvertfall:)Takk for tipset! Skal flytte til utlandet snart så trenger å få den reparert. Blir nok til at jeg sender den til Acer eller Optimus. Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Kjøpte også dritt f.... j.... acer pc for under ett år siden sjermen gikk i stykker etter pen bruk garantien til acer dekker ikke skader på sjerm da må man ut med 1000 kroner, kjøpte sjerm fra ebay, brukte den i 2 måneder og gikk istykker i gjen forbanna er jeg nå.kjøpte også hos mpx skal reklamere kjøpet!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå