Araho Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Årets OD-tema omhandler funksjonshemninger i utviklingsland. Hva mener du? Hva mener du om å le av blindesketsjer? Er det noe som bidrar til å bryte ned barrierene mellom funksjonsfriske og de med nedsatt syn, eller er det å gjøre narr av de som ikke er like godt stilte som deg? Er det kanskje like støtende at noen utenfor den funksjonshemmede gruppen kritiserer humoren for å være diskriminerende? Er det ikke først da det blir et spark nedover? Her som andre plasser er det jo en grense. Hvor mener dere den grensen går, og hva burde vi ikke spøke med? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 (endret) Alt er mulig å le av. Dog, ikke her inne selvsagt. Her er smakspolitiet med blålys på. Hvis du mener å le av vitser om funksjonshemmede og at dette er å sparke nedover har du altså automatisk definert funksjonshemmede som laverestående. Da kommer spørsmålet opp; hvem er egentlig mest støtende? Endret 5. november 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Mangelen på selvironi er et like stort problem hos funksjonshemmede som funksjonsfriske. Man kan le av det aller meste mener nå jeg, i den rette settingen. Lenke til kommentar
Araho Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Hvis du mener å le av vitser om funksjonshemmede og at dette er å sparke nedover har du altså automatisk definert funksjonshemmede som laverestående. Da kommer spørsmålet opp; hvem er egentlig mest støtende? Nettopp, der har du det jeg har tenkt meg fram til og. Jeg skal skrive en stil ang. dette temaet, og vil vite andre folks meninger mtp at jeg selv sikkert ikke alltid er representativ for resten av menneskene der ute. ( ) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Vi trenger eksempler på blindesketsjer. Kan ikkje vite om eg ler av dei før eg har høyrt dei Lenke til kommentar
Araho Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Blindegeneral Arne Spon, av Raske Menn, er vel blant de mer kjente blindevitsene. ( Søkeresultater på YouTube ) Men jeg tenker vel egentlig generelt om det er greit, hvor langt man kan gå osv Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Det spørs egentlig... I sammenheng med Raske menn synes jeg at de lager ikke blindesketsjer, men heller at de gjør narr av blinde. Det synes jeg at det er ganske lavmålt, min mening om det Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Blindegeneral Arne Spon, av Raske Menn, er vel blant de mer kjente blindevitsene. ( Søkeresultater på YouTube ) Men jeg tenker vel egentlig generelt om det er greit, hvor langt man kan gå osv Når det gjeld denne sketsjen så er vel det ein sketsj som går meir på ordspel en noko anna. Så her må vi vel ansjå det som tilfeldig at akkurat blinde har blitt brukt. Du kan egentlig gå så langt som du vil med humor. Humoren styrer seg sjølv, om det blir for mykje oppmerksomheit om ei gruppe så blir ikkje vitsane lengre like artige. Dei gode vitsane får du når poenget er uventa. Dessutan så er nok mentalt tilbakeståande ei meir sårbar gruppe når det gjeld slik humor, dei fleste som har eit fysisk handikap vil forstå vitsen samt å være i stand til å komme med ein replikk tilbake. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Klart vi ler av dette. Spesielt om der er flere handikap med samtidig: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå