Skogli Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Skrev det kanskje litt feil. Jeg har aldri knust en bil. Grunnen til bilbyttene er følgende: Nissan: Ble solgt til en skraphandler før jeg fikk hente bilen Audien: Teknisk feil i motor pga kilometerstand. Bremsene var gamle og slitne, katalysator (orginal fra 1989) røyk. (For dyrt å reparere) Røyk også en girkasse etter et mislykket forsøk på personlig rekord i donout med revers. Mazdaen: Kjøpt i lykkerus og stor hodepine i ettertid pga bremser, rust og forstilling. Mercedes: Feil i drivstoff oppsett. Verkstedet klarte ikke å finne feilen så jeg hadde ikke råd til å reparere den. Audien, som jeg hadde under "råneperioden", tålte utrolig mye juling. Flere timer i strekk med sladding, spinning og diverse. Kjørte den utenfor vegen under juletiden = Ingen skade. Fikk sladd inn i en midtrabatt = Kun styrekule som måtte skiftes. Både Audien og Mazdaen var kjøpt privat for en billig penge, begge ganger såg jeg ikke etter teknisk stand og måtte betale denne prisen. Så husk å ha med deg en kyndig person som kan bil, gå godt over bilen og tenk deg om 2 ganger. Hvis kjøper er villig så krev NAF-test. Og kjør forsvarlig! Biler er dyre å reparere. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Du oppsummerer jo ganske greit hvorfor man ikke bør kjøpe en Audi fra slutten av 80-tallet Men, det er ingen tvil om at bilen tåler juling! Men først når slitedeler må byttes... Hadde selv en Mazda 323 1.5L -85mod (3-dørs). Tålte mye juling den også. Kjøpte den for vrakpanten og hadde den i rundt ett år. MEN måtte koste på den over 12 000 i reparasjoner før den ble EU-godkjent. Var ofte i grøfta eller oppe på midtrabatten med den. Måtte til slutt bytte dempere bak og klutsj (var ikke så glad i å bli stående i snøen i bakken opp til hytta). Så ble bilen litt for liten pga. baby, så solgte den for 4000kr. Har nå etter hvert lært at ingen biler er evigvarende. Har en Toyota HiAce 2.4D 1990 mod som har gått rundt 350 000km, den har toppakningen røket på. Trodde disse bilene var "evigvarende", men etter 2 år med jevnlige turer Trondheim - Evenes (litt over 90 mil) ga den opp. (2 mil nord for Fauske på tur ned i jula, takk NAF!) Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hvis man finner en velholdt Audi fra slutten av 80 tallet så er dette noe jeg kan anbefale. Jeg var dum og såg ikke over bilen så den jeg kjøpte var faktisk ganske dårlig. Det skal jeg ærlig innrømme. Kjøpe en billig bil og fikse den opp er jo også en løsning. Da bør du ha litt peiling på bil, god tid og helst være god venn det lokale verkstedet. Dette er jo faktisk en morsom måte å bli kjent med bilen og gjøre den mer personlig. Må bare spørre deg BeFs; Denne HiAcen din, hvordan var servicen holdt på bilen? Holdt du godt øye på oljen og kjølevannet? Kan forstå at tryggheten daler drastisk ned når bilen kommer godt over 300 000 km. Men Toyota og gamle Mercer er jo faktisk kjent for å gå over 500 000 km. (Da må bilen holdes vedlike) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Bytta olje et par måneder før og akkurat målt og fylt kjøleveske. Dette er selvfølgeligheter når man legger ut på slike turer med to unger. Bilen var ganske "sarva" når jeg kjøpte den, og hadde ventiltikking så dem hørte det på andre siden av byen. Hadde helt klart trodd den skulle vare lengre. Men kjøpte den for 14'000, og det eneste jeg trengte å gjøre på den disse to årene var å stramme hjullagrene foran (1000kr på verksted), skifte batteri og dynamo (3600kr for overhalt dynamo, samt 2stk 65Ah batteri til 1000kr (over 50% rabatt pga. bekjente)). Og en _masse_ karosserirust selvfølgelig, men det er bare gøy. Den tålte bla. en tur/retur Estland i sommer! Nyere HiAce vurderes til sommeren, men da _skal_ den ha 4x4 likt den jeg har nå. Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Ventiltikking er nå ikke et godt tegn. Hehe. Har selv vurdert HiAce eller HiLux. En av dem blir det nok sikkert om noen år. Må jo ha en sarvabil som jeg kan kødde meg litt med. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Ventiltikking er da ikke noe spesielt å bry seg om? Helt normalt på 12v bmwmotorer ved rundt 180 000, dog ikke på 24v før rundt 300 000 - 350 000. Er egentlig ikke noe spesielt farlig. Kan være tegn på dårlig oljetilførsel til løfterne, og/eller slitte ventiltetninger samt slitt kamaksel. Som oftest ikke noe farlig i det hele tatt En venn av meg har audi a4 97 mod med 127 000 på telleren og den har allerede ventiltikking, men det har absolutt intet å si Når det begynner å klakke og slå så ville jeg begynt å vurdere å bytte ventilløftere og evt kam Men støtter dog tipset om audi fra slutten av 80 tallet. gode biler som tåler sykt med juling, og vis du kjøper en med 1,9tdi så bruker den lite også! Evt noe japsete ala mazda, mitsu eller nissan. Men som sagt før pass på rust på eldre biler Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 som mange andre har anbefalt, så kan eg òg anbefale Audi Er utruleg fornøgd med min Audi 80! Det einaste minuset må være at det er litt dyre delar, i alle fall som du skal ha orginaldeler... Eg hadde i alle fall valgt eit tyskt merke som Audi eller BMW om du er ute etter komfor å kjøyreglede. Som ha over seier, så tålar desse bilane mykje juling, og 1,9Tdi'en min brukar ikkje stort på mila Om du vil ha noko som gjeng til det stoppar, så er det vell ein jappse som er tingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå