Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til bil


Alleyx

Anbefalte innlegg

Fremhjulsdrift eller bakhjulsdrift er en smakssak. Jeg foretrekker selv 4x4, noe jeg synes er utrolig mye mer festlig på vinterføre.

 

Men det er to regler jeg synes er greie med førstegangsbiler det første året man kjører: Manuell og driv på fremhjulene. Når man blir mer vant til å kjøre bil så kan man avansere til evt. automatgir og bakhjulsdrift.

 

"Avansere" til automatgir? Det er vel heller å gå ned i vanskelighetsgrad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I "vanskelighetsgrad", ja. Men man gjør seg selv en bjørnetjenste ved å ha automatgir som førstegangsbil.

 

Men slik som med gitar: skal man lære det, så lærer man det skikkelig først. Så kan man begynne å jukse.

 

Tull. Det er ikke noe i veien for å ha manuelt giret bil som førstebil. Giring går så naturlig at du ikke tenker over det i det hele tatt. Hvis du har problemer med å mestre en manuelt giret bil som førstebil er det ikke bilen det er noe galt med, men sjåføren.

Lenke til kommentar

Enig med Sluquet her.

 

De fleste trafikkskoler (eller kanskje alle?) har vel manuelle kasser og når oppkjøringen er ferdig er det nettopp det man er vant til. Overgangen til Automat kan derfor virke vanskeligere og t.o.m. ulogisk helt i førsten.

 

Første gangen jeg kjørte automat (som faktisk ikke er så veldig mange år siden) så må jeg innrømme at jeg synes det var desto værre og venne seg til Automat, kontra det og venne seg til manuell giring første gangen.

 

Alt kommer ann på hva man blir vant til. Selv kjører jeg begge deler uten problemer, men siden jeg nå først har blitt vant til automat, så vil jeg ikke tilbake til manuell igjen. Vertfall ikke i skrivende stund.

 

Kjører man mye på bane og eller driver med drifting etc. så er jo manuell kasse bedre, da det gir deg litt mer kontroll og fleksibilitet.

 

Selv min mor har sagt til meg at hun synes automat er vanskelig å kjøre... rett og slett forde hun er vant til manuell gir. Hadde hun først blitt vant til automat, så hadde hun neppe ville hatt manuell igjen.

Lenke til kommentar
I "vanskelighetsgrad", ja. Men man gjør seg selv en bjørnetjenste ved å ha automatgir som førstegangsbil.

 

Men slik som med gitar: skal man lære det, så lærer man det skikkelig først. Så kan man begynne å jukse.

 

Tull. Det er ikke noe i veien for å ha manuelt giret bil som førstebil. Giring går så naturlig at du ikke tenker over det i det hele tatt. Hvis du har problemer med å mestre en manuelt giret bil som førstebil er det ikke bilen det er noe galt med, men sjåføren.

 

Hæ?

Bjørnetjeneste: http://no.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rnetjeneste

 

Jeg mener jo det samme som deg. Les lengere oppe.

Lenke til kommentar
Hvilken del av det å kjøre bil med automatkasse er vanskelig? Man har to pedaler, en for å kjøre fortere og en for å kjøre saktere. Så dytter man bare girspaken i D og tenker ikke mer på girkassa...

Ingenting er vanskelig, når man først har blitt vant til det...

 

Det jeg sier er at det kan virke ulogisk og litt kronglete når man først er vant til manuell giring. Men etter noen minutter/timer så er automat like enkelt som manuell giring, og kjøreopplevelsen blir helt en annen.

 

En eller annen gang har de fleste av oss hatt en moped/lett motorsykkel før man har kjøpt seg bil, og der har jo også kanskje de fleste hatt med gir og klutch. Det er jo det samme prinsippet. så man forstår liksom det med manuell giring når man først begynner å øvekjøre. Det som er uvant er og flytte gass/giring fra hendene til beina.

 

Selv om en automatkasse gjør hele jobben for deg, så kan man kanskje si at i praksis så blir det litt FOR enkelt i forhold til det man er vant til.

Har hørt om mange som har prøvd automat for første gang som har tråkket inn klutchen. Men der er jo ingen klutch.... kun en svær brems, så da kan det bli noen snodige og enkelte tillfeller farlige episoder.

 

Det er heller ikke vanskelig å strikke speilvendt mens man tørker seg bak.... HVIS man først kan det.

Lenke til kommentar

Dette kommer ut ifra min påstand om at man ikke bør kjøre automat (og/eller bakhjulstrekker) som førstegangsbil.

