Kent Touch This Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Fremhjulsdrift eller bakhjulsdrift er en smakssak. Jeg foretrekker selv 4x4, noe jeg synes er utrolig mye mer festlig på vinterføre. Men det er to regler jeg synes er greie med førstegangsbiler det første året man kjører: Manuell og driv på fremhjulene. Når man blir mer vant til å kjøre bil så kan man avansere til evt. automatgir og bakhjulsdrift. "Avansere" til automatgir? Det er vel heller å gå ned i vanskelighetsgrad. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 I "vanskelighetsgrad", ja. Men man gjør seg selv en bjørnetjenste ved å ha automatgir som førstegangsbil. Men slik som med gitar: skal man lære det, så lærer man det skikkelig først. Så kan man begynne å jukse. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 I "vanskelighetsgrad", ja. Men man gjør seg selv en bjørnetjenste ved å ha automatgir som førstegangsbil. Men slik som med gitar: skal man lære det, så lærer man det skikkelig først. Så kan man begynne å jukse. Tull. Det er ikke noe i veien for å ha manuelt giret bil som førstebil. Giring går så naturlig at du ikke tenker over det i det hele tatt. Hvis du har problemer med å mestre en manuelt giret bil som førstebil er det ikke bilen det er noe galt med, men sjåføren. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Enig med Sluquet her. De fleste trafikkskoler (eller kanskje alle?) har vel manuelle kasser og når oppkjøringen er ferdig er det nettopp det man er vant til. Overgangen til Automat kan derfor virke vanskeligere og t.o.m. ulogisk helt i førsten. Første gangen jeg kjørte automat (som faktisk ikke er så veldig mange år siden) så må jeg innrømme at jeg synes det var desto værre og venne seg til Automat, kontra det og venne seg til manuell giring første gangen. Alt kommer ann på hva man blir vant til. Selv kjører jeg begge deler uten problemer, men siden jeg nå først har blitt vant til automat, så vil jeg ikke tilbake til manuell igjen. Vertfall ikke i skrivende stund. Kjører man mye på bane og eller driver med drifting etc. så er jo manuell kasse bedre, da det gir deg litt mer kontroll og fleksibilitet. Selv min mor har sagt til meg at hun synes automat er vanskelig å kjøre... rett og slett forde hun er vant til manuell gir. Hadde hun først blitt vant til automat, så hadde hun neppe ville hatt manuell igjen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hvilken del av det å kjøre bil med automatkasse er vanskelig? Man har to pedaler, en for å kjøre fortere og en for å kjøre saktere. Så dytter man bare girspaken i D og tenker ikke mer på girkassa... Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 I "vanskelighetsgrad", ja. Men man gjør seg selv en bjørnetjenste ved å ha automatgir som førstegangsbil. Men slik som med gitar: skal man lære det, så lærer man det skikkelig først. Så kan man begynne å jukse. Tull. Det er ikke noe i veien for å ha manuelt giret bil som førstebil. Giring går så naturlig at du ikke tenker over det i det hele tatt. Hvis du har problemer med å mestre en manuelt giret bil som førstebil er det ikke bilen det er noe galt med, men sjåføren. Hæ? Bjørnetjeneste: http://no.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rnetjeneste Jeg mener jo det samme som deg. Les lengere oppe. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hvilken del av det å kjøre bil med automatkasse er vanskelig? Man har to pedaler, en for å kjøre fortere og en for å kjøre saktere. Så dytter man bare girspaken i D og tenker ikke mer på girkassa... Ingenting er vanskelig, når man først har blitt vant til det... Det jeg sier er at det kan virke ulogisk og litt kronglete når man først er vant til manuell giring. Men etter noen minutter/timer så er automat like enkelt som manuell giring, og kjøreopplevelsen blir helt en annen. En eller annen gang har de fleste av oss hatt en moped/lett motorsykkel før man har kjøpt seg bil, og der har jo også kanskje de fleste hatt med gir og klutch. Det er jo det samme prinsippet. så man forstår liksom det med manuell giring når man først begynner å øvekjøre. Det som er uvant er og flytte gass/giring fra hendene til beina. Selv om en automatkasse gjør hele jobben for deg, så kan man kanskje si at i praksis så blir det litt FOR enkelt i forhold til det man er vant til. Har hørt om mange som har prøvd automat for første gang som har tråkket inn klutchen. Men der er jo ingen klutch.... kun en svær brems, så da kan det bli noen snodige og enkelte tillfeller farlige episoder. Det er heller ikke vanskelig å strikke speilvendt mens man tørker seg bak.... HVIS man først kan det. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Dette kommer ut ifra min påstand om at man ikke bør kjøre automat (og/eller bakhjulstrekker) som førstegangsbil. Automat nettopp fordi det er _for_ enkelt, slik at det blir veldig mye værre å gå over til manuell. Selv om man kjørte opp med manuell, så er det lett å glemme hvis man med en gang man begynner å kjøre for seg selv, kjører automat. Det er jo ingen her som har påstått at det er vanskelig å kjøre automat? Lenke til kommentar
Alleyx Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg har bare øvelseskjørt i manuell, og kommer til og holde meg til det. Prøvde automat en gang, men det gikk ikke så bra. Sikkert veldig enkelt når du blir vant med det, men det blir også enkelt og fly hanglider når du først er vant med det. Poenget er at så lenge du er vant med noe, så hold deg til det. Lenke til kommentar
Rabies86 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Fasit: BMW+ Rekkesekser+ Manuellt gir+ Blodsenk+ Feite felger+ Full servicehistorikk+ Tilstandsrapport+ =Kos og kjøreglede i lang tid fremover Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 BMW+ Rekkesekser+ Manuellt gir+ Blodsenk+ Feite felger+ Full servicehistorikk+ Tilstandsrapport+ = Kebabfaktor 9 Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Hvorfor er bmw kebabfaktor? Syns du en strøken 7serie med 4 liters v8er bensin, senket 50/35 med 18" rondell D58 er kebab? Da har du misforstått alvorlig. Men bmw e36 316i med dekor på siden, sotsvarte vinduer og billigfelger i dimensjonen 19" syns jeg er kebab ja.. Så lenge man holder e36en strøken er det ikke kebab, og er heller ingen andre bmwer som er kebab. e34, e30, e39, e46 osv er da veldig fine biler som fåtallet av "kebabfolk" har? Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Enig der, men er jo stort sett E36 som blir brukt som ungdomsbil. Hvis jeg skulle ha hatt meg BMW ville det blitt en E34 (5 serie) eller en E30. Disse synes jeg er mye "stylish" Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 E34 er rått ja hehe. Spesielt med dohc maskinene og bredfront Men OT: vil anbefale deg noe japansk med mindre du kan fikse bil selv. PRimera er ikke dumt men sjekk etter rust i kanaler og under dører og ved festet til stolene. De er kjent for å ruste for som fan her i salte norge Lenke til kommentar
Rabies86 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 BMW+Rekkesekser+ Manuellt gir+ Blodsenk+ Feite felger+ Full servicehistorikk+ Tilstandsrapport+ = Kebabfaktor 9 I første omgang syntes jeg ikke dette innlegget var verdig noen respons, men noen må jo lære dere fordommsfulle haters hva BMW virkelig dreier seg om... Min "oppskrift": Gjennomført originalstuk, ingen jallaplast eller japsestyling. Kebabstuk, harrystuk, styggstuk: DETTE er kebabfaktor... Du er herved belært hehe Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Vel vel. Ta høyde for et ekstremt drivstoff-forbruk i det du virrer rundt på jakt etter veier uten fartsdumper Så faktisk en her om dagen som nærmest måtte stoppe før dumpen for så å trille over i et par km/t. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Nå er det vel ikke bmw sin feil at mange bmw-eiere er idioter som liker å skrape ræva langs asfalten. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 BMW er i utgangspunktet helt greit. Dessverre er pakistanere, ræggere og en generelt smertelig høy harryfaktor stort sett det eneste jeg forbinder BMW med for tiden. Med det sagt så finnes det helt sikkert "normale" BMW-eiere også Lenke til kommentar
Rabies86 Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Komankino: En BMW har da ikke noe høyere drivstoff-forbruk enn en hvilken som helst annen bil med samme motorstørrelse, vekt, etc... Det var ikke meg du så trille over fartshumpen da kanskje? eab: Merkelig hvordan det alltid skal gå fra saklig diskusjon til drittslenging når BMW blir brakt inn i en bildiskusjon. Forresten er det ikke ræva som skal slepes. Tyskerstuk vettu, lav bak/JÆVLIG lav forann... Og senking går ikke bare på utseendet lille venn. Kjøreegenskaper har en viktigere rolle her. F.eks vil min treer med 70/40 senk (lavere tyngdepunkt = mindre krengning), bilstein B8 dempere (utviklet på nürburgring), overliggende stabstag, etc... (kommer også powerflexforinger i hele understellet, da med eksentriske bærearmsforinger for økt cambergain og retnings-stabilitet, k-sport eller gsp forsterkede topplagre, alu. bærearmer osv osv...) henge som støpt i svingene i forhold til de fleste biler som ruller på norske veier. Komankino igjen: Det er desverre mange ræggere og tullinger (jeg skal ikke ta pakistanere inn i denne saken da etnisk opprinnelse ikke er det som avgjør smak og generell estetisk sans) som ødelegger "ryktet" til oss BMW entusiaster med å klistre på dem fæl japseplast og ekkle detaljer som f.eks den kameleonlakka vederstyggeligheten litt lenger opp på siden... Men litt harry er jeg nok, det skal jeg ikke legge skjul på Lenke til kommentar
eab Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Så så lille venn. Jeg snakket om ræva på sjåføren. Beklager hvis du følte deg truffet (men det må jo bare bety at du selv mener du faller innenfor gruppen jeg nevnte)... Og hvis du vil prøve å slenge dritt om bilen min, så har jeg en volvo. Værsågodt, muligheten til å prøve å fornærme meg er servert på sølvfat! (bare vær obs på at jeg ikke har skylapper og sier generelt mye dritt om volvo selv ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå