Gå til innhold

Tips til innkjøp av briller


pi.

Anbefalte innlegg

Etter et lite søk på denne delen av forumet fant jeg ingen "den store brilletråden" som overrasket meg litt.

 

Uansett, jeg har nettopp fått konstatert at jeg er nærsynt, og skal kjøpe meg briller. Er det noen som vet om nettsteder hvor man kan se hvilken ansiktsform som passer hvilke briller? Og hvis det er noen generelle tips ellers så tar jeg dem imot med stor takk, som f.eks. hvilke farger som er no-go til mellomblondt hår o.l.

 

Er helt blå på dette, som dere sikkert skjønner, og selv det minste idiottipset er gull verdt :)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips. Nei, linser blir det ikke.. Er nærsynt, og skal bruke briller mest til å se på forelesninger, og jeg vil gjerne kunne ta de av.

 

Til andre som leter etter gode råd om briller, jeg kikket litt på brilleland sine nettsider og der hadde de en ikke så dum FAQ, i tillegg hadde de også en ganske kjekk animert ting, så man ser hvilke briller som kler hva slags hodeform.

Lenke til kommentar

Linser er noe du ikke legger merke til at du har på deg, men er litt mere stress enn briller, som gjorde at jeg ikke helt greide å venne meg til det. Første uka med linser var også et helvete, da det tar tid å ta de på seg :p

 

Men var i går innom Specsavers, og fikk utrolig god hjelp med både synsundersøkelse og kjøp av briller. Jeg er nærsynt, og fikk kjøpt to par briller med ripebeskyttelse og styrke, og synsundersøkelse for 3000kr ca.

 

Stikker du innom en brilleforetning, så er det nok mange som kan hjelpe deg med å finne briller som passer til deg.

 

Selv om du ikke ser så dårlig, vil du merke store forskjeller på abstand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er ikke noe problem å bruke linser, brukte det selv før.

Den første uka kan være litt ubehagelig, men etterhvert merker en ikke noe til at en har linser på så sant en er litt påpasselig med å vaske fingrene før en tar de på seg.

 

Dog, et tips jeg fikk av øyenlegen min var å avlaste øynene iblant, ved å ikke bruke linser.

Derfor kjøpte jeg inn et par briller, og brukte det i helgene.

Lenke til kommentar

Jeg fornekter ingenting. Jeg har behov for briller/linser. Jeg bare sier at, jeg ser greit nok uten noenting, og det kan være greit å kunne veksle litt på ting.. Derfor vil jeg starte med briller. Der får jeg se om det er noe for meg å bytte over til linser, men her jeg står nå vil jeg ikke ha linser :)

Lenke til kommentar

Du ser nok ganske greit på det ene øyet, men jeg har -1,00 på begge, og jeg ser nokså dårlig uten briller eller linser. Eller, ser jo hva som er foran meg, men ting blir veldig fort uskarpe.

 

Bruker linser til vanlig, men kjøpte meg nettopp et par briller for å kunne variere litt.

Når du skal ha briller, tenk litt på bruken. Jeg skal ikke bruke mine hver eneste dag, så jeg valgte et par som var markerte - og som naturligvis passet min klesstil og ansiktsform.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det å kunne variere med briller er en stor fordel, spesielt om en bruker dagslinser.

Linser har en tendens til å tørke litt ut etter å ha vært på en lang dag.

(Vet ikke hvordan dette er for månedslinser, siden jeg kun brukte dagslinser)

 

Dessuten er det greit å avlaste øyet, ihvertfall det øyenlegen min anbefalte meg.

 

Hadde en periode hvor jeg var litt sløv med hygienen,

og ikke avlastet med briller i helgene,det endte med infeksjon i det ene øyet.

Hadde jeg dratt til legen senere med det hadde jeg trolig mistet synet på det øyet..

 

Jeg hadde på mitt verste ca. -4,50 og -1,70 på øynene mine.

En føler seg temmelig hemmet uten linser eller briller da.

 

For min del endte det med at jeg tok laser på begge øynene hos Memira i Oslo, og nå ser jeg tilnærmet perfekt.

Ihvertfall så bra at jeg kan kjøre, lese og lignende uten å føle behov for briller/linser

Lenke til kommentar

Jeg fikk prøve 2-ukers linser gratis av optikeren min en gang, men gikk tilbake til dagslinser etterpå. Syns det er mye mer morsomt å variere mellom briller og linser.

Gikk med briller i godt over et halvt år før jeg fikk lyst til å begynne med linser også.

Men jeg anbefaler deg å besøke optikeren din, Pille_, da jeg ble veldig fornøyd etter å ha besøkt min hvert fall.

Lenke til kommentar
Huff! Briller er noe av det værste jeg vet når det gjelder innkjøp! Til og med når forsvaret betalte et par for meg, så klarte jeg ikke å finne noen jeg likte. Jeg går med linser nå, så brillene blir ikke mye brukt.

 

Briller er stas :)

 

Skal kjøpe nye om ikke så lenge, og da skal jeg greit kjøpe ultra geeky briller :D

 

Pille_: Jeg er litt på den "greit å kunne ta av brillene" når du ikke vil tenke/se bra. Så du er ikke alene. Jeg var heller ikke særlig kompatibel med linser. Briller er dessuten dritlekkert!

 

EDIT: leif

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Takk for råd og erfaringer. Jeg skal stikke innom optiker uansett, det regner jeg nesten som en selvfølge, men ville høre med internett også :)

Går du inn på specsavers.no så kan du legge inn et bilde av deg selv, og prøve briller på deg selv. Har ikke prøvd det selv, så vet ikke hvor godt det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...