 

Automat nettopp fordi det er _for_ enkelt, slik at det blir veldig mye værre å gå over til manuell. Selv om man kjørte opp med manuell, så er det lett å glemme hvis man med en gang man begynner å kjøre for seg selv, kjører automat.

 

Det er jo ingen her som har påstått at det er vanskelig å kjøre automat?

Lenke til kommentar

Jeg har bare øvelseskjørt i manuell, og kommer til og holde meg til det.

 

Prøvde automat en gang, men det gikk ikke så bra. Sikkert veldig enkelt når du blir vant med det, men det blir også enkelt og fly hanglider når du først er vant med det.

 

Poenget er at så lenge du er vant med noe, så hold deg til det.

Lenke til kommentar

Hvorfor er bmw kebabfaktor? Syns du en strøken 7serie med 4 liters v8er bensin, senket 50/35 med 18" rondell D58 er kebab? Da har du misforstått alvorlig. Men bmw e36 316i med dekor på siden, sotsvarte vinduer og billigfelger i dimensjonen 19" syns jeg er kebab ja.. Så lenge man holder e36en strøken er det ikke kebab, og er heller ingen andre bmwer som er kebab. e34, e30, e39, e46 osv er da veldig fine biler som fåtallet av "kebabfolk" har? :)

Lenke til kommentar

E34 er rått ja ;) hehe. :roll: Spesielt med dohc maskinene og bredfront :D Men OT: vil anbefale deg noe japansk med mindre du kan fikse bil selv. PRimera er ikke dumt men sjekk etter rust i kanaler og under dører og ved festet til stolene. De er kjent for å ruste for som fan her i salte norge ;)

Lenke til kommentar
BMW+

Rekkesekser+

Manuellt gir+

Blodsenk+

Feite felger+

Full servicehistorikk+

Tilstandsrapport+

= Kebabfaktor 9

I første omgang syntes jeg ikke dette innlegget var verdig noen respons, men noen må jo lære dere fordommsfulle haters hva BMW virkelig dreier seg om...

Min "oppskrift": Gjennomført originalstuk, ingen jallaplast eller japsestyling.

E36sedanbbsrc.jpg

 

Kebabstuk, harrystuk, styggstuk: DETTE er kebabfaktor...

bmw_e36_monster.jpg

Du er herved belært :p hehe

Lenke til kommentar

Komankino: En BMW har da ikke noe høyere drivstoff-forbruk enn en hvilken som helst annen bil med samme motorstørrelse, vekt, etc...

Det var ikke meg du så trille over fartshumpen da kanskje? :p

 

eab: Merkelig hvordan det alltid skal gå fra saklig diskusjon til drittslenging når BMW blir brakt inn i en bildiskusjon.

Forresten er det ikke ræva som skal slepes. Tyskerstuk vettu, lav bak/JÆVLIG lav forann...

Og senking går ikke bare på utseendet lille venn. Kjøreegenskaper har en viktigere rolle her.

F.eks vil min treer med 70/40 senk (lavere tyngdepunkt = mindre krengning), bilstein B8 dempere (utviklet på nürburgring), overliggende stabstag, etc... (kommer også powerflexforinger i hele understellet, da med eksentriske bærearmsforinger for økt cambergain og retnings-stabilitet, k-sport eller gsp forsterkede topplagre, alu. bærearmer osv osv...) henge som støpt i svingene i forhold til de fleste biler som ruller på norske veier.

 

Komankino igjen: Det er desverre mange ræggere og tullinger (jeg skal ikke ta pakistanere inn i denne saken da etnisk opprinnelse ikke er det som avgjør smak og generell estetisk sans) som ødelegger "ryktet" til oss BMW entusiaster med å klistre på dem fæl japseplast og ekkle detaljer som f.eks den kameleonlakka vederstyggeligheten litt lenger opp på siden...

Men litt harry er jeg nok, det skal jeg ikke legge skjul på ;)

Lenke til kommentar

Så så lille venn. Jeg snakket om ræva på sjåføren. Beklager hvis du følte deg truffet (men det må jo bare bety at du selv mener du faller innenfor gruppen jeg nevnte)...

 

Og hvis du vil prøve å slenge dritt om bilen min, så har jeg en volvo. Værsågodt, muligheten til å prøve å fornærme meg er servert på sølvfat! (bare vær obs på at jeg ikke har skylapper og sier generelt mye dritt om volvo selv :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...