Gå til innhold

Kjøpe kamera: Bra på makro. Live view. Speilrefleks/kompakt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi skal kjøpe inn et nytt kamera til jobben for å kunne ta bilder av testoppsett og post-testresultater (nærbilder av riper og diverse).

 

Trenger anbefaling til type kamera med disse egenskapene (Kan gjerne være speilrefleks eller kompakt, så lenge den gjør jobben best):

 

Over snittet bra på nærbilder/makro.

Live view (praktisk med bevelegelig live view-skjerm).

 

 

Pris:

Ser for meg at det er lurt å holde seg under 10 000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste Macroen du kan få under 10000 er å kjøpe en Nikon D5000 med 18-55 kit-linsen og så skru ut frontelementet! du må da riktignokk fokusere ved å flytte kameraet frem og tilbake istedenfor å bruke autofokus.. men det er en enormt bra macro combo! ;) og du har Liveview og skjerm du kan tilte og snu også! ;)

Lenke til kommentar

Men du får så innigranskauen mye bedre macro med 18-55 enn med en 50mm macro fra Olympus da.. og du ender opp høyere i pris.

Men for å gjøre det virkelig billig så kan jeg anbefle deg å kjøpe en Canon Digital Ixus 800 eller 950, ta ut frontelementet, tape igjenn fremmpå linsa med sort tape, lage ett hull i midten på ca. 1 cm. i diameter og Vips, så hhar du ett RÅTT macrokamera! Legger ved ett bilde tatt av ene symbolet på norske 1-kroningen. Noe komprimert og nedskalert for å være web vennlig, but you get the picture! ;)

 

520037.jpeg

 

Fullsize

Endret av macusa
Lenke til kommentar

Sony Alpha 500/550. Nye Exmor CMOS sensor, genialt kamera. Er godt å holde i, tar bra bilder under hvilke som helst forhold, iso-spøkelset til sony er absolutt borte med disse to. Tar fantastiske bilder. Koster under 10, og har en veldig god liveview skjerm.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

olympus e-420 med en sigma 105mm macro burde vel dekke behovet ditt ganske greit. Liveview fungerer utmerket til macro, men det er ikke vridbar skjerm på e-420. Hvis du kan leve uten bevegelig skjerm så tror jeg det vil være en god løsning.

 

E-420 + Sigma 150mm kommer også på litt under 10.000 (sjekket på japan photo). 150mm kommer med stativfeste på objektivet.

 

Vil tro at de fleste nye dslr fungerer fint, men kjenner ikke til hvor bra liveview-løsningene er på andre produsenter enn olympus.

Lenke til kommentar

Dyrt er ikke alltid nødvendigvis bedre..

Men om du bare skal ta bilder av att "her er en flate med riper og her er en uten" Så holder det med.. hva som helst.. :p bare nærgrensa på objektivet er god nokk. Men om du skal ta bilder dypt inn i ripene for skikkelig dokumentasjon så er den siste løsningen min best. Men du kan da utelukkende bruke kameraet til det.. så om du feks. jobber på ett bilverksted og skal dokumentere skader så hadde jeg kjøpt feks. en Canon Powershot G11, knall kamera til slik bruk, brukervennlig men med avanserte funksjoner for de som vil prøve det.. og en prislapp på 4999,- hos feks. Japan Photo.

Lenke til kommentar

Neida, er ikke noe poeng at det er dyrt, men når det kommer inn tape for å modifisere et billig kamera, så bruker jeg heller noen tusen ekstra for å få noe som er beregnet for bruken ;)

 

Skal være mulig å ta bilder bra bilder av ammunisjon, raketter og den slags. Da for å kunne ta et oversiktsbilde, og deretter gå inn i detaljene for å kunne dokumentere tilstanden til produktet. Men ikke ekstremt, holder å kunne få det man kan se med det blotte øye til film i god kvalitet.

 

Samme kamera skal også brukes til å ta oversiktsbilder av testoppsett. Sjelden mer enn 2-3 meter avstand fra objektet.

 

 

Og det er viktig at det er brukervenlig og lett å få i fokus. Ikke alle er like tålmodige med å lære seg alle triks ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...