Gå til innhold

CMOS batteri på powerbook

flit

Anbefalte innlegg

CMOS batteriet i min gamle Powerbook G4 12" er gåent.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i noe sånt, og hvordan man identifiserer det?

Det jeg kan finne ut av detaljer er at det er et 5.5V 0.33F batteri. Kan være det står noe sånt som "ELNA 0405" evt. "ELNA UA05" med liten grå skrift på svart bakgrunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel 3-4 varianter av 12" powerbook, alle med forskjellige specs. - fikk ingen treff på det du skriver.

Det som virker mest praktisk er, at hvis du har serienr. til maskina og ringer Apple Norge 80033034, så vil de finne rett batteri til deg. Vær forsiktig så de ikke bare setter deg over til teknisk support, for det er svindyrt - eventuelt spør hva de tar for tellerskritta.

86408_1.jpg

Alternativt bruke deres foum for din maskin:

http://discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=124

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er vel 3-4 varianter av 12" powerbook, alle med forskjellige specs. - fikk ingen treff på det du skriver.

Det som virker mest praktisk er, at hvis du har serienr. til maskina og ringer Apple Norge 80033034, så vil de finne rett batteri til deg. Vær forsiktig så de ikke bare setter deg over til teknisk support, for det er svindyrt - eventuelt spør hva de tar for tellerskritta.

86408_1.jpg

Alternativt bruke deres foum for din maskin:

http://discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=124

Takk for tipset, det skal jeg definitivt gjøre.

Beklager sent svar, det kom en liten fødsel i veien her ;-)

Lenke til kommentar
Takk for tipset, det skal jeg definitivt gjøre. Beklager sent svar, det kom en liten fødsel i veien her ;-)

Det var da en særdeles hyggelig grunn for sent svar ihvertfall :thumbup:

BTW, årsaken til sent svar herfra er ikke hyggelig i det hele tatt, men nok off topic. Det jeg skulle nevne, var at noen av disse hovedkortene får visstnok strøm til BIOS /CMOS kun via en spesiell kondensator. Slik at hvis kondisen er gåen så er det ikke snakk om å bytte batteri, og følgelig (hvis det stemmer) noe mere plunder - men det kan de sikkert lese av på serienummeret hvilken utgave hovedkort du har.

Lenke til kommentar

0,33 F er et mål for kapasitansen til en kondensator, og en kondensator har også oppgitt en spenning. I tillegg er ELNA en stor produsent av kondensatorer, og ikke batterier. Så det er nok en kondensator du har der.

Men hvis utformingen likner på et batteri kan jeg ikke se at det er noe vanskeligere å bytte det enn et vanlig batteri. Knappecells-kondensatorer blir mer og mer vanlig, og de skal ikke være noe problem å bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...