Gå til innhold

Acer bærbar med nvidia skjermkort - merkelig lyd?


Anbefalte innlegg

Har en Acer 5930G. Når jeg scroller web sider (gjelder både mus, touchpad, piltaster osv. i IE, FF og Opera), lager den en lyd som minner om harddisk aktivitet. Hurtlig rangling. Det er ikke en lyd som er en elektronisk spolelyd eller lignende, og den kommer fra hardwaren og ikke høyttalere eller scrollehjul på mus osv. Trodde først det kanskje var harddisken som tok av, men jeg er ganske sikker på at det ikke er det, selv om lyden er sammenfallende. Lyden er også proposjonal med skrollehastigheten.

 

Skrolling i PDF dokumenter, eller andre dokumenter osv er det ingen lyd. Fjerner jeg derimot nvidia drivern og kjører generic så kan jeg scrolle web sider også uten denne lyden.

 

Så hva kommer det av at Nvidia skjermkortet (9600GT) må lage en lyd som høres ut som harddisk aktivitet, eller tilsvarende når drivern er inne og bare på web sider?

 

Grunnen til at jeg lurer er at den kan være noe plagsom når det ellers er stille... Lyden er ikke spesielt høy, tilsvarer omtrent det en laptop harddisk avgir.

 

Jeg har googlet litt og det ser ikke ut som jeg er den eneste med problemet (derfra jeg fikk ideen med å fjerne nvidia drivern). Men ikke funnet noen svar. Så det er derfor jeg poster her og ser om noen har opplevd dette og funnet en løsning.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv driverne fra nvidia (siste) og kjører win 7. Kan ikke huske å ha opplevd dette i vista, men nå bruker jeg maskinen veldig lite. Har image med vista, så kan fort sjekke.

 

Ellers aldri hatt noe problem med vifta. Det er en av tingene jeg liker ved denne maskinen, stille og rolig vifte.

 

Får bare forske litt videre på hvilken driver som er uten irritasjonslyder :p

Lenke til kommentar

Bruker du også siste nvidia driver (186.81)?

 

Er det ramlelyd du får?

 

Litt usikker på om det er muffe lager eller kulelager på denne vifta. Den sitter jo lett til, så du kan jo sjekke om kjølern sitter skikkelig fast og at vifta sitter fast til den igjen.

 

Er egentlig dritt lei nvidia, og dette er absolutt siste gang jeg kjøper et produkt med eller fra Nvidia. Var egentlig betenkt på kjøpe maskinen i vinter pga Nvidia, men det var en veldig god pris på den så det fikk gå. Merkelig nok er Nvidia det som skulle lage problemet her og. Hatt mer enn nok trøbbel med Nvidia gjennomtidene :p

 

Edit: Jeg kjører win 7 x64, kjører du det og eller 32? Tenkte på om det kunne være noe forskjell på drivern.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Det er jo muligheter for en liten variasjon på en milimeter for viftene å flytte seg på motor, så kan jo være en mekanisk feil. Er det et spesiell nivå/hastighet på vifta når dette skjer?

 

Men om du er sikker på det er vifta kan dfu jo bytte den. Er jo rimelig enkelt å gjøre bare du får den som passer. Kjipt med slike ulyder. Koster jo ikke rare greiene heller, bare man får skaffet.

 

PSdata har reservedeler til Acer listet opp. Fant ikke 5930 der, men 5920 er mye av samme greiene :)

 

http://www.ps.no/Assistant.aspx?assist=acer

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Ja, da har jeg "forsket" litt mer på problemet. Slår jeg av smooth scrolling i IE og Opera, kan jeg scrolle her også uten ulyd.

 

Kan ikke fatte at det skal påvirke hw så enormt at den begynner å blir sur og lager ulyder :p

 

Må jo være noe strømstyring på gfx som forårsaker dette?

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...